Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klid... Zkuste za volantem třeba angličtinu, nebo vtipy

aktualizováno 
Kolony aut k životu ve velkoměstě patří, ne každý se s nimi dokáže vyrovnat. Časté čekání v zácpě může způsobit vážné zdravotní potíže. Namětí se lze bránit poslechem hudby nebo hovorem se spolujezdcem.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Vzteklé bušení do volantu, nervózní troubení, zbytečné přejíždění z pruhu do pruhu i hlasité nadávky jsou součástí běžného dne mnoha pražských řidičů. Stačí uvíznout v koloně - to má pak řidič co dělat, aby udržel nervy na uzdě.

Jenže právě klid je jediným předpokladem pro to, aby se stres z provozu nepodepsal na zdravotním stavu řidiče i jeho spolujezdců.

Dopravní zácpy nemusí znamenat jen pokažený den - dopravní kolaps může řidičům způsobit i vážnou újmu na zdraví.

"Záleží na tom, v jakém stavu člověk je. Kolony mohou jeho stav zhoršit. Když se to opakuje, důsledky mohou být vážné," potvrdila dopravní psycholožka Daniela Čajánková. Podle ní je nejlepší radou problémy předvídat, zachovat "chladnou hlavu" a čekat.

Psychologové doporučují zkrátit si pomalu ubíhající čas nějakou smysluplnou činností. "Spousta zákazníků telefonuje, čte si noviny nebo pracuje na notebooku," popisuje chování klientů řidič taxislužby Miroslav Žežulka.

"Proto kupujeme noviny, které necháváme na zadním sedadle. Důležité je také se zákazníkem mluvit. V zácpě ho uklidnit," dodal Žežulka.

"Dobré je pohovořit si na neutrální téma. Hovor by měl odvést pozornost od vzniklé situace," poradila Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

Se stresem a psychickými zátěžemi musí řidiči v Praze podle psychologů počítat.

"Lidé by si měli uvědomit, že si rozčilováním nepomůžou. Zácpy jsou běžnou denní realitou a nemá smysl se rozčilovat. Situaci to jenom zhorší. Když události nemůžete ovlivnit, musíte je přijmout," tvrdí dopravní psycholožka Daniela Čajánková.
 
Motorista prožívá při jízdě sérii psychických zátěží. Jsou-li silné nebo trvalého charakteru, mohou se nepříznivě podepsat na zdravotním stavu.

"Stres se projevuje v dýchacích a srdečních potížích, v problematické látkové výměně, ve snížené imunitě. Vztek se může odrazit také v bolestech hlavy. Hrozí i poruchy trávení," píše Karel Havlík v knize Publikace pro řidiče.

Ne každá hudba přinese uvolnění. "Techno asi není to nejlepší. Vhodnější je něco, co sníží tep. Třeba vtipy na cédéčku,“ doporučuje Vlasta Rehnová.

Mnozí Pražané, kteří se po městě pohybují autem, si ze svého vozu vytvořili improvizovanou pojízdnou kancelář.

Potenciální zdravotní riziko prý číhá na každého. Záleží však na tom, jak je kdo schopen se mu bránit.

"Když se člověk rozhodne, že bude žít ve velkoměstě nebo bude často jezdit autem, musí s touto zátěží počítat. Stres z dopravních kolapsů prostě mít bude," uvažuje psychiatr Josef Flek.

Vztek a nervozita se přenášejí na ostatní řidiče Pro někoho je příčinou stresu už pouhý výjezd z garáže, dalšímu se rozbuší srdce při předjíždění, jinému stoupne tlak až v koloně.

"Řidiči musí se zácpami počítat. Člověk, kterého tato situace překvapí, je hodně naivní," uvažuje Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

Ta doporučuje, aby se lidé o situaci na silnicích informovali před jízdou na internetu nebo z rádia. Poučený a připravený řidič by měl totiž situaci lépe zvládnout. 

Stres je také častou příčinou dopravních nehod. "Člověk začne nesmyslně předjíždět, troubí, křičí, jede někomu na kufru. Nic tím neřeší, nepomůže si, jen vynervuje další motoristy a ohrožuje je svým chováním," míní Rehnová.

To už je jen krůček k dopravní nehodě. "U řidičů pak zafunguje davová psychóza. Když vidí, že jim někdo chce vjet do cesty, nebo se objeví někde místo, přidávají plyn, aby místo doslova urvali," doplňuje psycholožka Pavla Rymešová.

Nejhůře prý snášejí čekání v zácpě dynamické typy a workoholici. Vytížení manažeři si pak chvíle ve voze krátí různě.

"Jezdím autem často a cestu využívám k poslouchání zpráv nebo si pustím BBC a procvičuji si angličtinu,“ popisuje své chvíle za volantem generální ředitel Hypoteční banky Jan Sadil.

Jak přežít v zácpě

Počítejte se zdržením předem

Sledujte aktuální dopr. informace
Povídejte si se spolujezdcem
Poslouchejte klidnou hudbu
Pusťte si rádio nebo vtipy na CD
Procvičujte si cizí jazyky
Telefonujte (s handsfree sadou)
Včas se omluvte za možné zpoždění
Mějte v autě mapu Prahy

Autoři: , ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.