Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klimatizace naplno zvedne spotřebu až o 4 litry

aktualizováno 
Vychlazené auto není zadarmo. Podle německého autoklubu ADAC zvýší spotřebu paliva hlavně první minuty po zapnutí klimatizace ve vyhřátém, na slunci zaparkovaném autě až o čtyři litry.

Speciální kamera při testu kontrolovala teplotu jednotlivých částí interiéru | foto: ADAC

Aby se teplota uvnitř vozu snížila ze 31 stupňů Celsia na 22 stupňů, spotřebovaly testovací vozy autoklubu mezi 2,47 a 4,15 litru/100 km. O tolik vyšší spotřeba však trvá jen zhruba první tři minuty po zapnutí klimatizace.

Podle měření autoklubu spotřebuje chlazení při jízdách po městě o 0,76 až 2,11 litru paliva navíc, na dálnici je třeba počítat se spotřebou o 0,09 až 0,66 litru vyšší.

Osmihodinová letní cesta na dovolenou tak může být v autě střední třídy s benzinovým motorem o 150 korun dražší díky zapnuté klimatizaci.

Ještě dráž přijde jízda, kterou provázejí pravidelné zastávky v dálničních kolonách, více zaplatí i řidič, jenž zvolí extrémně nízkou teplotu interiéru.

Jak ušetřit s klimatizací
* chytřejší klimatizace umí řídit své vytížení
* rozpálené auto nejprve vyvětrejte
* při ochlazování interiéru zapínejte vnitřní cirkulaci vzduchu
* když zapínáte klimatizaci, zavřete okna

Spotřeba díky klimatizaci roste také v závislosti na její dokonalosti. Platí, že jednodušší zařízení jedou stále na plný výkon, kdežto chytřejší klimatizace umějí řídit vytížení svého kompresoru, a spotřebují tak méně.

Spotřebu paliva ovlivní také řidič. Po nasednutí do rozpáleného auta je lepší nejdříve stáhnout okna nebo rovnou otevřít dveře alespoň na minutu. Aby se vyvětral nejteplejší vzduch.

V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu. Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch.

Během jízdy s klimatizací musí zůstat zavřena okna a také otvírací střecha. Pokud máte v autě stínidla oken, používejte je.

Proud chladného vzduchu by měl směřovat na ramena sedících vpředu. Nejen kvůli šetrnému využití klimatizace, ale také proto, aby nedošlo k nachlazení, by neměl být rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou příliš velký.

Nejpříjemněji vnímá lidský organismus teploty mezi 21 a 23 stupni.

Autoři:




Nejčtenější

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
PŘÍMÝ PŘENOS: Sledujte start Rallye Revival na Václavském náměstí

Už po sedmé bude z centra Prahy startovat veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postaví legendy motoristického sportu. Přímý...  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Peugeot 308 1,6i...
Peugeot 308 1,6i...

r.v. 2012, naj. 78 735 km, benzín
204 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.