Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klimatizace naplno zvedne spotřebu až o 4 litry

aktualizováno 
Vychlazené auto není zadarmo. Podle německého autoklubu ADAC zvýší spotřebu paliva hlavně první minuty po zapnutí klimatizace ve vyhřátém, na slunci zaparkovaném autě až o čtyři litry.

Speciální kamera při testu kontrolovala teplotu jednotlivých částí interiéru | foto: ADAC

Aby se teplota uvnitř vozu snížila ze 31 stupňů Celsia na 22 stupňů, spotřebovaly testovací vozy autoklubu mezi 2,47 a 4,15 litru/100 km. O tolik vyšší spotřeba však trvá jen zhruba první tři minuty po zapnutí klimatizace.

Podle měření autoklubu spotřebuje chlazení při jízdách po městě o 0,76 až 2,11 litru paliva navíc, na dálnici je třeba počítat se spotřebou o 0,09 až 0,66 litru vyšší.

Osmihodinová letní cesta na dovolenou tak může být v autě střední třídy s benzinovým motorem o 150 korun dražší díky zapnuté klimatizaci.

Ještě dráž přijde jízda, kterou provázejí pravidelné zastávky v dálničních kolonách, více zaplatí i řidič, jenž zvolí extrémně nízkou teplotu interiéru.

Jak ušetřit s klimatizací
* chytřejší klimatizace umí řídit své vytížení
* rozpálené auto nejprve vyvětrejte
* při ochlazování interiéru zapínejte vnitřní cirkulaci vzduchu
* když zapínáte klimatizaci, zavřete okna

Spotřeba díky klimatizaci roste také v závislosti na její dokonalosti. Platí, že jednodušší zařízení jedou stále na plný výkon, kdežto chytřejší klimatizace umějí řídit vytížení svého kompresoru, a spotřebují tak méně.

Spotřebu paliva ovlivní také řidič. Po nasednutí do rozpáleného auta je lepší nejdříve stáhnout okna nebo rovnou otevřít dveře alespoň na minutu. Aby se vyvětral nejteplejší vzduch.

V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu. Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch.

Během jízdy s klimatizací musí zůstat zavřena okna a také otvírací střecha. Pokud máte v autě stínidla oken, používejte je.

Proud chladného vzduchu by měl směřovat na ramena sedících vpředu. Nejen kvůli šetrnému využití klimatizace, ale také proto, aby nedošlo k nachlazení, by neměl být rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou příliš velký.

Nejpříjemněji vnímá lidský organismus teploty mezi 21 a 23 stupni.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.