Speciální kamera při testu kontrolovala teplotu jednotlivých částí interiéru

Speciální kamera při testu kontrolovala teplotu jednotlivých částí interiéru | foto: ADAC

Klimatizace naplno zvedne spotřebu až o 4 litry

  • 144
Vychlazené auto není zadarmo. Podle německého autoklubu ADAC zvýší spotřebu paliva hlavně první minuty po zapnutí klimatizace ve vyhřátém, na slunci zaparkovaném autě až o čtyři litry.

Aby se teplota uvnitř vozu snížila ze 31 stupňů Celsia na 22 stupňů, spotřebovaly testovací vozy autoklubu mezi 2,47 a 4,15 litru/100 km. O tolik vyšší spotřeba však trvá jen zhruba první tři minuty po zapnutí klimatizace.

Podle měření autoklubu spotřebuje chlazení při jízdách po městě o 0,76 až 2,11 litru paliva navíc, na dálnici je třeba počítat se spotřebou o 0,09 až 0,66 litru vyšší.

Osmihodinová letní cesta na dovolenou tak může být v autě střední třídy s benzinovým motorem o 150 korun dražší díky zapnuté klimatizaci.

Ještě dráž přijde jízda, kterou provázejí pravidelné zastávky v dálničních kolonách, více zaplatí i řidič, jenž zvolí extrémně nízkou teplotu interiéru.

Jak ušetřit s klimatizací
* chytřejší klimatizace umí řídit své vytížení
* rozpálené auto nejprve vyvětrejte
* při ochlazování interiéru zapínejte vnitřní cirkulaci vzduchu
* když zapínáte klimatizaci, zavřete okna

Spotřeba díky klimatizaci roste také v závislosti na její dokonalosti. Platí, že jednodušší zařízení jedou stále na plný výkon, kdežto chytřejší klimatizace umějí řídit vytížení svého kompresoru, a spotřebují tak méně.

Spotřebu paliva ovlivní také řidič. Po nasednutí do rozpáleného auta je lepší nejdříve stáhnout okna nebo rovnou otevřít dveře alespoň na minutu. Aby se vyvětral nejteplejší vzduch.

V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu. Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch.

Během jízdy s klimatizací musí zůstat zavřena okna a také otvírací střecha. Pokud máte v autě stínidla oken, používejte je.

Proud chladného vzduchu by měl směřovat na ramena sedících vpředu. Nejen kvůli šetrnému využití klimatizace, ale také proto, aby nedošlo k nachlazení, by neměl být rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou příliš velký.

Nejpříjemněji vnímá lidský organismus teploty mezi 21 a 23 stupni.