Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klimatizace: před létem do servisu

aktualizováno 
Výhody klimatizace v autě není třeba zdůrazňovat. Ale málokdo už ví, že jen pravidelná údržba zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost.

Speciální kamera, která kontroluje teplotu jednotlivých částí interiéru. | foto: ADAC

Vzít děti na procházku kolem čističky odpadních vod, aby si užily čistého vzduchu, vás nejspíš nenapadne. Stejnou nechutnost jim však můžete dopřát při každodenní cestě vaším klimatizovaným autem. Možná se vám už někdy zdálo, že v autě cítíte zatuchlinu, která ne a ne vyvanout. Nejčastější příčinou je právě zanedbaná údržba klimatizační jednotky.

Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Právě ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta), a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám.

Pokud se systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny "potvůrky" spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval.
 
Zapínat i v zimě
To nejmenší, co můžete pro svou "klimu" udělat, je pravidelně ji zapínat i mimo sezonu. "Klimatizace by se měla spouštět aspoň jednou měsíčně na několik minut bez ohledu na počasí nebo roční období. V chladícím médiu je totiž i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v kondici těsnění," vysvětluje Oldřich Vacek, specialista servisu Auto Staiger, který prodává a opravuje vozy značky Opel a Chevrolet.

Zároveň upozorňuje, že automatické klimatizace se nemusí podařit spustit při teplotách pod +4 stupně Celsia. Pak je dobré zajet třeba do podzemní garáže, kde je tepleji.

Existuje ještě další doporučený trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.
 
Čistit aspoň dvakrát ročně
Odborníci doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po ní. "Pokud však jezdíte celoročně se zapnutou automatickou klimatizací, doporučuji dezinfekci každé dva měsíce," radí Oldřich Vacek.

A jak čištění provést? Buď doma, nebo v servisu. První možnost sice servismani nedoporučují (připravili by se o část výdělku), a má také úskalí v nedokonalém provedení, s trochou šikovnosti to ovšem možné je. V obchodech s autopotřebami i na některých čerpacích stanicích koupíte za ceny od zhruba 250 korun speciální spreje i dlouhou plastovou hadičkou (např. značky Motip, Liqui Moly).

Hadičku podle návodu zastrčíte do otvorů ventilace, vystříkáte obsah a necháte působit většinou 15 minut až hodinu. Jiné přípravky (Loctite) zase necháte mezi sedadly, přepnete klimatizaci na vnitřní recirkulaci vzduchu, zavřete dveře a opět necháte čtvrt hodiny působit.

Aby očista byla opravdu efektivní a měla dlouhodobější účinek, je nutné vyměnit i mikrofiltr klimatizace a nastříkat přípravek na její výparník. K němu je však u každého modelu jiný přístup, takže je jednodušší nechat celé čištění na odborném servisu. Ceny se pohybují zhruba od 500 do 1 000 korun; třeba právě u Auto Staiger je cena 799 Kč.

Způsoby čištění jsou obdobné. "Buď se v autě nechá vyvíjet plyn, který vydezinfikuje všechno, existují také tablety, jež se vhazují do systému ventilace, nebo zmíněné spreje s dlouhou hadičkou. Nemusíte se však bát, že by omyté nečistoty zůstaly v autě – odtečou pod vůz kanálkem pro kondenzovanou vodu," říká Oldřich Vacek.
 
Pozor na havárie
Už jsme se v úvodu zmínili o pravidelném promazání klimatizace olejem, obsaženým v chladícím médiu. Když se mazání zanedbá, může chladivo (už 14 let se používá výhradně bezfreonové, nejčastěji takzvané R134a) unikat a účinnost klimatizace klesá. Totéž se často objevuje u vozů po havárii přední části.

"Skutečně stačí i menší rána na předek, a v trubkách či chladiči se mohou objevit mikroskopické trhlinky. Při návštěvě specializovaného servisu se pak systém napojí na přístroj, náplň se odsaje a natlakuje se novým chladivem s přídavkem světélkujícího plynu. Technik pak přes speciální brýle sleduje, zda někudy uniká," popisuje postup kontroly Oldřich Vacek. Vadné součástky většina servisů neopravuje, ale mění za nové; například chladič klimatizace stojí zhruba od osmi tisíc korun výše.

Výměny se velmi často financují z povinného ručení viníka nehody. Problém je, když se bourá v zimě. I když se klimatizace hned přezkouší v teple servisu, může se závada objevit třeba až po týdnu – neustálé otřesy auta můžou zvětšit zmiňované mikrotrhlinky. V létě se pak závada ukáže naplno – jenže na dokazování pojišťovně je už většinou pozdě. "Jestliže se vám něco takového stane, zajeďte do servisu ještě jednou týden po havárii a nechte klimu přezkoušet," radí proto Oldřich Vacek.
 
Kupujeme ojetinu s klimatizací 
Klimatizace je jedním z prvků výbavy auta, které získávají obrovskou popularitu. Dá se říci, že bez ní se už dnes novější ojetina ani nedá dobře prodat, na což je dobré myslet už při výběru nového vozu. Jak při koupi staršího auta v bazaru nebo na inzerát vyzkoušet, jestli je "klima" v dobré kondici?
 
Manuál, nebo automat?
Klimatizace se dají rozdělit na tři druhy: manuální, poloautomatické a plně automatické. V inzerátech se často můžete setkat i s termínem "digitální klimatizace", což ovšem neznamená prakticky nic víc než to, že není manuální a že má displej se zobrazením teploty. Neznamená to však, že je plně automatická.

Nejjednodušší manuální klimatizace se zapínají pouze stisknutím tlačítka s nápisem A/C (air condition) nebo symbolu sněhové vločky. "Systém pak začne do kabiny vpouštět ledový vzduch, intenzita chlazení se dá regulovat pouze tím, že do něj z topení přimícháváte vzduch teplý," vysvětluje Oldřich Vacek ze servisu Auto Staiger.

U poloautomatických klimatizací si teplotu nastavíte na displeji (nebo otočením ovladače s zobrazenými teplotami), a systém sám proudící vzduch namixuje. Ovšem pozor – dál už teplotu v kabině nehlídá.
To je výsadou automatických klimatizací.

"Většinou je poznáte podle tlačítka s nápisem Auto nebo i podle toho, že po nastartování začnou hodně foukat, a pak po dosažení požadované teploty samy ztichnou. Tady už se řidič nestará vlastně o nic – systém díky čidlům hlídá teplotu v kabině. Klimatizace se zapíná samočinně, což poznáte na zvuku motoru," popisuje Oldřich Vacek.

Lepší modely aut disponují také kontrolou kvality vzduchu – když třeba pojedete za čoudící dodávkou, přepne se klimatizace na vnitřní okruh. Ve střední třídě jsou také běžné dvouzónové nebo čtyřzónové klimatizace – tady si buď spolujezdec, nebo i pasažéři vzadu sami nastaví, jak studený vzduch na ně má foukat. Samozřejmě, že i plně automatická klimatizace jde vypnout, většinou tlačítkem On/Off, případně ubráním síly ventilátoru na nulu.
 
Vyzkoušejte klimu při koupi
Existuje postup, jak při koupi auta vyzkoušet, zda klimatizace dobře funguje? "U mechanické klimy musí po zapnutí tlačítka do několik vteřin začít foukat nápadně chladný vzduch. V okamžiku sepnutí kompresoru byste měli navíc zaznamenat pokles výkonu motoru, prostě změnu zvuku, měla by se pohnout i ručička otáčkoměru," říká Oldřich Vacek.

U automatické klimatizace je třeba nastavit co nejnižší teplotu (většinou 16 nebo 17 stupňů), a také zde musí studený vzduch foukat do několika vteřin. Pozor však na už zmíněné čidlo venkovní teploty – mnohé klimatizace se třeba pod bodem mrazu vůbec nespustí. "Pokud kupujete auto v zimě, zajeďte si nejlépe třeba na podzemní parkoviště k hypermarketu, kde je tepleji a klimatizace se dá bez problémů vyzkoušet," radí Oldřich Vacek.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.