Klimatizace: před létem do servisu

Výhody klimatizace v autě není třeba zdůrazňovat. Ale málokdo už ví, že jen pravidelná údržba zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost.

Speciální kamera, která kontroluje teplotu jednotlivých částí interiéru. | foto: ADAC

Vzít děti na procházku kolem čističky odpadních vod, aby si užily čistého vzduchu, vás nejspíš nenapadne. Stejnou nechutnost jim však můžete dopřát při každodenní cestě vaším klimatizovaným autem. Možná se vám už někdy zdálo, že v autě cítíte zatuchlinu, která ne a ne vyvanout. Nejčastější příčinou je právě zanedbaná údržba klimatizační jednotky.

Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Právě ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta), a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám.

Pokud se systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny "potvůrky" spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval.
 
Zapínat i v zimě
To nejmenší, co můžete pro svou "klimu" udělat, je pravidelně ji zapínat i mimo sezonu. "Klimatizace by se měla spouštět aspoň jednou měsíčně na několik minut bez ohledu na počasí nebo roční období. V chladícím médiu je totiž i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v kondici těsnění," vysvětluje Oldřich Vacek, specialista servisu Auto Staiger, který prodává a opravuje vozy značky Opel a Chevrolet.

Zároveň upozorňuje, že automatické klimatizace se nemusí podařit spustit při teplotách pod +4 stupně Celsia. Pak je dobré zajet třeba do podzemní garáže, kde je tepleji.

Existuje ještě další doporučený trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.
 
Čistit aspoň dvakrát ročně
Odborníci doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po ní. "Pokud však jezdíte celoročně se zapnutou automatickou klimatizací, doporučuji dezinfekci každé dva měsíce," radí Oldřich Vacek.

A jak čištění provést? Buď doma, nebo v servisu. První možnost sice servismani nedoporučují (připravili by se o část výdělku), a má také úskalí v nedokonalém provedení, s trochou šikovnosti to ovšem možné je. V obchodech s autopotřebami i na některých čerpacích stanicích koupíte za ceny od zhruba 250 korun speciální spreje i dlouhou plastovou hadičkou (např. značky Motip, Liqui Moly).

Hadičku podle návodu zastrčíte do otvorů ventilace, vystříkáte obsah a necháte působit většinou 15 minut až hodinu. Jiné přípravky (Loctite) zase necháte mezi sedadly, přepnete klimatizaci na vnitřní recirkulaci vzduchu, zavřete dveře a opět necháte čtvrt hodiny působit.

Aby očista byla opravdu efektivní a měla dlouhodobější účinek, je nutné vyměnit i mikrofiltr klimatizace a nastříkat přípravek na její výparník. K němu je však u každého modelu jiný přístup, takže je jednodušší nechat celé čištění na odborném servisu. Ceny se pohybují zhruba od 500 do 1 000 korun; třeba právě u Auto Staiger je cena 799 Kč.

Způsoby čištění jsou obdobné. "Buď se v autě nechá vyvíjet plyn, který vydezinfikuje všechno, existují také tablety, jež se vhazují do systému ventilace, nebo zmíněné spreje s dlouhou hadičkou. Nemusíte se však bát, že by omyté nečistoty zůstaly v autě – odtečou pod vůz kanálkem pro kondenzovanou vodu," říká Oldřich Vacek.
 
Pozor na havárie
Už jsme se v úvodu zmínili o pravidelném promazání klimatizace olejem, obsaženým v chladícím médiu. Když se mazání zanedbá, může chladivo (už 14 let se používá výhradně bezfreonové, nejčastěji takzvané R134a) unikat a účinnost klimatizace klesá. Totéž se často objevuje u vozů po havárii přední části.

"Skutečně stačí i menší rána na předek, a v trubkách či chladiči se mohou objevit mikroskopické trhlinky. Při návštěvě specializovaného servisu se pak systém napojí na přístroj, náplň se odsaje a natlakuje se novým chladivem s přídavkem světélkujícího plynu. Technik pak přes speciální brýle sleduje, zda někudy uniká," popisuje postup kontroly Oldřich Vacek. Vadné součástky většina servisů neopravuje, ale mění za nové; například chladič klimatizace stojí zhruba od osmi tisíc korun výše.

Výměny se velmi často financují z povinného ručení viníka nehody. Problém je, když se bourá v zimě. I když se klimatizace hned přezkouší v teple servisu, může se závada objevit třeba až po týdnu – neustálé otřesy auta můžou zvětšit zmiňované mikrotrhlinky. V létě se pak závada ukáže naplno – jenže na dokazování pojišťovně je už většinou pozdě. "Jestliže se vám něco takového stane, zajeďte do servisu ještě jednou týden po havárii a nechte klimu přezkoušet," radí proto Oldřich Vacek.
 
Kupujeme ojetinu s klimatizací 
Klimatizace je jedním z prvků výbavy auta, které získávají obrovskou popularitu. Dá se říci, že bez ní se už dnes novější ojetina ani nedá dobře prodat, na což je dobré myslet už při výběru nového vozu. Jak při koupi staršího auta v bazaru nebo na inzerát vyzkoušet, jestli je "klima" v dobré kondici?
 
Manuál, nebo automat?
Klimatizace se dají rozdělit na tři druhy: manuální, poloautomatické a plně automatické. V inzerátech se často můžete setkat i s termínem "digitální klimatizace", což ovšem neznamená prakticky nic víc než to, že není manuální a že má displej se zobrazením teploty. Neznamená to však, že je plně automatická.

Nejjednodušší manuální klimatizace se zapínají pouze stisknutím tlačítka s nápisem A/C (air condition) nebo symbolu sněhové vločky. "Systém pak začne do kabiny vpouštět ledový vzduch, intenzita chlazení se dá regulovat pouze tím, že do něj z topení přimícháváte vzduch teplý," vysvětluje Oldřich Vacek ze servisu Auto Staiger.

U poloautomatických klimatizací si teplotu nastavíte na displeji (nebo otočením ovladače s zobrazenými teplotami), a systém sám proudící vzduch namixuje. Ovšem pozor – dál už teplotu v kabině nehlídá.
To je výsadou automatických klimatizací.

"Většinou je poznáte podle tlačítka s nápisem Auto nebo i podle toho, že po nastartování začnou hodně foukat, a pak po dosažení požadované teploty samy ztichnou. Tady už se řidič nestará vlastně o nic – systém díky čidlům hlídá teplotu v kabině. Klimatizace se zapíná samočinně, což poznáte na zvuku motoru," popisuje Oldřich Vacek.

Lepší modely aut disponují také kontrolou kvality vzduchu – když třeba pojedete za čoudící dodávkou, přepne se klimatizace na vnitřní okruh. Ve střední třídě jsou také běžné dvouzónové nebo čtyřzónové klimatizace – tady si buď spolujezdec, nebo i pasažéři vzadu sami nastaví, jak studený vzduch na ně má foukat. Samozřejmě, že i plně automatická klimatizace jde vypnout, většinou tlačítkem On/Off, případně ubráním síly ventilátoru na nulu.
 
Vyzkoušejte klimu při koupi
Existuje postup, jak při koupi auta vyzkoušet, zda klimatizace dobře funguje? "U mechanické klimy musí po zapnutí tlačítka do několik vteřin začít foukat nápadně chladný vzduch. V okamžiku sepnutí kompresoru byste měli navíc zaznamenat pokles výkonu motoru, prostě změnu zvuku, měla by se pohnout i ručička otáčkoměru," říká Oldřich Vacek.

U automatické klimatizace je třeba nastavit co nejnižší teplotu (většinou 16 nebo 17 stupňů), a také zde musí studený vzduch foukat do několika vteřin. Pozor však na už zmíněné čidlo venkovní teploty – mnohé klimatizace se třeba pod bodem mrazu vůbec nespustí. "Pokud kupujete auto v zimě, zajeďte si nejlépe třeba na podzemní parkoviště k hypermarketu, kde je tepleji a klimatizace se dá bez problémů vyzkoušet," radí Oldřich Vacek.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...