Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klimatizace přispívá k pohodě i bezpečí, ale není laciná

aktualizováno 
- Sice se zpožděním za motoristicky vyspělejší západní Evropou, ale přece jen přibývá i na zdejších silnicích osobních automobilů s klimatizací. Někteří ji donedávna nebrali vůbec na vědomí.
Ještě mám v živé paměti případ řidičky,která až po dvou letech zjistila, že v autě má klimatizaci,« vzpomíná Miroslav Amler,šéf pražského střediska zahraniční firmy,která klimatizace opravuje i montuje. Poslední dobou se situace mění.

»Odhaduji, že během posledních dvou tří let nám desateronásobně vzrostl počet zákazníků, kteří přijíždějí s žádostí o servis či opravy klimatizace. Předpokládám, že zhruba stejným tempem se klimatizovaná osobní auta šíří v běžném provozu,« říká Miroslav Amler. Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největší sítě autobazarů v Česku, doplnil, že donedávna přibývalo klimatizací hlavně v automobilech, které se na zdejší trh dostávaly jako jeté či havarované z ciziny. »Ty vozy sice mají spoustu rizik a nevý hod, ale jednu přednost jim upřít nelze: bývají lépe a hlavně praktičtěji vybavené ve srovnání s auty kupovanými jako nová v tuzemsku.« Zdejší motoristé, kteří ještě nedávno často šetřili na nepravém místě, když kupříkladu před ABS či právě klimatizací upřednostňovali podobně drahé spoilery, už své omyly pomalu poznávají. »Klimatizaci má až osmdesát procent z nyní prodávaných nových vozů od střední třídy výš,« soudí Miroslav Amler. »Při poklesu zájmu o nová auta nabízejí někteří dealeři třeba zrovna klimatizaci zdarma, a kdo tuto výbavu v autě někdy měl, ten ji při další koupi obvykle žádá zas.« Princip každé klimatizace je v základu stejný - je to lednička ve větším. Služby jsou ale různé. Jednodušší manuální klimatizaci ovládá řidič knoflíky ventilace, kdy přidává či ubírá na intenzitě přívodu a proudu chladného vzduchu. Taková technika stojí zhruba od 30 000 do 40 000 korun, je-li nabízena v novém autě, namontovaná už z výroby. Když je v pořádku, tak bez potíží udržuje i v třicetistupňovém parnu v autě s karoserií rozpálenou na 60 až 65 stupňů Celsia kolem přijatelných dvaceti stupňů. Tedy s rezervou to, co se v zájmu pohody a řidičova zdraví doporučuje: teplotu o šest až sedm stupňů nižší, než je venku. Dokonalejší je plně automatická klimatizace, která v autě vytvoří určenou a naprogramovanou teplotu. Nejpromyšlenější typy dnes umějí připravit jiné teplotní prostředí pro řidiče a jiné pro vedle sedícího spolujezdce. Tomu odpovídají i ceny, které jsou vždy vyšší než v případě manuálních verzí a u luxusních vozů dosahují také 140 000 až 160 000 korun. Ze zásady je vhodnější pořídit si klimatizaci hned do nového auta, leč ani dodatečná montáž není vyloučená. »Řidič ale musí počítat s tím, že ho taková výbava bude stát o 10 000 až 15 000 korun navíc,« upozorňuje Miroslav Amler. Ačkoliv sám pracuje ve firmě, která se zabývá opravami, údržbou a samozřejmě také instalací zmíněné techniky,doporučuje zadat dodatečnou montáž značkovému autoservisu. »Jeho mechanici auto nejlépe znají. Vědí, kde jsou všechny potřebné úchyty, cesty a místa, v nichž jednotlivé díly klimatizace mají být.« Blahodárný vliv rozumně užívané klimatizace na řidičovu pohodu a tím i na bezpečnou jízdu je neoddiskutovatelný. »Například v USA zjistili, že po půldruhé hodině jízdy v autě s pětatřiceti stupni tepla v kabině se reakční schopnosti řidiče dají srovnat se stavem, kdy stejný člověk má v krvi půl promile alkoholu. Při jízdě v klimatizovaném autě se řidičův puls udržuje v normálu, zatímco ve vedru roste o deset a v extrémech až o padesát procent,« cituje z odborných časopisů Karel Sviták, který klimatizace opravuje na Plzeňsku. Pohodlí a bezpečí ovšem není zadarmo. »Minimálně dva až čtyři roky by měla klimatizace v automobilu sloužit bez problémů. S přibývajícím časem - a zvláště pak po havárii - je normální, když řidič dá klimatizaci jednou ročně zkontrolovat a doplnit. T o ale stojí zhruba od 1200 do 3000 korun,« uvádí Miroslav Amler. Nelze však vyloučit ani zásadnější potíže. Poškodit se může třeba chladič klimatizace, který je často umístěn před vodním chladičem a může ho poničit nejen náraz, ale také odlétávající kamínky ze zimního posypu silnic. »V klimatizaci je tlak až kolem dvaceti atmosfér a za těchto okolností jsou opravy chladiče často vyloučené. Nový díl stojí podle typu vozidla 15 000 až 35 000 korun,« připomíná Miroslav Amler a nezapomíná na další citlivou část klimatizace: »Nový kompresor stojí od 18 000 do 30 000 korun.« Klimatizace rovněž ubírá z výkonu automobilu tři až pět kilowattů, což se v praxi projevuje zvýšením spotřeby pohonných hmot o půl až litr na sto kilometrů jízdy zvláště na členitějších trasách a ve městě. »U výkonnějších automobilů a při jízdě na dálnicích spotřeba při zapnuté klimatizaci roste méně, často prakticky neznatelně,« upřesňuje Miroslav Amler.

Desatero rad k nové i starší klimatizaci

1. V klimatizovaném autě má být v zájmu zdraví posádky v optimálním případě pouze o šest až sedm stupňů Celsia méně, než je venku.

2. Chladný vzduch by neměl proudit na cestující, aby neprochladli, a míří-li na ně, tak by to mělo být jen na oblečené části těla. Není dobré zapínat klimatizaci na krátké cesty, neboť časté přechody z chladného prostředí do tepla nesvědčí zdraví. Doporučuje se vypnout klimatizaci s předstihem před cílem jízdy, aby se organismus na horko připravil.

3. Kaluž vody, která se pod autem tvoří krátce po zastavení, zpravidla nesignalizuje závadu na chladícím systému. To jen povoluje námraza z vlhkého vzduchu na chladiči klimatizace, což značí dobrý stav zařízení. Na dlouhé trase se vyplatí asi po hodině klimatizaci na chvíli vypnout a nechat odmrazit, aby mohla opět podávat maximální výkon. To platí, pokud se nejedná o automatické zařízení, které se rozmrazuje samo.

4. Při zapnuté klimatizaci musí být zavřená všechna okna automobilu včetně střešního okna.

5. Při venkovní teplotě kolem pětadvaceti stupňů Celsia řidič klimatizaci uleví, když zapne vnitřní okruh cirkulace vzduchu. Klimatizace tak bude jen dochlazovat vzduch už zchlazený a nebude muset pracovat s horkem zvenku. Dodržování této zásady se příznivě projeví zvláště u méně výkonných či starších klimatizací.

6. Klimatizaci je vhodné zapnout minimálně jednou za měsíc i v zimě. Když déle leží ladem, trpí kompresor - na jeho hřídeli vznikají netěsnosti, s nimiž souvisí úniky chladicí látky.

7. Opravy a údržbu automobilové klimatizace se vyplatí svěřit specializovaným dílnám, nikoliv »ledničkářům«. Ti při problémech zpravidla jen doplní chladící médium, aniž by se zajímali o příčinu jeho úniku.

8. Při koupi ojetiny doporučují odborníci zohlednit na ceně klimatizaci do čtyř roků stáří auta - stejně jako v případě ABS, litých kol, elektrického stahování oken či střešního okna a další mimořádné výbavy.

9. Vysvětluje-li původní majitel při prodeji ojetiny nefunkční klimatizaci tím, že »jenom uniklo médium«, je dobré žádat doplnění a zkoušku zařízení nebo jeho prohlídku v odborném servisu dřív, než kupec za zvláštní výbavu připlatí. Orientační kontrola zařízení stojí od tří 300 do 600 korun, zatímco nákladnější oprava žádá až desetitisíce.

10. I klimatizaci v automobilu roky nepoužívanou lze opět uvést do provozu, pokud na ní nenapáchali zásadní a téměř neodstranitelné škody amatérští opraváři. Ti někdy zvláště při opravách havárií rozpojí či přestřihají, co jim pod ruku přijde.
(hč)

Elektronická klimatizace je dražší, než manuální, u luxusních vozů se může její cena vyšplhat přes 100 tisí korun.

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.