Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klimatizace v Česku je už samozřejmostí

  13:00aktualizováno  13:00
Stáhnout si okénko v autě a ochladit se proudem vzduchu? Většina lidí kupujících si v Česku nové auto, už má takového způsobu boje s horkem zřejmě dost. Klimatizaci má v současnosti v tuzemsku osm z deseti nově prodaných aut.

Nemáte rádi klimatizaci? Kupte si auto bez střechy | foto: Opel

Českým řidičům začala vadit vysoká vedra. Ještě před pěti lety byla klimatizace symbolem luxusu, teď je v nových autech téměř samozřejmostí.

Podle průzkumu MF DNES mezi prodejci největších značek v Česku je klimatizace zhruba v osmi z deseti nově prodaných vozů.

"Aut bez klimatizace bude za pár let minimum. Je to již standardní výbava stejně jako rádio,“ říká Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Na celosvětovém zájmu o klimatizace vydělávají i čeští podnikatelé. V tuzemsku působí už tři velké firmy, které je vyrábějí do aut: liberecké Denso, mnichovohradišťský Behr Czech a Valeo Rakovník. Všechny se postupně rozrůstají, například Valeo loni díky poptávce rozšířilo závod o více než půl hektaru.

Oslovení zástupci automobilek potvrzují, že zájem o klimatizace v posledních letech prudce narostl. Například v nových škodovkách je s výjimkou fabie namontována v průměru ve více než devadesáti pěti procentech.

"U fabií je podíl zhruba na polovině, trend je ale rostoucí,“ uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Nárůsty ukazují i ostatní automobilky. Například v roce 2005 byla klimatizace v 38 procentech vozů Opel Corsa, letos to je už dvojnásobek.

Za pět let je nárůst ještě razantnější. V roce 2002 neměly klimatizaci dvě třetiny seatů, letos je podíl aut bez chladicího zařízení necelých šest procent.

Rozšíření klimatizace pomohlo i to, že se stala běžnou součástí základních výbav nebo se častěji objevovala ve speciálních nabídkách. Řadu modelů už bez klimatizace ani nekoupíte, zejména ty ve střední a vyšší třídě.

"Auta se více používají, lidé v nich tráví více času a chtějí větší komfort,“ vysvětluje Tunkl. Díky většímu rozšíření navíc ceny klimatizací klesly.

To, že Češi se v teplých měsících při jízdě nemusí už chladit jen otevřením okna, přináší i potíže. Lékaři varují před nachlazením při příliš velkém rozdílu mezi venkovní a vnitřní teplotou a také před alergiemi.

"Pokud se nemění filtr, je to semeniště alergenů,“ řekl šéf středočeské záchranky Robert Zelenák.Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu benzinu či nafty, navíc její špatné používání může vést k nachlazení i šíření alergií. 

Každý, kdo se v autě chladí, paradoxně přispívá k tomu, že se v budoucnu bude muset možná chladit ještě více. Zapnutá klimatizace totiž zvyšuje spotřebu a výfukové plyny podle některých studií mohou přispívat ke globálnímu oteplování.

Nedávná studie německého autoklubu ADAC tvrdí, že největší spotřeba vzniká při prudkém chlazení. Udržení stálé teploty si vyžádá od půl do dvou litrů na sto kilometrů. - více čtěte zde

Pro a proti

Klimatizace zvyšuje pohodlí při jízdě, snižuje v teplých měsících riziko únavy.
Jejich výroba u nás zaměstnává tisíce lidí. Používání klimatizace může vést ke zdravotním problémům, například k nachlazení nebo bolestem hlavy. Lékaři doporučují, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nebyl více než pět stupňů.

Podle lékařů by se měl také měnit filtr, protože se na něm zachycují alergeny.

Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu pohonných hmot: při rychlém chlazení vysokých teplot i o čtyři litry na sto kilometrů, při běžné jízdě zhruba kolem jednoho litru. Spory o zapnutí či vypnutí klimatizace v zaměstnání často vedou i ke konfliktům mezi kolegy.

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.