Nemáte rádi klimatizaci? Kupte si auto bez střechy

Nemáte rádi klimatizaci? Kupte si auto bez střechy | foto: Opel

Klimatizace v Česku je už samozřejmostí

  • 49
Stáhnout si okénko v autě a ochladit se proudem vzduchu? Většina lidí kupujících si v Česku nové auto, už má takového způsobu boje s horkem zřejmě dost. Klimatizaci má v současnosti v tuzemsku osm z deseti nově prodaných aut.

Českým řidičům začala vadit vysoká vedra. Ještě před pěti lety byla klimatizace symbolem luxusu, teď je v nových autech téměř samozřejmostí.

Podle průzkumu MF DNES mezi prodejci největších značek v Česku je klimatizace zhruba v osmi z deseti nově prodaných vozů.

"Aut bez klimatizace bude za pár let minimum. Je to již standardní výbava stejně jako rádio,“ říká Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Na celosvětovém zájmu o klimatizace vydělávají i čeští podnikatelé. V tuzemsku působí už tři velké firmy, které je vyrábějí do aut: liberecké Denso, mnichovohradišťský Behr Czech a Valeo Rakovník. Všechny se postupně rozrůstají, například Valeo loni díky poptávce rozšířilo závod o více než půl hektaru.

Oslovení zástupci automobilek potvrzují, že zájem o klimatizace v posledních letech prudce narostl. Například v nových škodovkách je s výjimkou fabie namontována v průměru ve více než devadesáti pěti procentech.

"U fabií je podíl zhruba na polovině, trend je ale rostoucí,“ uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Nárůsty ukazují i ostatní automobilky. Například v roce 2005 byla klimatizace v 38 procentech vozů Opel Corsa, letos to je už dvojnásobek.

Za pět let je nárůst ještě razantnější. V roce 2002 neměly klimatizaci dvě třetiny seatů, letos je podíl aut bez chladicího zařízení necelých šest procent.

Rozšíření klimatizace pomohlo i to, že se stala běžnou součástí základních výbav nebo se častěji objevovala ve speciálních nabídkách. Řadu modelů už bez klimatizace ani nekoupíte, zejména ty ve střední a vyšší třídě.

"Auta se více používají, lidé v nich tráví více času a chtějí větší komfort,“ vysvětluje Tunkl. Díky většímu rozšíření navíc ceny klimatizací klesly.

To, že Češi se v teplých měsících při jízdě nemusí už chladit jen otevřením okna, přináší i potíže. Lékaři varují před nachlazením při příliš velkém rozdílu mezi venkovní a vnitřní teplotou a také před alergiemi.

"Pokud se nemění filtr, je to semeniště alergenů,“ řekl šéf středočeské záchranky Robert Zelenák.Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu benzinu či nafty, navíc její špatné používání může vést k nachlazení i šíření alergií. 

Každý, kdo se v autě chladí, paradoxně přispívá k tomu, že se v budoucnu bude muset možná chladit ještě více. Zapnutá klimatizace totiž zvyšuje spotřebu a výfukové plyny podle některých studií mohou přispívat ke globálnímu oteplování.

Nedávná studie německého autoklubu ADAC tvrdí, že největší spotřeba vzniká při prudkém chlazení. Udržení stálé teploty si vyžádá od půl do dvou litrů na sto kilometrů. - více čtěte zde

Pro a proti

Klimatizace zvyšuje pohodlí při jízdě, snižuje v teplých měsících riziko únavy.
Jejich výroba u nás zaměstnává tisíce lidí. Používání klimatizace může vést ke zdravotním problémům, například k nachlazení nebo bolestem hlavy. Lékaři doporučují, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nebyl více než pět stupňů.

Podle lékařů by se měl také měnit filtr, protože se na něm zachycují alergeny.

Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu pohonných hmot: při rychlém chlazení vysokých teplot i o čtyři litry na sto kilometrů, při běžné jízdě zhruba kolem jednoho litru. Spory o zapnutí či vypnutí klimatizace v zaměstnání často vedou i ke konfliktům mezi kolegy.