Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jubilejní koenigsegg na ulici stát nemůže, oškrábali by z něj zlato

  9:00aktualizováno  9:00
Švédská automobilka Koenigsegg je zakázkovým výrobcem a rozhodně nechrlí jedno auto za druhým. Za desetiletou produkci jich vyrobila pouhou stovku a to jubilejní pořádně vyzdobila. Výroční model má zlaté linky na karoserii i v interiéru. Z 24karátového zlata.

Jubilejní kus se jmenuje Hundra, což ve švédštině znamená sto. Pro běžnou automobilku je 100 vyrobených aut záležitost pár desítek minut, pro švédský Koenigsegg to je deset let "sériové" produkce. Začala v roce 2003 po devíti letech vývoje. Firma vznikla už v roce 1994, prototyp z dílen vyjel o čtyři roky později. Pro oslavu si Švédové vybrali právě probíhající ženevský autosalon.

Fotogalerie

Agera S Hundra se od běžného modelu liší svátečním kabátem. Šedý karbon karoserie zdobí zlaté pruhy, které však nejsou pouhou barvou, ale obsahují ryzí zlato. Stejný luxusní materiál použil výrobce i v interiéru. Zlato zdobí volant a výdechy ventilace. Poněkud netradiční je aplikace drahého kovu na pružiny a vzpěry motorového prostoru.

Do techniky se u jubilejního auta výrobce nepouštěl, vše pochází z běžné Agery S. O pohon se tak stará vlastní pětilitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel. Agregát pohání zadní kola přes sedmistupňovou převodovku s řazením pod volantem a s elektronickým diferenciálem.

Výkony auta jsou ohromující, maximální výkon slabší verze S je 1 030 koní (757 kW), silnější Agera R má dokonce 1 140 koní. U verze S, z které vychází jubilejní hundra, má maximum točivého momentu hodnotu 1 100 Nm, ale rovnou tisícovku má řidič k dispozici v rozmezí 2 700 až 6 200 otáček.

Díky špičkovým parametrům motoru a lehké stavbě dokáže Agera S zrychlit na stovku za 2,8 sekundy, na třístovce je za fantastických 22,5 sekundy. Stejně fantastické jsou i hodnoty zpomalení, s karbon-keramickými brzdami to Agera S dokáže ze stovky na nulu za pouhých 30 metrů.

Autosalon Ženeva 2013

Pohotovostní hmotnost sporťáku je 1 450 kilogramů, z toho karbonová karoserie váží pouhých 70 kilogramů, takže ji unesou dva lidé (pro zajímavost, motor váží necelých 200 kilogramů). Auto je spíš kompaktní, na délku měří jen 4,3 metru, což odpovídá kompaktnímu hatchbacku. Agera je ale hodně široká, na šířku má téměř dva metry, a nadprůměrný je i rozvor 2,66 metru.

Výroční model již zná svého majitele, kterého však výrobce tají. Podle volantu vpravo lze odhadovat, že je z Británie, Austrálie či z některé asijské země, kde se jezdí vlevo. Podle dostupných informací ho jubilejní vůz stál 1,6 milionu dolarů, tedy v přepočtu asi 31 milionů korun.

Koenigseggy nejsou levná auta, naopak jedna z nejdražších na světě. K desetiletému výročí produkce však firma připravila i bonus pro všechny fanoušky značky. Knihu Z nuly na stovku za deset let si fanoušci koenigseggu mohou objednat přímo u výrobce.

Autor:




Nejčtenější

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
Lehčí a větší. Opel Insignia Sports Tourer bude fešácký kombík

Připravovaný Opel Insignia podle zatím zveřejněných fotek jasně kandiduje na „missáka“ roku mezi letošními premiérami. Po sportovně střiženém sedanu německá...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Škoda Superb 2.0 TDI DSG
Škoda Superb 2.0 TDI DSG

r.v. 2011, naj. 171 370 km, diesel
349 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.