Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jubilejní koenigsegg na ulici stát nemůže, oškrábali by z něj zlato

  9:00aktualizováno  9:00
Švédská automobilka Koenigsegg je zakázkovým výrobcem a rozhodně nechrlí jedno auto za druhým. Za desetiletou produkci jich vyrobila pouhou stovku a to jubilejní pořádně vyzdobila. Výroční model má zlaté linky na karoserii i v interiéru. Z 24karátového zlata.

Jubilejní kus se jmenuje Hundra, což ve švédštině znamená sto. Pro běžnou automobilku je 100 vyrobených aut záležitost pár desítek minut, pro švédský Koenigsegg to je deset let "sériové" produkce. Začala v roce 2003 po devíti letech vývoje. Firma vznikla už v roce 1994, prototyp z dílen vyjel o čtyři roky později. Pro oslavu si Švédové vybrali právě probíhající ženevský autosalon.

Fotogalerie

Agera S Hundra se od běžného modelu liší svátečním kabátem. Šedý karbon karoserie zdobí zlaté pruhy, které však nejsou pouhou barvou, ale obsahují ryzí zlato. Stejný luxusní materiál použil výrobce i v interiéru. Zlato zdobí volant a výdechy ventilace. Poněkud netradiční je aplikace drahého kovu na pružiny a vzpěry motorového prostoru.

Do techniky se u jubilejního auta výrobce nepouštěl, vše pochází z běžné Agery S. O pohon se tak stará vlastní pětilitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel. Agregát pohání zadní kola přes sedmistupňovou převodovku s řazením pod volantem a s elektronickým diferenciálem.

Výkony auta jsou ohromující, maximální výkon slabší verze S je 1 030 koní (757 kW), silnější Agera R má dokonce 1 140 koní. U verze S, z které vychází jubilejní hundra, má maximum točivého momentu hodnotu 1 100 Nm, ale rovnou tisícovku má řidič k dispozici v rozmezí 2 700 až 6 200 otáček.

Díky špičkovým parametrům motoru a lehké stavbě dokáže Agera S zrychlit na stovku za 2,8 sekundy, na třístovce je za fantastických 22,5 sekundy. Stejně fantastické jsou i hodnoty zpomalení, s karbon-keramickými brzdami to Agera S dokáže ze stovky na nulu za pouhých 30 metrů.

Autosalon Ženeva 2013

Pohotovostní hmotnost sporťáku je 1 450 kilogramů, z toho karbonová karoserie váží pouhých 70 kilogramů, takže ji unesou dva lidé (pro zajímavost, motor váží necelých 200 kilogramů). Auto je spíš kompaktní, na délku měří jen 4,3 metru, což odpovídá kompaktnímu hatchbacku. Agera je ale hodně široká, na šířku má téměř dva metry, a nadprůměrný je i rozvor 2,66 metru.

Výroční model již zná svého majitele, kterého však výrobce tají. Podle volantu vpravo lze odhadovat, že je z Británie, Austrálie či z některé asijské země, kde se jezdí vlevo. Podle dostupných informací ho jubilejní vůz stál 1,6 milionu dolarů, tedy v přepočtu asi 31 milionů korun.

Koenigseggy nejsou levná auta, naopak jedna z nejdražších na světě. K desetiletému výročí produkce však firma připravila i bonus pro všechny fanoušky značky. Knihu Z nuly na stovku za deset let si fanoušci koenigseggu mohou objednat přímo u výrobce.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.