Koenigsegg Agera

Koenigsegg Agera | foto: Koenigsegg

Koenigsegg Agera vyzve nejrychlejší auta na světě, bude mít 910 koní

  • 51
Švédský výrobce superaut Koenigsegg připravuje svůj nový model. Koncepčně vychází ze současného CCX, který je jako jeden z mála vozů schopen se svou rychlostí vyrovnat či přiblížit Bugatti Veyron.

Koenigsegg Agera rozvíjí patnáct let starý koncept supersportovních střel švédského původu a posouvá jej zase o něco dále. Futuristický supersport dostal o něco elegantnější tvary, ty hlavní změny se ale odehrávají pod karoserií.

Nový bude motor i převodovka. Ta místo šesti dostane sedm stupňů, motor pak bude mít přeplňování dvěma turbodmychadly namísto kompresorů. Oficiální specifikace zatím uvádí, že osmiválec bude mít stávající objem 4,7 litru. Zákulisní informace ale hovoří o zvýšení objemu na rovných 5 litrů a turbodmychadla oproti prototypu dostanou variabilní geometrii lopatek.

Koenigsegg Agera

Proto zatím očekávaný výkon a točivý moment Agery, 910 koní a 1 100 Nm, nemusí být vůbec finální. Jako předběžnou také bereme informaci, že motor plní normu Euro IV. To by totiž znamenalo, že se po uvedení na trh agera nebude moci prodávat v zemích Evropské unie. V nich se totiž od roku 2011 budou moci prodávat pouze auta plnící normu Euro V. Je ale možné, že to Koenigsegg netrápí, o klientelu v jiných částech světa (USA, Blízký východ, Asie) nebude mít nouzi.

Bohatí evropští milovníci superrychlých vozů by tak ale přišli o šanci jezdit s jedním z nejrychlejších a nejdynamičtějších vozů dneška. Podle předběžných údajů by měla agera jezdit přes 390 km/h, vzhledem k výkonům předchozích modelů se ale dá očekávat, že poměrně bez problémů překročí magickou čtyřstovku. Na stovku má zrychlovat za 3,1 sekundy, dvoustovka je dílem pouhých 8,9 sekundy. Rozjezd na dvoustovku a opětovné úplné zastavení pak zabere jen 13,7 sekundy.

Koenigsegg Agera

K dosažení takových výkonů nestačí jen hrubá síla motoru. Agera musí být také lehká a má přísnou aerodynamiku. Třeba šasi auta váží pouhých 72 kg a to jsou v něm rovnou integrovány dvě palivové nádrže. Šasi je vyrobeno z hliníku a uhlíkových kompozitů, vpředu je chrom-molybdenový rám s integrovanými deformačními zónami. Vzadu je pak součástí rámu i motor s převodovkou. Ten už je podstatně těžší než samotné díly podvozku, váží 173 kilogramů. Torzní tuhost monokoku vozu je 58 000 Nm na stupeň. Celkově váží Agera 1 290 kilogramů.

Agera je dlouhá 4293 mm, je to však hodně široká placka. Výška je pouhých 1 120 mm, šířka pak obřích 1 996 mm. Celková čelní plocha je 1,885 m2 a součinitel koeficientu odporu vzduchu Cd má hodnotu 0,35. Při dané šířce možná překvapí relativně slušná manévrovatelnost. Průměr otáčení je 11 metrů. Řízení má 2,7 otáčky od dorazu k dorazu.

Koenigsegg Agera

Řada z výše zmíněných hodnot nepatří na absolutní špičku současné produkce. Jenže Koenigseggu se opět podařil výjimečný mix a agera tak bude patřit k absolutní špičce supersportů. Oproti starším modelům nabídne mimochodem daleko komfortnější, modernější a lépe vybavený interiér. Sám šéf automobilky přiznává, že se Agerou připravuje na příchod nové konkurence. Na mysli má nástupce Ferrari Enzo nebo nové hybridní Porsche 918 GT. Jim bude Agera jistě důstojným soupeřem, byť jí nepomáhá sláva značky. Christian Koenigsegg se jednoduše soustředí na to, aby vyrobil jeden z nejlepších supersportů na planetě. Možná i proto před nedávnem nekoupil v problémech se zmítající Saab. Mimochodem, Agera znamená ve švédštině "konat".