Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Super-mega-hyper: Koenigsegg One:1 nemá konkurenci, jede 440 km/h

  6:39aktualizováno  6:39
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - Švédský malosériový výrobce supersportovních aut zkonstruoval opravdové monstrum. Model One:1 má výkon 1 MW, rozjede se až na 440 kilometrů za hodinu a trvá mu to neuvěřitelně krátkých 20 sekund. Produkce bude výrazně omezená, vznikne jen šest aut. Je vyprodáno.

Neuvěřitelnými parametry se chlubí novinka švédského Koenigseggu. Jméno naznačuje, technické parametry dokazují. Model One:1 má neuvěřitelný poměr hmotnosti a výkonu jeden kilogram na jednoho koně.

Fotogalerie

Auto váží 1 360 kilogramů a výkon je rovných 1 360 koní, tedy 1 000 kW, což je rovný 1 MW. Skvostný poměr narušuje jen vrchol točivého momentu, který se hodnotou 1 360 nenechal svázat a vyskočil až na 1 371 Nm.

Koenigsegg One:1 můžeme porovnat s etalonem supersportů Bugatti Veyronem. Ten má ve verzi Super Sport maximální výkon 1 200 koní, ale jeho hmotnost je o dost vyšší, váží 1 880 kilogramů.

Novinka vychází z modelu Agera, ale přepracována byla velká část dílů a auto působí velmi agresivně. Především zadní křídlo vypadá jako ze sci-fi filmu, přítlačná křídla Formulí 1 proti němu vypadají velmi konvenčně. Podobně výjimečně působí zpětná zrcátka na tenkých nosičích.

Koenigsegg One:1

Auto leží téměř na zemi a proti ageře ho vespod zdobí další aerodynamické prvky. Za pozornost stojí jak přední spoiler, tak zadní deflektory. Pro běžný provoz ale nový koenigsegg nebude, na českých silnicích by majitel musel mít doprovodný vůz, který by za ním sbíral orvané části podvozku.

O pohon auta se stará pětilitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel vlastní konstrukce. O výkonu již byla řeč, takže jen dodáme, že křivka točivého momentu je velmi plochá, přes 1 200 Nm je k dispozici již od 3 000 otáček. Výkon pak vrcholí v 7 500 otáčkách, ale jde točit ještě o dalších 750 otáček.

Koenigsegg One:1

Dynamika bere dech. Výrobce vůbec neudává zrychlení z nuly na sto, ale rovnou se chlubí šíleným sprintem z nuly na 400 kilometrů za hodinu. Auto to zvládne za 20 sekund a za dalších 10 sekund stojí na místě. Fantazie, která musí pořádně hnout žaludkem každého řidiče. Ze stovky pak auto zabrzdí na 28 metrech, což je o deset metrů dříve, než zastaví obvyklé auto. A naopak, maximální rychlost je 440 kilometrů za hodinu, což z novinky dělá nejrychlejší "sériové" auto na světě.

Výkon je přenášen přes sedmistupňový automat a elektronický diferenciál na zadní kola. Trakci zajišťují pneumatiky Michelin Cup, vpředu na devatenáctipalcových, vzadu pak na dvacetipalcových ráfcích. Právě ty jsou ale limitujícím faktorem. Podle hlasů ze zákulisí by totiž nový koenigsegg uměl uhánět ještě rychleji. Michelin je ale staví jen do 440kilometrové rychlosti. 

Ráfky jsou karbonové, brzdové kotouče pak karbon-keramické a pocházejí z modelu Agera R. Karoserie auta je vyrobená opět převážně z lehkých a pevných uhlíkových vláken.

Zajímavostí je i schopnost novinky spalovat různá paliva. Vedle obvyklého benzinu zvládne také závodní benzin a především na severu Evropy cenově oblíbený bioethanol E85. Při jistě závratné spotřebě a pravděpodobně zcela astronomické ceně auta to ale asi bude šesti vyvoleným majitelům úplně jedno. 

Pokud po koenigseggu toužíte, můžete začít u slabšího modelu, právě je jeden k mání v Ostravě a je to asi nejdražší auto, které je teď v Česku na prodej - více ZDE

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.