Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejrychlejší hypersport v Ženevě jede čtyři sta a má výkon 1,1 MW

aktualizováno  9:25
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Výkon vozu se postaru udává v koňských silách, aktuálně správně v kilowattech (1 kW = 1,36 k). Ale švédský stavitel hypersportů Christian Erland Harald von Koenigsegg je počítá v megawattech. Jeho nejnovější kreace se jmenuje Regera a má výkon 1,1 MW, tedy 1 496 koní. Z nuly na 400 km/h je za 20 sekund.

I další míry do poslední chvíle utajené ženevské premiéry jsou impozantní. Dynamické zrychlení ze 150 na 250 km/h zvládne za 3,2 sekundy, kdy je třeba si uvědomit, že ve stopadesátce musí auto překonávat mnohem výraznější aerodynamický odpor než při startu z nuly (aerodynamický odpor roste s rychlostí kvadraticky).

Koenigsegg Regera

Regera přidává k přeplňovanému osmiválci tři elektromotory. Svatá trojice, jak se hybridizovaným supersportům LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder, říká a které jsou dnes nejobdivovanějšími auty, musí blednout závistí. Však také slovo regera znamená ve švédštině panování, nadvláda.

Fotogalerie

Regera je bezpochyby tím nejsilnějším vozem, který mezi 900 auty na ženevském výstavišti Palexpo najdeme. Vzniknout jich má jen osmdesát (auto má regulérní silniční homologaci). A patří také k nejparádnějším po stránce vzhledu. Nezaměnitelná je hlavně střecha a klenuté čelní sklo připomínající integrální helmu. Střecha se dá sundat a schovat pod kapotu.

Regera je sestra Agery, z modelu s konvenčním pohonem si vypůjčila pětilitrový dvakrát přeplňovaný osmiválec. Motor s výkonem 1 100 koní má při 4 100 ot/min 1 280 Nm točivého momentu. V rozmezí 2 700 - 6 170 ot./min je dostupných alespoň 1 000 Nm, omezovač zasahuje v 8 250 otáčkách.

K němu je přímo na klikovou hřídel připojen první elektromotor s maximem kroutícího momentu 300 Nm a výkonem 160 kW, který mimo jiné obstarává startování benziňáku a funguje i jako motorová brzda, s jejíž pomocí se také dobíjejí baterie. Další dva elektromotory (oba po 260 Nm/180 kW) pak obsluhují každé ze zadních poháněných kol. Dohromady dávají elektromotory 820 Nm a 520 kW.  Regera nemá klasickou převodovku, vystačí s a hydraulicky ovládanou spojkou a synchronizací elektromotorů.

Koenigsegg Regera

Vodou chlazené akumulátory (LiFePO4) s kapacitou 9 kWh zabírají 67 litrů místa ve středovém tunelu karbonového šasi a váží slušných 115 kilogramů. Nabíjejí se zásuvkou, schovanou za registrační značkou. Jen na elektřinu ujede Regera 35 kilometrů.

Celkový výkon toho švédského monstra je 1 496 koní (1 100 kW = 1,1 MW), na zadní micheliny rozměru 345/30 20" putuje až 2 000 Nm. Přední pneumatiky mají rozměr 275/35 17".

Suchá hmotnost 456 centimetrů dlouhého auta je včetně více než metrákových baterií 1 420 kg. Karbonové šasi a karoserie doplněná o kevlarové prvky z toho váží  ovšem jen 75 kg. Šířka je 205 cm, výška 111 cm a rozvor je 2 662 mm.

Do nádrže se vejde 82 litrů paliva a zavazadlový prostor je 150litrový.

Koenigsegg Regera

Motor vážící 189 kilogramů je uchycen na aktivních hydraulických závěsech. Osmiválec osazený dvěma turby má suchou vanu, karbonové svody a speciální titanový výfuk, který dodává Akrapovič.

Aby stavitelé auto při takových rychlostech vůbec udrželi na podložce, má adaptivní podvozek (nastavitelný v rozmezí 85 - 105 mm) a aktivní aerodnyamiku (nastavitelné, plně sklopné křídlo a aktivní průduchy). Při 250 km/h tlačí auto k silnici 450 kilogramů. O zpomalení se starají keramické brzdy, ráfky kol jsou karbonové s centrální maticí.

Cena je tajná, ale mluví se o dvou milionech eur. K autu zákazník dostane i speciální krycí plachtu.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.