Kojetině už lze přikoupit záruku

Záruka na naprosto anonymní ojetý automobil, který stojí v tuctovém autobazaru? Ač se to motoristovi, který koupil - a zvlášť když špatně koupil starší vůz, zdá takřka fantastické,je to fakt. Do Česka už přišla britská firma Carlife a jako první v zemi spolu s pojišťovnou Kooperativa zavedla od začátku května Auto Check - program pojištění mechanických poruch jetých automobilů. "Pojistit lze vozy téměř všech běžných značek a modelů do stáří dvanácti let, které nemají v okamžiku prodeje najeto více než 175 tisíc kilometrů. Nejširší služby jsou samozřejmě pro mladší auta do stáří čtyř roků a 60 tisíc kilometrů na kontě," informuje Jonathan Sterling, jednatel programu Auto Check.

Podobné pojištění mechanických poruch starších vozů je v motoristicky vyspělém světě běžné,a v některých zemích při prodeji ojetin v oficiálních autobazarech dokonce povinné. "V zahraničí je v této oblasti silná konkurence. Něco takového, co už zdejší motoristé poznali z povinného ručení. Pravděpodobně se tedy i v Česku brzy konkurentů dočkáme," pokračuje Jonathan Sterling,který v pojištění mechanických poruch ojetin dlouho působil v Austrálii.

Nabídka je slibná

Pojištění mechanických poruch starších vozů lze sjednat jak plyne z informací programu Auto Check - na půl roku za 4400 nebo na rok za 8800 korun. "Pojistná smlouva zaniká buď posledním měsícem pojistného období, nebo v okamžiku, kdy automobil dosáhne dojednanou mez kilometrů. To podle toho, co nastane dřív," vysvětluje Jonathan Sterling. Pojištění přitom zahrnuje od motoru, spojky a převodovky přes kloubový hřídel, diferenciál a hnací soustavu včetně jednotky pohonu předních kol až po chladicí a palivový systém, skříně a elektrické součásti automobilu včetně alternátoru, startéru, rozdělovače a podobně. "Program Auto Check hradí každou opravu do výše pětadvaceti tisíc korun. Počet pojistných událostí - oprav - je neomezený, nesmí překročit jen výši kupní ceny vozu," doplňuje Sterling. A z výhod připomíná, že v pojištění je kromě jiného dokonce i odtah do nejbližší opravny nebo do motoristova bydliště v ceně do 1000 korun. V seznamu jsou také závady, které pojištění nekryje. Jedním z příkladů je porucha klimatizace. Je důležité,aby se motorista před uzavřením smlouvy důkladně seznámil s podrobnostmi.

Zatím na účet zákazníků

Lidé ze společnosti Carlife by považovali za ideální, kdyby smluvní autobazary prodávaly především pojištěné ojetiny, pro které by pojištění Auto Check platily ze svých marží. Jinými slovy - zákazník by automobil s garancí koupil za cenu zhruba stejnou jako jinde bez pojištění. Obchodníci se však dosud hromadnému pojišťování bez účasti zákazníka brání. "Zatím program Auto Check nabízíme jen kupcům, kteří o to výslovně stojí," říká Tomáš Jínek, spolumajitel jednoho z největších tuzemských autobazarů, pražského Auto ESA. "Marže máme minimální, často jen dvouprocentní a maximálně desetiprocentní, a jen obchodníci s ojetinami vědí, jak mnohým zákazníkům dnes záleží na každé tisícikoruně. Auto Check je pro nás zatím služba zajímavá hlavně pro dražší ojetiny." Největší tuzemský bazar AAA Auto Praha se nabídkou zabývá. "Hledáme chybičky, promýšlíme detaily a zjišťujeme, do jaké míry by byl o Auto Check mezi našimi zákazníky zájem," sděluje majitel Anthony Denny a doplňuje,že Auto Check není jediná služba, která v pražském AAA Auto padá v úvahu. "Uvažujeme také o autoservisu výhradně pro naše zákazníky. Byl by pro čtyřicet až padesát automobilů denně," upřesňuje Anthony Denny.

Záruky chce Evropa

"Program Auto Check nabízí v tuzemsku zatím 126 z celkových zhruba dvou tisícovek autobazarů, ale nových partnerů stále přibývá," sděluje Jonathan Sterling. Doplňuje,že chce-li zákazník pojistit ojetinu kupovanou v bazaru, který službu zatím neposkytuje, může se obrátit do pražského centra firmy. Carlife má podobnou službu i pro dealery nových vozidel. "Ti tak mohou svým zákazníkům prodloužit záruku z roku na dva či tři a dát vlastně totéž co prodejci japonských aut: tříletou záruku. Jako první v Česku nabídku přijal tuzemský zástupce Fiatu. "Dealeři v celé zemi novou službu nabízejí zákazníkům, pokud o ni za příplatek mají zájem," potvrdil Michal Jindra, technický zástupce Fiatu ČR v Praze. Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, očekává, že o novou službu bude zájem hlavně mezi kupci dražších a kvalitních jetých automobilů. "A ti, kteří pořizují levnější auta a o pojištění mechanických poruch by se měli zajímat v první řadě,budou podle mého názoru alespoň zpočátku riskovat. Raději koupí o pár tisíc korun levněji," míní Peter Kolník. "Ale ať už se moje prognózy naplní, či nikoliv, je skutečností, že se vstupem země do Evropské unie budeme muset i v obchodě s ojetinami přistoupit na její pravidla, podle nichž na každé starší auto prodané u oficiálního obchodníka bude povinná roční záruka," doplňuje.

Přesvědčí až čas

Petr Svoboda, plzeňský obchodník s novými i jetými automobily Nissan, je dlouholetý zastánce záruk na ojetiny v nabídce značkových dealerů. Program Auto Check však v jeho začátcích hodnotí zdrženlivě: "Až mi pár důvěryhodných a zkušených motoristů po čase - nikoliv v prvních týdnech akce - potvrdí, že byli spokojeni, tak záležitost začnu brát vážně. Zatím je pro mě spolehlivější záruka značkového prodejce, který ojetinu dokonale zná a ví, co může kupci nabídnout," soudí Petr Svoboda. Několik desetiletí se profesionálně věnuje automobilům a z praxe ví, že u ojetiny je minimálně padesátiprocentní pravděpodobnost, že se porouchá. "Práce pojišťoven je založena na daleko menším podílu rizika," tvrdí Petr Svoboda. Rovněž je pravděpodobné, že novou pojišťovací službu začnou dříve či později zneužívat podvodníci. To se může projevit v hospodaření pojistitele, který pak začne hledat cesty,jak ušetřit. Proto by měl každý kupec pojišťované ojetiny předem a důkladně prostudovat, co mu služba skutečně garantuje. Pravda, ze zákona sice existuje i na jetá motorová vozidla půlroční záruka, ovšem podmínky jejího uplatnění jsou v praxi komplikované a zdlouhavé. Počítají s účastí soudních znalců, soudů, s dlouhodobým odstavením reklamovaného vozidla, s možností nejrůznějších průtahů, což věc mění v záležitost mnohdy bezzubou... Přes všechny pochybnosti se proto odborníci shodují, že nová pojišťovací služba může přispět ke klidu novopečených majitelů ojetin.