Dosavadní výsledky ukazují, že pozornost řidiče upoutá billboard na 0,4 sekundy. Tento čas může být přitom rozhodující při střetu dvou aut. Půl sekundy totiž trvá, než začne řidič brzdit. A za půl sekundy ujede auto při padesátikilometrové rychlosti až deset metrů.
K výzkumu, jehož výsledky zveřejnily Hospodářské noviny, používali odborníci z ČVUT speciální trenažér, který simuloval jízdu městem i volnou krajinou. Výzkumníci přitom sledovali pohyby očí řidičů. Dobrovolníci projeli několikrát virtuální trať. Před poslední jízdou se jich lektoři ptali, zda si všimli billboardů, a pak dostali za úkol si billboardy zapamatovat. Na 10kilometrovém úseku nastražili výzkumníci 23 velkoplošných reklam.
Když jeli řidiči za jiným autem, koukali na billboard v průměru 0,4 sekundy, na zapamatování poutače potřebovali 1,6 sekundy. Hitem byla reklama s částečně obnaženou modelkou. Nevědomky na ni řidiči koukali 0,6 vteřiny, a když měli za úkol si reklamu zapamatovat, byl průměr dokonce 3,3 vteřiny.
"Řidiči si reklamy příliš nepamatovali. Je vidět, že už jsou vůči nim do určité míry imunní, i když se na ně prokazatelně dívají," řekl Roman Pieknik, jeden z výzkumníků. "Překvapilo nás, že v jízdě za jiným autem sledovali plakáty déle než při samostatné jízdě."
Výsledky týmu ČVUT nejsou ale úplné. Přestože by data mohla sloužit ministerstvu dopravy i policii, nikdo zatím nemá o podporování výzkumu zájem.
Billboardy zabíjejí
Na nebezpečnost billboardů upozorňoval na iDNES.cz už před dvěma lety Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která vytvořila mapu nebezpečných silnic v Česku. "Řidiče rozptylují, a když nedej bože ztratí kontrolu nad vozem, zabije se o nechráněnou konstrukci, na které billboard stojí," popisoval Landa. Billboardy totiž mají vzhledem ke své velikosti pevnou kovovou konstrukci a betonové základy. Kromě toho podle ekologů a architektů hyzdí krajinu.
Kolik lidí kvůli billboardům havarovalo, nelze přesně určit. Případné nehody vede policejní prezidium v kolonce srážky s pevnou překážkou. Za rok 2010 policie eviduje skoro 17 tisíc takových nehod a 187 usmrcených (velká část, 115 z nich, ovšem zahynula po kolizi se stromem).
Snad to nebude boj s větrnými mlýny
Většina billboardů kolem českých dálnic zmizí do pěti let, slíbilo ministerstvo dopravy loni v létě.
U nově otevíraných úseků dálnic už není výstavba reklamních ploch povolována. A úřady se zároveň snaží ukončit pronájmy míst, kde reklamní poutače stojí. Odstraňování billboardů ale naráží na překážky, majitelé je díky kličkování v zákoně mohou postavit třeba jen kousek vedle na pozemku, na který silničáři nemohou.