Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem vypálených vesnic v Chorvatsku mohou být miny, varuje mluvčí tamního autoklubu

aktualizováno 
Motoristy, kteří na dovolenou pojedou po vnitrozemských silnicích Chorvatské republiky, mluvčí tamního autoklubu Miljenko Pajalič varuje: "Od války ještě není tak dlouho, aby se vnitrozemí zcela zbavilo min. Proto by se turisté neměli pouštět na vycházky do okolí vypálených vesnic. Miny hrozí víc na polích než u zdevastovaných domů."

Co nového letos čeká na chorvatských silnicích řidiče z České republiky?

Největším problémem je drahý benzin. Začátkem června stouply v Chorvatsku ceny pohonných hmot o třicet procent. (U většiny čerpadel nyní prodávají Natural 95 za 6,48 kun, což je 30,50 Kč, nafta stojí 5,07 kun, tedy 23,80 Kč - pozn. red.)

Porostou ceny paliv i v létě?

Nevím. Největší chorvatský prodejce, firma INA, má problémy, protože třicetiprocentní zdražení si vynutil stát zvýšením daně. Také ropa se zdražila. Hosté by měli vědět, že ceny paliv jsou u téměř všech čerpadel v Chorvatsku stejné.

Lze tankovat plyn?

V celém Chorvatsku je osm čerpadel, všechny u státní společnosti INA. V zemi se zájem o úpravy aut na plynový pohon teprve probouzí a mnozí řidiči tankují propan-butan dost nebezpečně, na vlastní pěst.

Kolik peněz si má řidič připravit na pomoc žlutých andělů, když se mu v Chorvatsku porouchá auto?

Taková služba je drahá. Například pětadvacet kilometrů s odtahovou službou přijde přibližně na tři sta kun (téměř patnáct set korun - pozn. red.). Pak se o auto postarají servisy, mezi nimiž poslední dobou přibývá hodně značkových firem.

V celém Chorvatsku se často dají vidět policejní kontroly...

Stále ještě to nejsou policejní kontroly v pravém slova smyslu. Hlídky především sledují rychlost aut a regulují dopravu. Když v turistické sezoně zhoustne provoz, tak zastavují kamiony a nechávají projíždět osobní vozy. Největší problémy s dopravou jsou v Karlovaci, kde se tvoří i pětikilometrové kolony.

Chorvatští řidiči příliš nerespektují dopravní předpisy. Jezdí rychle, předjíždějí přes plnou čáru.

Pravda, chorvatským řidičům často disciplína chybí, ale nemyslím, že jsou jiní než jejich kolegové v Německu, Belgii či dalších zemích. Snad pomůže nový bodový systém, který v zemi platí. Když řidič nasbírá sedm trestných bodů, nemůže řídit. Za vysokou rychlost jsou tři body a šofér přichází o řidičský průkaz až na dva roky.

Ale značení povolených rychlostí je někdy nejasné a občas není zřejmé, jakou rychlostí lze jet.

Odhaduji, že deset procent značek k omezení rychlosti má nedostatky.

U Zadaru je denně na osm hodin uzavřená turisty frekventovaná přímořská cesta. Jak dlouho uzavírka potrvá? A kdy bude hotový most u Dubrovníku, který v těch místech značně urychlí dopravu?

Odborníci čistí okolí Zadaru od min, ale začátkem července by cesta měla být zase v plném provozu. Po turistické sezoně začnou podobné práce mezi Karlovacem a Plitvicemi. U Dubrovníku se protáhne stavba mostu, protože město nyní má jiné výdaje.

Je nebezpečné zastavovat ve vesnicích zpustošených válkou?

Riziko trvá na polích, kde mohou být miny. U vypálených domů je snad bezpečno.

Mnoho řidičů z České republiky pojede do Chorvatska škodovkou. Mají zloději o tuto značku zájem?

Nejohroženější jsou drahá auta - mercedesy, audi nebo BMW. Mezi zloději jsou populární i Volkswageny Golf a také škodovky.

Kdy je v sezoně nejvýhodnější přejíždět chorvatské hranice?

V červenci a srpnu bude provoz nejhustější. Je dobré přijet na hraniční přechod ráno, kdy kolony bývají nejkratší.

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.