Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik má ojetina najeto?

  16:04aktualizováno  16:04
Obyčejný klíč od zapalování nebo nenápadný software řídící reflektory skrývají informace, které mohou mít cenu zlata. Alespoň pro toho, kdo si chce koupit ojetý vůz a příliš nedůvěřuje údaji o najetých kilometrech z tachometru.

Právě na těchto dvou místech se u vozů BMW zaznamenávají informace o celkovém počtu kilometrů, které má vůz za sebou. Pro laika jsou to místa kuriózní, odborníkovi ale značně zjednodušují práci.

„Zjistit, kolik auto skutečně najelo, je otázkou několika minut. Není to nic složitého, ani nákladného“, říká tiskový mluvčí firmy AuTec Group Petr Buček, která v Česku bavorskou značku zastupuje. Důležitou podmínkou však je, aby vůz nebyl starší sedmi let. První „bavoráci“, u kterých je tento údaj možné zjistit, pocházejí z roku 1997.

Zatímco německá auta shromažďují informace tam, kde by je nikdo nečekal, Italové postupují logicky. U fiatu nebo alfy romeo lze údaj o najetých kilometrech vyčíst diagnostickým zařízením z řídící jednotky motoru. „Platí to plně pro systémy se softwarem EOBD, u starších aut záleží na verzi motorové elektroniky,“ tvrdí technický specialista Milan Nemeth ze společnosti Fiat ČR.

Stejné záznamy jsou uloženy v počítačích prakticky všech moderních aut. U drahých značek, jako jsou BMW nebo Mercedes, tyto údaje existují již řadu let, levnější vozy byly složitou elektronikou vybavovány o něco později.

Důkaz je, ale vyhráno není

Podle zkušeností odborníků nemá údaj na počítači kilometrů u jetého auta prakticky žádnou vypovídací hodnotu.
„Odhaduji, že s přetočeným nebo vyměněným tachometrem se v Česku nabízejí asi tři čtvrtiny ojetých aut,“ říká prodejce pražského autobazaru, který si přál zůstat v anonymitě. „V mnohých případech k tomu prodávajícího vybízejí samotné bazary, aby se auto rychle udalo.“

Pokud má nový majitel důkaz o tom, že skutečný počet ujetých kilometrů je mnohem vyšší, než mu bývalý vlastník vozu tvrdil, ještě nemá vyhráno. „Záleží na tom, co je uvedeno v prodejní smlouvě,“ upozorňuje motoristický právník Michal Dlabola. „Většina autobazarů chytře nahradí počet ujetých kilometrů formulací stav tachometru. Logicky by to mělo být totéž, ale tak tomu není. Osobně bych trval na výrazu počet ujetých kilometrů, který dává větší šanci při případných sporech.“

Výhodou pro kupujícího je, že nemusí bývalému majiteli složitě dokazovat, že to byl právě on, kdo tachometr stočil. „Prodávající ručí a odpovídá za věc vždy, bez ohledu na to, zda stav tachometru sám změnil nebo o tom věděl,“ říká Michal Dlabola.

Někdy je ale takový důkaz nad slunce jasný. „Je znám případ, kdy bývalý majitel auta zapomněl v technickém průkazu doklad z STK i se stavem tachometru, který byl o desítky tisíc kilometrů vyšší, než uváděl při prodeji,“ vzpomíná Michal Dlabola. „To je samozřejmě důvodem pro odstoupení od smlouvy, je možné ale zvážit i další trestně právní postup.“

Falšovat lze všechno

I když obelstít počítač motoru je mnohem složitější, než změnit čísla na tachometru, ani takový údaj nemusí být stoprocentní. „Předpokládám, že podvodníci si tyto možnosti ještě neuvědomují. Jakmile to ale bude obecně známý fakt, jistě přijdou rychle na to, jak, kulantně řečeno, vyřešit i tento problém,“ míní Milan Nemeth.

Stejného názoru je i Petr Buček z AuTecu. „Pokud někdo investuje peníze, může celý software i klíč k autu vyměnit, čímž původní údaje zmizí. U drahých aut se mu to může teoreticky vyplatit. Předpokládám ale, že jde spíš o výjimky.“

Pokud ani motorový software „nic nepoví“, nastupuje na scénu soudní znalec. Ten se při hodnocení opotřebení vozu řídí tolika parametry, že by se při jejich „zahlazování“ pořádně zapotil i ten nejprotřelejší podvodník.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.