Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je pro řidiče nejlevnější v Evropě, mít vůz stojí 11 tisíc měsíčně

aktualizováno 
V Česku jsou nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v Evropě. Naopak nejvyšší jsou v Nizozemsku. Vyplývá to z indexu leasingové společnosti LeasePlan, která srovnala veškeré podstatné náklady týkající se vlastnictví a provozování nového vozidla.

Volkswagen Golf Alltrack | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Uživatel vozu v Nizozemsku musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 17 800 Kč, pokud jezdí na benzin, nebo 21 700 Kč v případě naftové verze. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku. Naproti tomu v Česku celkové náklady činí 11 000 korun pro benzinovou variantu a 12 300 Kč pro dieselovou.

Celkové náklady

Jako modelový případ LeasePlan srovnával náklady na vlastnictví VW Golf

LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v 11 evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia. Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním ujetím 20 000 kilometrů.

Index srovnává pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo, kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než v Česku (11 300 Kč benzin, 12 250 Kč diesel). K dražším zemím patří Velká Británie (16 200 Kč benzin, 17 000 diesel) či Itálie (17 100 Kč benzin, 17 250 Kč diesel).

Nejdražší palivo je podle studie v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.

Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a nafty. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje naftu kvůli vyšší produkci oxidů dusíku a pevných emisí. Zato v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.

Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší. Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku. Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko. Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.

„Závěry průzkumu podporuje i naše zkušenost z obchodní praxe. V poslední době se více setkáváme s požadavky nadnárodně operujících klientů, aby i auta provozovaná v jiných státech byla objednávána v ČR, a nikoli v příslušné zemi. Vyjdou zde levněji. Svou roli hrají i lokální daňové podmínky, další poplatky a také velmi nízká cena paliva v Česku,“ uvedl zástupce technického ředitele české pobočky LeasePlan Daniel Prostějovský.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Další z rubriky

Volvo ÖV4
VIDEO: Volvo slaví devadesát let, ze švédských krabic jsou dnes krasavci

Assar Gabrielsson, prodejce kuličkových ložisek švédského výrobce SKF, který byl dodavatelem pro autoprůmysl, viděl při sledování rozrůstajícího se nadšení pro...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.