Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je pro řidiče nejlevnější v Evropě, mít vůz stojí 11 tisíc měsíčně

aktualizováno 
V Česku jsou nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v Evropě. Naopak nejvyšší jsou v Nizozemsku. Vyplývá to z indexu leasingové společnosti LeasePlan, která srovnala veškeré podstatné náklady týkající se vlastnictví a provozování nového vozidla.

Volkswagen Golf Alltrack | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Uživatel vozu v Nizozemsku musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 17 800 Kč, pokud jezdí na benzin, nebo 21 700 Kč v případě naftové verze. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku. Naproti tomu v Česku celkové náklady činí 11 000 korun pro benzinovou variantu a 12 300 Kč pro dieselovou.

Celkové náklady

Jako modelový případ LeasePlan srovnával náklady na vlastnictví VW Golf

LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v 11 evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia. Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním ujetím 20 000 kilometrů.

Index srovnává pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo, kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než v Česku (11 300 Kč benzin, 12 250 Kč diesel). K dražším zemím patří Velká Británie (16 200 Kč benzin, 17 000 diesel) či Itálie (17 100 Kč benzin, 17 250 Kč diesel).

Nejdražší palivo je podle studie v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.

Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a nafty. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje naftu kvůli vyšší produkci oxidů dusíku a pevných emisí. Zato v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.

Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší. Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku. Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko. Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.

„Závěry průzkumu podporuje i naše zkušenost z obchodní praxe. V poslední době se více setkáváme s požadavky nadnárodně operujících klientů, aby i auta provozovaná v jiných státech byla objednávána v ČR, a nikoli v příslušné zemi. Vyjdou zde levněji. Svou roli hrají i lokální daňové podmínky, další poplatky a také velmi nízká cena paliva v Česku,“ uvedl zástupce technického ředitele české pobočky LeasePlan Daniel Prostějovský.

Autoři: ,




Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Další z rubriky

Porsche GT3 modelové řady 996
Porsche před 25 lety zachránili Japonci, učili ho vyrábět auta

Byť bylo porsche vždy značkou se zvukem přepychu, na začátku 90. let slavná německá automobilka stála před krachem. Spasilo ji to, že najela na japonské metody...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

(ilustrační snímek)
Bazarníci stále podvádějí, situace se zhoršuje

Počty podvodů s ojetinami neklesají. Česká obchodní inspekce loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.