Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik vydělávají šéfové automobilek. Krize nekrize, konta se plní

  14:36aktualizováno  14:36
Šéfové světových automobilek přežili těžké časy a opět se mohou těšit na královské platy. Třeba šéf VW si vloni vydělal téměř 230 milionů korun. Šéf Daimleru vydělal jen asi o 15 milionů korun méně. Ani ostatní velcí bossové na tom nejsou špatně.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne si ročně vydělá 87 milionů korun. | foto: Chrysler LLC

Plat Martina Winterkorna, šéfa skupiny Volkswagen, vzrostl vloni oproti roku 2009 o 41 % na 9,33 milionu eur, tedy téměř 230 milionů korun. Rekordní nárůst jeho platu ho dostal do čela žebříčku nejlépe vydělávajících kapitánů německého průmyslu vůbec.

Částka obsahuje fixní plat, bonusy a další odměny. Právě bonusy a odměny Winterkornův plat výrazně zvedly, Volkswagen totiž začal koncem roku vykazovat rekordní růst. Osmičlenný management vedení automobilky si přišel dohromady na 36,7 milionů eur, tedy víc než dvojnásobek oproti roku 2009.

Špatně se nemá ani Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler. Vloni vydělal ve své pozici 8,69 milionů eur, tedy asi 213 milionů korun. Allan Mulally, šéf Ford Motor Company, si zase přišel na pořádný balík v akciích. Získal v nich 56,5 milionů dolarů, firma ale rovnou některé z akcií kvůli zdanění zadržela. Po odečtení daní tak Mulallymu zbylo 33,4 milionu dolarů, tedy asi 584 milionů korun. O něco méně, asi 440 milionů korun po zdanění, získal v akciích výkonný ředitel automobilky, Bill Ford. Oba pánové navíc získali opci na akcie za cenu 14,76 dolaru za kus, a to až do roku 2021. Mulally jich může koupit 884 433, Ford 412 735. Pokud tedy třeba do roku 2020 cena akcií Fordu výrazně vzroste, mohou pánové na koupi za garantovanou cenu hodně vydělat.

Sergio Marchionne, šéf Fiatu a Chrysleru, si vloni přišel na v roli šéfa Fiatu na 3,47 milionu eur, tedy asi 85 milionů korun. V roce 2009 ale získal asi o třetinu více. V pozici šéfa Chrysleru nedostal Marchionne žádný plat. Má jen přislíbeno 600 000 dolarů v akciích (něco přes 10 milionů korun), které ale bude firma teprve vydávat. Plat Dana Akersona, šéfa GM, za loňský rok zatím přesně známý není, měl by ale získat asi 9 milionů dolarů, tedy asi 157 milionů korun.

Carlos Ghoshn, šéf aliance Renault-Nissan by si měl za loňský rok přijít asi na 9,2 milionů eur, tedy něco přes 225 milionů korun. Platy šéfů ostatních japonských automobilek jsou podstatně nižší. Údaje za loňský rok zatím nejsou k dispozici, v roce 2009 ale průměrně šéfové Toyoty a Hondy vydělávali "jen" desítky milionů korun. Průměrný plat šéfů Volkswagenu, Daimleru, Fordu a Fiatu přitom v roce 2009 činil téměř 200 milionů korun.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.