Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolo odvezte na dovolenou na střeše nebo na tažném zařízení

aktualizováno 
Chystáte se na cyklistickou dovolenou, kufr auta máte plný věcí a pro vaše kola už není místo. Existují tři možnosti, kam je umístit: na střechu, na dveře kufru nebo na tažné zařízení.

Ilustrační foto | foto: ADAC

Nejlevnější varianta přepravy kol? Jednoznačně střešní nosič - sehnat se dá i za 350 korun. Nízká cena se však projevuje na kvalitě. "Takový nosič může začít rezavět třeba už po dvou letech. Je také potřeba u něj často dotahovat matičky, které se při používání povolují. Když se na to bude zapomínat, může se stát, že kolo jednoho dne ze střechy odletí," varuje Vladimír Böhm z firmy Střešní nosiče Böhm.

V této kategorii je tedy ideální vybírat mezi držáky kol v ceně 1 200 až  1 500 korun, u nichž podobné starosti díky nýtované konstrukci řešit nemusíte. Mají také lepší upínací mechanismus, který si poradí s různými tvary rámů kol. I uchycení k nosiči je oproti těm nejlevnějším výrobkům lehčí a rychlejší. Střešní nosič však vyžaduje jednu investici navíc - takzvaný střešní příčník, na nějž se nosiče na střeše auta přichytí. Třeba na Škodu Fabia stojí 1 900 korun.

Důležité je také vědět, že když chcete na střeše vozit více kol, na každé musíte mít jeden nosič. Na Škodu Fabia se pohodlně vejdou tři. Když chcete převážet čtyři, je už občas potřeba povolovat a otáčet řídítka.

Kola pověsíte na víko kufru

Druhou nejméně finančně náročnou variantou přepravy bicyklů je použití nosiče, který se upevňuje na páté dveře. Z toho logicky plyne, že se hodí jen pro kombíky a hatchbacky.

nejdražší není nejlepší

Test nosičů jízdních kol čtěte ZDE

Podle Böhma je tento způsob převážení kol nejhorší variantou. "Doporučil bych ho jen tomu, kdo nezvládne zvedat kolo na střechu auta a nemá ani tažné zařízení, kam se dává třetí typ nosičů," říká. Hlavní nevýhodou je poměrně složitá instalace. "Dát to na auto sám bez toho, že byste poškrábali lak, je skoro nemožné," vysvětluje Vladimír Böhm.

Nosiče na páté dveře se prodávají za cenu okolo pěti tisíc korun. Dají se sice sehnat i o tři tisíce levnější, ty však nejsou schválené pro provoz v Česku, protože přepravovaná kola zakrývají registrační značku a světla. Na tomto druhu nosičů se dají standardně přepravovat dva bicykly. Dražší verze zvládnou tři, a kdo si přikoupí nástavec, odveze až čtyři.

Máte tažné zařízení? Použijte ho

Vozit kola na nosiči upevněném na tažném zařízení je nejdražší možnost. "Kupoval bych nosič pro tři kola minimálně za čtyři až pět tisíc korun. Levnější ne, protože jejich kvalita je hrozná," radí prodejce nosičů. Nejdražší značkové držáky rozšířené pro převoz čtyř kol se prodávají až za 18 tisíc korun. Jenže aby se dala kola takto převážet, musí být auto vybaveno tažným zařízením, které podle typu vozu stojí 5 až 15 000 korun.

Uchycení na auto je poměrně snadné a zvládne ho i jeden člověk. Vyřešený je i přístup do kufru auta - nosič se jednoduše odklopí. U levnějších typů se musí povolit šrouby, u dražších stačí stisknout jednu páku.

Josef Kellner ze společnosti Neumann, která autonosiče vyrábí a prodává, upozorňuje, že podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná registrační značka vozu - a to viditelně. A v tom je háček.

Úřady totiž třetí "espézetku" nevydávají. Komu se tedy značku nechce prohazovat, může si u firmy Thule nechat vyrobit plastový duplikát za 350 korun, případně si svoji vlastní značku udělat na počítači a zatavit do tvrdé průhledné fólie. Ani jedna z těchto možností se však nemusí líbit policistům při kontrole, správně byste jiné než originální značky na autě mít neměli. Teoreticky za to hrozí pokuta 5 000 až 10 tisíc korun.

Jsou nosiče bezpečné?

Bezpečnost nosičů kol otestoval německý autoklub ADAC. Žádný ze 14 testovaných nosičů, z nichž minimálně polovinu koupíte i v českých obchodech, nedosáhl na nejlepší možné hodnocení. A žádný také nedostal pomyslnou školní pětku. Podle stejného hodnocení si tedy většina nosičů vysloužila dvojku či trojku.

Výrobci si možné riziko uvědomují a třeba u nejlevnějších střešních držáků kol doporučují jezdit maximálně devadesátkou. "U dražších značkových nosičů podobné omezení není. Stačí s nimi dodržovat běžné rychlostní předpisy," říká Vladimír Böhm. Totéž platí i pro nosiče na páté dveře a na tažné zařízení.

Tři typy nosičů bicyklů na osobní auta

Nosič na střechu

+ nízká cena, snadná instalace na střechu vozu

- zvednutí kola na střechu vyžaduje sílu, omezení vjezdu do garáží

Cena: 350 až 2 500 Kč

Nosič na páté dveře

+ kola se nemusí zvedat až na střechu, není potřeba cokoliv dokupovat na vůz

- složitá instalace nosiče na vůz, na šířku vystrčená kola mají velký odpor vzduchu

Cena: 2 000 až 10 000 Kč

Nosič na tažné zařízení

+ menší odpor vzduchu, nejlepší přístupnost, kola jsou nízko

- kola jsou krytá za vozem, náročnější couvání, když někdo nabourá do auta zezadu, zničí vůz, kola i nosič, investice do tažného zařízení, nejvyšší cena, problém s umístěním značky 

Cena: 3 500 až 20 000 Kč  





Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.