Někteří řidiči stáli v koloně sedm hodin - ilustrační snímek

Někteří řidiči stáli v koloně sedm hodin - ilustrační snímek | foto: Lumír Schulz, MF DNES

Sedm hodin v koloně. Neukázněné kamiony není kam odklidit

  • 221
V koloně, která v pondělí večer ucpala na dlouhé hodiny dálnici D1 na Prahu, stálo kolem čtyř set kamionů. Sypače objížděly kolonu v protisměru.

Jan Martinovič z Centra pro rozvoj dopravních systémů RODOS pro iDNES.cz provedl analýzu provozu na daném úseku a zjistil, že auta zpomalila a začala jezdit - kvůli zhoršení povětrnostních podmínek - opatrněji už kolem čtvrté hodiny odpolední. Podle údajů z mýtných bran Martinovič odhaduje, že v koloně bylo kolem čtyř set kamionů.

„Mezi mýtnými branami na 104. až 96. kilometru není exit, na bráně 96. km byla kolem šestnácté hodiny běžná intenzita provozu kamionů, kolem 18:35 je tam nula, ve 23:00 tam už kamiony jely,“ popisuje.

Než ale policisté donutili řidiče kamionů rozjet se a začít uvolňovat ucpanou dálnici, trvalo to další hodiny. „Kolona se rozjížděla do ranních hodin a sahala na asi 126. kilometr,“ upřesňuje Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Jan Martinovič z RODOSu to upřesňuje: „Začátek problému byl na kilometru 96 kolem 18:20 a konec na kilometru 117 ve 2:35. Kolona byla tedy opravdu velice dlouhá.“

„Uvízli jsme někde na 107. km, po hodině stání v levém pruhu jsme se po metrech prokousávali dopředu. Minuli jsme exit Větrný Jeníkov, vzhledem k tomu, že do objízdných tras po silnici 3. třídy se nám za tmy a silného sněžení nechtělo a stále jsme doufali v rozjezd kolon. Zastavili jsme se však na 102. km a dál už nic,“ popisuje čtenářka iDNES.cz. „Na tomto místě jsme stáli šest hodin. Prvních pár hodin všichni svítili, měli nastartováno a stále čekali a doufali. Jak pokročila noc, světla aut postupně zhasínala a najednou byl takový klid a smíření, začali jsme se připravovat ke spánku.“

„Kolem 1:00 se najednou začala osobní auta rozjíždět, sice velmi pomalu, chvílemi jsme opět stáli, ale různě jsme kličkovali mezi rozesetými kamiony po dálnici, tato situace trvala asi následujících pět kilometrů.“

Opravdu špatné počasí bylo podle Petra Šťastného, který vyjížděl z Brna kolem desáté večer, na maximálně čtyřiceti kilometrech dálnice. „Stáli jsme venku na zmrzlé vozovce, která nebyla ošetřená ani ve chvíli, kdy jsme po ní do kolony přijeli,“ píše Petr Šťastný, který v koloně stál od 23:00 do tři čtvrtě na tři na kilometru 115,5.

„Ve stoupacích třetích pruzích, na pumpách, odpočívadlech a i v zasněžených rychlostních pruzích stály stovky kamionů. Na některé pumpy se nedalo ani vjet,“ popisuje.

„V místě kolony má například O2 signál na internet jen EDGE, takže při množství lidí byla i síť velice pomalá. Zelená vlna Radiožurnálu informace neustále měnila, jednou se kolona rozjela, pak byla stojící, nedalo se ani tomu věřit.“ popisuje řidička, která se ozvala redakci iDNES.cz.

Policie moc nezmůže

Dálnice D1 je dobře monitorována, centrum dopravních informací v Ostravě, které integruje údaje z několika kanálů, díky čemuž má detailní přehled o dění, o rostoucí koloně vědělo.

„Návěstidla sice upozorňovala, že je před námi kolona, ale na to jsme celkem na D1 zvyklí, tudíž jsme si řekli, že to vystojíme, s nadějí alespoň pomalého pohybu,“ popisuje čtenářka, které cesta z Otrokovic do Prahy trvala devět hodin.

„Jsem rád, že jsem dorazil, snad nebyl ani nikdo zraněn a snad si policie a silničáři vezmou z tohoto ponaučení,“ píše čtenář iDNES.cz.

Podle Ctirada Weissmanna, šéfa Národního dopravního informačního centra, policie o nastalé situaci věděla. Dopravní odborníci se ale shodují, že je v takové situaci těžké efektivně zasáhnout.

Řešení je na pohled jednoduché: dálniční hlídky měly stáhnout kamiony do jednoho pruhu a zakázat jim předjíždění. Klidně je zastavit úplně a odklánět dopravu třeba i s padesátikilometrovým předstihem.

Udržení kamionů v pravém pruhu podle odborníka na policejní práci, který nechce být jmenován, naráží na počet policistů a jejich vybavenost. „Za celou dobu jsem viděl dvě policejní auta. Jednoho passata a jednu dodávku. Obě asi okolo půlnoci, když projela odstavným pruhem okolo nás,“ uvádí Petr Šťastný.

Podle odborníků je stažení kamionu do jednoho pruhu technicky dost složité. Řidiči značku často nerespektují. „Za celou situací stála neukázněnost řidičů kamionů,“ říká Weissmann. Policie sice může kamioňáka, který proti příkazu předjíždí ostatní, zastavit, v tu chvíli se ale v krizové situaci uklouzaná dálnice opět ucpe. A kamiony na sjetých gumách se v kopcích přes Vysočinu na sněhu už nerozjedou. 

Odborník na policejní práci, který nechce být jmenován, policisty hájí. Podle něj neměli moc šancí nějak výrazněji zakročit. Z pohledu policistů je to obtížně říditelná situace, moc kamionů se na benzinky a odpočívadla nevejde a průjezdnost se tak o moc nezvýší.

„Odklon na vedlejší silnice není jednoduchý, protože kamiony v tu chvíli okamžitě ucpou objízdnou trasu,“ vysvětluje Ctirad Weissmann. Odstavných ploch je navíc málo. Navíc správa silnic se v takových kalamitních situacích věnuje hlavním tahům, situace na vedlejších by tedy byla ještě horší.

Sypače objížděly v protisměru

„Když se kolona rozjela, jelo se dalších 25 km na totálně zledovatělém povrchu plném tvrdých zmrazků ledu. Nedalo se jet více jak 40 - 60 km za hodinu. Což také značně zpomalovalo rozjezd kolony. Jelo se jen levým pruhem, pravý byl až k Humpolci plný sněhu a kamionů,“ uvádí Petr Šťastný.

V provozu bylo podle údajů Ředitelství silnic a dálnic na postiženém úseku obsluhovaném silničáři z Velkého Beranova 12 sypačů, vozy vysypaly 158 t soli, 47 900 l solanky, najely 1 262 km a na trase byly celkem 80 hodin.

Kamiony stály ve třech jízdních pruzích a nebyla možnost je nějakým způsobem objet. „Sloužící dispečer ve spolupráci s policií složitým způsobem zastavil provoz na kilometrech 90 až 104 ve směru na Brno, aby sypače mohly jet v protisměru na exit 90 a dostat se tak opět protisměrem do inkriminovaného místa na 98 kilometru ve směru na Prahu,“ popisuje Jan Rýdl.