Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nehodovost v kolonách narostla o pětinu. Chybí značky a slušní řidiči

aktualizováno 
Kolony aut se staly kvůli opravám dálnice D1, ale i jiných českých silnic, každodenní samozřejmostí. S frontami stojících aut narostl i počet nehod. Nehodovost dojezdu do kolon se za letošní rok zvedla o 20 procent. Na cestách chybí dostatek značek a informačních tabulí. Ale také řidiči, kteří dodržují bezpečnou vzdálenost.

Kolony se v létě staly součástí českých silnic a dálnic. Ilustrační foto. | foto: MAFRA

Na českých silnicích už je to každodenní rutina: kolony aut, a to nejen na opravované a proklínané dálnici D1. Řidiči už si pomalu zvykají brát stání v koloně jako samozřejmost a na svých cestách počítají s časem, který si na dálnicích pročekají. Nárůst kolon v létě navíc způsobil i nárůst nebezpečných situací a nehodovosti, kdy řidiči neubrzdí dojezd do kolony. Ohroženější jsou nejen auta stojící na konci fronty, ale i pracovníci na silnicích a dálnicích.

Nejčastější chyby řidičů

  • Nezapínání výstražných světel při dojezdu do kolony
  • Náhlé a prudké brzdění do kolony stojících vozidel z nepozornosti
  • Nedodržování bezpečné vzdálenosti
  • Nevytváření nouzového pruhu pro záchranná vozidla
  • Sledování místa dopravní nehody nebo opravy komunikace

Podle odborníků Ústředního Automotoklubu je dojezd do kolony stojících aut velmi nebezpečný a je třeba se řízení plně věnovat za každé situace. Zároveň jsou nedostatečně využívány dopravní informační tabule a chybí pohyblivé dopravní značení upozorňující na tvoření kolon. „Následkem jsou pak případy, včetně smrtelných, kdy do stojící kolony zezadu narazí osobní nebo nákladní automobil. V tom horším případě slisují dva kamiony mezi sebe osobní vozidlo,“ komentuje aktuální dění prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

V Česku narostl počet takových případů za letošní rok o pětinu, tedy zhruba o 20 procent. Pro srovnání: podle statistik z německého automotoklubu ADAC se za poslední desetiletí na německých dálnicích stane ročně 5 až 16 tragických nehod, kdy kamion narazí do stojící kolony. „Následky nárazu vozu střední třídy v rychlosti 200 kilometrů v hodině jsou stejně hrozivé, jako náraz kamionu těžkého 40 tun v rychlosti 80 kilometrů v hodině,“ srovnal šéf ÚAMK.

Nelepte se autům na zadek

Kromě nedostatečného značení kolon napomáhají těmto nehodám také netrpěliví řidiči, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi jednotlivými auty. „Nedodržování bezpečné vzdálenosti je u nás opomíjenou a přece tak závažnou příčinou dopravních nehod. Jede-li řidič nebezpečně blízko za těmi vpředu, prostě není v silách jeho ani technických schopnostech vozu, aby zabránil katastrofě,“ poznamenal Vaníček.

Pojem bezpečná vzdálenost v českých zákonech chybí (více zde), podle Vaníčka je nevyhnutelné jej plně zavést do českého dopravního práva i do praktického života na silnicích. „Například v Rakousku vám za nedodržování bezpečné vzdálenosti hrozí pokuta až 2 180 eur,“ upozornil.

Nákladní auta by při rychlosti vyšší než 50 kilometrů v hodině měla dodržovat minimální vzdálenost 50 metrů, což je vzdálenost směrových sloupků u silnice. Při rychlosti 80 kilometrů v hodině a vyšší potřebují řidiči osobního vozu i kamionu minimálně dvě sekundy, aby vůz neskončil nárazem do posledního automobilu stojící nebo pomalu pohybující se kolony.

Pokud je řidič kamionu navíc nepozorný nebo unavený, reakční doba se prodlužuje. Takže v reálu při nedodržení bezpečné vzdálenosti dělí vůz od nehody jen pár metrů. Náraz zezadu s vážnými následky je pak prakticky nevyhnutelný. „Vždyť osobní vozidlo ze 130kilometrové rychlosti brzdí na suché vozovce v průměru 130 metrů, na mokré 170 metrů a na vozovce pokryté sněhem nebo ledem 470 metrů,“ připomněl Vaníček.

Co by se mělo na českých silnicích změnit?

  • Zavést do českého práva povinnost bezpečné vzdálenosti a její dodržování, podobně jako například v Německu, Rakousku a dalších zemích, důsledně kontrolovat. Porušení předpisů pak tvrdě trestat. Současné české zákonodárství dovoluje kontrolovat dodržování doby odpočinku řidičů nákladních automobilů. I to má značný přínos pro zvýšení bezpečnosti na našich silnicích.
  • Motoristé by měli okamžitě zapnout výstražná světla, když zjistí, že se přibližují ke stojící koloně. Pamatovat na to, že i náraz do pomalu se pohybujícího vozidla vpředu je rovněž nárazem „do zdi“.
  • Od listopadu 2015 požadují právní předpisy EU pro všechna nově registrovaná nákladní vozidla nad 8 tun elektronický nouzový brzdný systém. Ten dokáže snížit rychlost nejméně na 40 km/h, jestliže zařízení detekuje stacionární překážku v dráze pohybu vozidla. Od roku 2018 bude nouzový brzdný asistent povinný u všech užitkových vozidel nad 3,5 tuny.
  • Každý řidič, včetně osobního automobilu, se má plně věnovat řízení a dodržovat bezpečnou vzdálenost. Tyto dva faktory zásadně ovlivňují, zda dojde k další nehodě nebo nikoliv. Osobní vůz střední třídy jedoucí maximální povolenou rychlostí na českých dálnicích je stejně nebezpečný při nárazu do kolony jako nákladní vůz.
  • Okamžitě vyslat na české dálnice a silnice pro motorová vozidla auta s mobilní informační tabulí upozorňující na výskyt kolony před řidiče.
    Zdroj: ÚAMK






Nejčtenější

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.