Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nehodovost v kolonách narostla o pětinu. Chybí značky a slušní řidiči

aktualizováno 
Kolony aut se staly kvůli opravám dálnice D1, ale i jiných českých silnic, každodenní samozřejmostí. S frontami stojících aut narostl i počet nehod. Nehodovost dojezdu do kolon se za letošní rok zvedla o 20 procent. Na cestách chybí dostatek značek a informačních tabulí. Ale také řidiči, kteří dodržují bezpečnou vzdálenost.

Kolony se v létě staly součástí českých silnic a dálnic. Ilustrační foto. | foto: MAFRA

Na českých silnicích už je to každodenní rutina: kolony aut, a to nejen na opravované a proklínané dálnici D1. Řidiči už si pomalu zvykají brát stání v koloně jako samozřejmost a na svých cestách počítají s časem, který si na dálnicích pročekají. Nárůst kolon v létě navíc způsobil i nárůst nebezpečných situací a nehodovosti, kdy řidiči neubrzdí dojezd do kolony. Ohroženější jsou nejen auta stojící na konci fronty, ale i pracovníci na silnicích a dálnicích.

Nejčastější chyby řidičů

  • Nezapínání výstražných světel při dojezdu do kolony
  • Náhlé a prudké brzdění do kolony stojících vozidel z nepozornosti
  • Nedodržování bezpečné vzdálenosti
  • Nevytváření nouzového pruhu pro záchranná vozidla
  • Sledování místa dopravní nehody nebo opravy komunikace

Podle odborníků Ústředního Automotoklubu je dojezd do kolony stojících aut velmi nebezpečný a je třeba se řízení plně věnovat za každé situace. Zároveň jsou nedostatečně využívány dopravní informační tabule a chybí pohyblivé dopravní značení upozorňující na tvoření kolon. „Následkem jsou pak případy, včetně smrtelných, kdy do stojící kolony zezadu narazí osobní nebo nákladní automobil. V tom horším případě slisují dva kamiony mezi sebe osobní vozidlo,“ komentuje aktuální dění prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

V Česku narostl počet takových případů za letošní rok o pětinu, tedy zhruba o 20 procent. Pro srovnání: podle statistik z německého automotoklubu ADAC se za poslední desetiletí na německých dálnicích stane ročně 5 až 16 tragických nehod, kdy kamion narazí do stojící kolony. „Následky nárazu vozu střední třídy v rychlosti 200 kilometrů v hodině jsou stejně hrozivé, jako náraz kamionu těžkého 40 tun v rychlosti 80 kilometrů v hodině,“ srovnal šéf ÚAMK.

Nelepte se autům na zadek

Kromě nedostatečného značení kolon napomáhají těmto nehodám také netrpěliví řidiči, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi jednotlivými auty. „Nedodržování bezpečné vzdálenosti je u nás opomíjenou a přece tak závažnou příčinou dopravních nehod. Jede-li řidič nebezpečně blízko za těmi vpředu, prostě není v silách jeho ani technických schopnostech vozu, aby zabránil katastrofě,“ poznamenal Vaníček.

Pojem bezpečná vzdálenost v českých zákonech chybí (více zde), podle Vaníčka je nevyhnutelné jej plně zavést do českého dopravního práva i do praktického života na silnicích. „Například v Rakousku vám za nedodržování bezpečné vzdálenosti hrozí pokuta až 2 180 eur,“ upozornil.

Nákladní auta by při rychlosti vyšší než 50 kilometrů v hodině měla dodržovat minimální vzdálenost 50 metrů, což je vzdálenost směrových sloupků u silnice. Při rychlosti 80 kilometrů v hodině a vyšší potřebují řidiči osobního vozu i kamionu minimálně dvě sekundy, aby vůz neskončil nárazem do posledního automobilu stojící nebo pomalu pohybující se kolony.

Pokud je řidič kamionu navíc nepozorný nebo unavený, reakční doba se prodlužuje. Takže v reálu při nedodržení bezpečné vzdálenosti dělí vůz od nehody jen pár metrů. Náraz zezadu s vážnými následky je pak prakticky nevyhnutelný. „Vždyť osobní vozidlo ze 130kilometrové rychlosti brzdí na suché vozovce v průměru 130 metrů, na mokré 170 metrů a na vozovce pokryté sněhem nebo ledem 470 metrů,“ připomněl Vaníček.

Co by se mělo na českých silnicích změnit?

  • Zavést do českého práva povinnost bezpečné vzdálenosti a její dodržování, podobně jako například v Německu, Rakousku a dalších zemích, důsledně kontrolovat. Porušení předpisů pak tvrdě trestat. Současné české zákonodárství dovoluje kontrolovat dodržování doby odpočinku řidičů nákladních automobilů. I to má značný přínos pro zvýšení bezpečnosti na našich silnicích.
  • Motoristé by měli okamžitě zapnout výstražná světla, když zjistí, že se přibližují ke stojící koloně. Pamatovat na to, že i náraz do pomalu se pohybujícího vozidla vpředu je rovněž nárazem „do zdi“.
  • Od listopadu 2015 požadují právní předpisy EU pro všechna nově registrovaná nákladní vozidla nad 8 tun elektronický nouzový brzdný systém. Ten dokáže snížit rychlost nejméně na 40 km/h, jestliže zařízení detekuje stacionární překážku v dráze pohybu vozidla. Od roku 2018 bude nouzový brzdný asistent povinný u všech užitkových vozidel nad 3,5 tuny.
  • Každý řidič, včetně osobního automobilu, se má plně věnovat řízení a dodržovat bezpečnou vzdálenost. Tyto dva faktory zásadně ovlivňují, zda dojde k další nehodě nebo nikoliv. Osobní vůz střední třídy jedoucí maximální povolenou rychlostí na českých dálnicích je stejně nebezpečný při nárazu do kolony jako nákladní vůz.
  • Okamžitě vyslat na české dálnice a silnice pro motorová vozidla auta s mobilní informační tabulí upozorňující na výskyt kolony před řidiče.
    Zdroj: ÚAMK




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.