Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolony na D1: V pondělí řidiči "pročekali" 3 miliony. A bude hůř

Exkluzivně   17:41aktualizováno  17:41
Situace na dálnici D1 houstne. Tento týden se začalo s uzavíráním a zužováním pruhů na nejvytíženější české dálnici. Za pondělí v zácpách řidiči na D1 "pročekali" přes tři miliony korun, vyplývá z analýzy integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS.

Kolona se ve směru na Prahu v pondělí vinula jako had. Situace na 112. kilometru u sjezdu na Jihlavu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Nejhorší situace byla v pondělí a v úterý, dnes je to o dost lepší," komentuje Martin Hájek, manažer projektu Rodos. Podle dopravního odborníka byla v pondělí a úterý průměrná doba jízdy mezi Prahou a Brnem tři a půl hodiny. Běžná doba jízdy po volné D1 je na tomto úseku dvě hodiny. "Extrém, který jsme naměřili byl tři hodiny padesát minut," upřesňuje Hájek. Například v pondělí ve 14:20 jeli nešťastníci v koloně u Jihlavy necelých sedm kilometrů téměř hodinu.

Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé...
Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé...

Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé škále 100% (zelená) odpovídá 130 km/h, tedy maximální míře propustnosti. Srovnání úterý 25. února (vlevo) a soboty 22. února.

V pondělí podle měření ViaRodosu uvázlo v koloně na brněnské autostrádě 29 700 vozidel. To podle Hájka odpovídá 3,1 milionu korun v časových ztrátách. "Například provozovatel kamionu takto přišel na jedné cestě o 1 500 korun," vysvětluje Hájek. "Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun," dodává.

Podívejte se na průjezd opravovanými úseky D1:

V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h.

"Příští týden bude ještě hůř," čeká kolaps dopravy Martin Hájek. Zda kolonu objet, nebo v ní čekat, je podle Hájka otázkou aktuální dopravní situace. "I když policie říká, že objízdné cesty na trase nejsou, řidiči si objížďku živelně vždy najdou," uzavírá dopravní odborník.

Průjezdnost dálnice D1 u Jihlavy v pondělí 24. února 2013

Průjezdnost dálnice D1 u Jihlavy v pondělí 24. února 2013

Rodos

Centrum pro rozvoj dopravních systémů (RODOS), které funguje pod Vysokou školou báňskou - Technickou Univerzitou Ostrava, čerpá miliony údajů z čidel na komunikacích, takzvaných plovoucích aut, která se pohybují v provozu (vozy sledované v rámci flotil s využitím systému GPS), mýtných bran a dat od mobilních operátorů. Z nich centrum tvoří komplexní systém dopravních informací. Výzkumníci z dat propočítávají modely, na základě statistiky předpovídají chování kolon a vlastně dokážou i předpovědět nehodu. Ale umí i vyčíslit, o kolik peněz přišel speditér čekáním v koloně.







Nejčtenější

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.