Kolona se ve směru na Prahu v pondělí vinula jako had. Situace na 112. kilometru u sjezdu na Jihlavu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Kolony na D1: V pondělí řidiči "pročekali" 3 miliony. A bude hůř

  • 122
Situace na dálnici D1 houstne. Tento týden se začalo s uzavíráním a zužováním pruhů na nejvytíženější české dálnici. Za pondělí v zácpách řidiči na D1 "pročekali" přes tři miliony korun, vyplývá z analýzy integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS.

"Nejhorší situace byla v pondělí a v úterý, dnes je to o dost lepší," komentuje Martin Hájek, manažer projektu Rodos. Podle dopravního odborníka byla v pondělí a úterý průměrná doba jízdy mezi Prahou a Brnem tři a půl hodiny. Běžná doba jízdy po volné D1 je na tomto úseku dvě hodiny. "Extrém, který jsme naměřili byl tři hodiny padesát minut," upřesňuje Hájek. Například v pondělí ve 14:20 jeli nešťastníci v koloně u Jihlavy necelých sedm kilometrů téměř hodinu.

Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé...
Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé...

Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé škále 100% (zelená) odpovídá 130 km/h, tedy maximální míře propustnosti. Srovnání úterý 25. února (vlevo) a soboty 22. února.

V pondělí podle měření ViaRodosu uvázlo v koloně na brněnské autostrádě 29 700 vozidel. To podle Hájka odpovídá 3,1 milionu korun v časových ztrátách. "Například provozovatel kamionu takto přišel na jedné cestě o 1 500 korun," vysvětluje Hájek. "Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun," dodává.

Podívejte se na průjezd opravovanými úseky D1:

16. května 2013

V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h.

"Příští týden bude ještě hůř," čeká kolaps dopravy Martin Hájek. Zda kolonu objet, nebo v ní čekat, je podle Hájka otázkou aktuální dopravní situace. "I když policie říká, že objízdné cesty na trase nejsou, řidiči si objížďku živelně vždy najdou," uzavírá dopravní odborník.

Průjezdnost dálnice D1 u Jihlavy v pondělí 24. února 2013

Rodos

Centrum pro rozvoj dopravních systémů (RODOS), které funguje pod Vysokou školou báňskou - Technickou Univerzitou Ostrava, čerpá miliony údajů z čidel na komunikacích, takzvaných plovoucích aut, která se pohybují v provozu (vozy sledované v rámci flotil s využitím systému GPS), mýtných bran a dat od mobilních operátorů. Z nich centrum tvoří komplexní systém dopravních informací. Výzkumníci z dat propočítávají modely, na základě statistiky předpovídají chování kolon a vlastně dokážou i předpovědět nehodu. Ale umí i vyčíslit, o kolik peněz přišel speditér čekáním v koloně.