Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Názor: Auta na dvou kolejích, jedna z nich je nabitá penězi a elektřinou

  20:00aktualizováno  20:00
Automobilky musí kvůli nesmyslným ekopředpisům investovat obrovské peníze do vývoje technologií, které si nakonec koupí jen promile zákazníků, ten zbytek pak chce normální auta. A ta se vyvíjejí na té druhé koleji.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lundák, MF DNES

Nic nesymbolizuje marnost dnešního světa aut více než schizofrenie koncernu Volkswagen. Na jednu stranu vydělává obrovské peníze výrobou normálních aut po celém světě, v Evropě najdete jen málo cennějších značek než je zkratka TDI. Jenže k těm vyhlášeným dieselům se teď moc hlásit nemůže.

Protože dnes je tu politická poptávka po čistých energiích a to spalovací motor zrovna splnit nedokáže. A diesel je dnes v očích veřejnosti „špinavější“ než kdy předtím. Tedy jen do té doby, než srovnáme účty za tankování se sousedem jezdícím na benzin.

A tak zároveň Volkswagen investuje obrovské peníze do rozvoje elektromobility. S nejistým výsledkem, kulantně řečeno. O elektromobily dnes z reálných zákazníků nikdo moc nestojí. A vládci německého koncernu jsou z toho pokání po Dieselgate v takovém transu, že teď zapáleně kážou o plně elektrifikované budoucnosti aut (čtěte zde).

Ale ta je v podmínkách přirozeného vývoje velmi vzdálená a kdo ví, jestli k ní někdy opravdu dojdeme.

Stejně naráží další hrdá německá značka BMW. Ta založila v roce 2011 divizi „i“, která nabízí futuristický sporťák i8 a auto pro manželky se zvukem a sexappealem mixéru jménem i3. Fungují výborně (i když pro normální využitelnost používají i benzinový motor), také na ně zpočátku movití zákazníci stáli ve frontě. Jenže teď už na ty fronty dealeři jen vzpomínají, meziroční pokles prodejů je skoro čtvrtinový. Bohatí už si hračku koupili a ostatní potřebují něco, co se dá normálně používat.

Teoretický dojezd elektroaut se za pár let zdvojnásobil. Otázkou je, co by bylo se spalovacími motory, kdyby se obrovské peníze investované do rozvoje elektromobility cpaly do nich. Elektromobily jsou stále komfortnější a využitelnější, ale všechno ostatní jim chybí: infrastruktura k nabíjení, pohotovost, praktičnost a hlavně všeobecné nadšení. Když Henry Ford nabízel Američanům Ford T nebo později Ferdinand Porsche světu Brouka, nic lepšího většina zákazníků do té doby nepoznala, nebo byla nabídka tak lákavá, že nedokonalosti přehlíželi. U dnešního elektromobilu omráčí cenovka, ovšem to je to jediné, v čem jsou fakt špičkové. Pak už musí pomáhat jen umělá omezení, nařízení, dotace.

Těch pár salónních geeků výrobce elektroaut nevytrhne. Nory nebo Nizozemce vytrvalým tlakem, příspěvky na nákup elektromobilu a naopak obřími poplatky z obyčejných aut k nějakému zájmu donutí, ovšem jen do té doby, než zpoplatní elektřinu na nabíjení i se spotřební daní jako všem ostatním, nebo uzavřou dotační penězovod.

Revoluce bez asistence davů

Vypadá to, že stojíme na prahu revoluce v automobilismu. Auta mají přepřáhnout na elektřinu a ideálně být řízená jen roboty. Jenže ta revoluce postrádá ty revolučně nadšené davy. O takové budoucnosti sní a přejí si ji dnes asi jen ti šéfové automobilek, kteří podepisují astronomické faktury za vývoj takových technologií.

Reálný svět tomu laboratornímu a akademickému nebyl snad nikdy tak vzdálený.

Za tři čtvrtě milionu si můžete koupit elektromobil velikosti telefonní budky (vzhled je podobně vzrušující), který vás odveze do práce, na nákup, na kávičku ke kamarádce, pro zapomenutou kabelku. A zpátky domů snad také, jen si nesmíte topit nebo zabloudit. Anebo dáte stejné peníze za auto pro sedm lidí, se kterým pojedete k benzince dvakrát za měsíc a které předvede mnohem více než jen hezká zrychlení od semaforu.

Přitažlivost elektromobilu ovšem dokáže v myšlení evropských úředníků zvednout dotace. Jenže Evropan není padlý na hlavu a Čech tuplem ne.

Pokud někdo uvažuje o tom, že v Česku, kde se prodá 200 tisíc aut, z čehož je 130 elektromobilů a 1080 hybridů (čísla za leden až září letošního roku), podpoří dotací elektromobilitu (více zde), je buď padlý na hlavu, nebo chce levnější elektromobil pro manželku - zelenou vdovu, anebo má ďábelský plán, jak na tom všem vydělat.

A tak dojde na heslo, že když to nepůjde po dobrém, půjde to po zlém. Elektromobily prostě budou povinné a benzin s naftou zakážeme. Německo, ta bašta a kolébka světového automobilismu, o tom už začíná mluvit. Německá spolková vláda právě vyzvala Evropskou komisi, aby zakázala spalovací motory od roku 2030. Těšíte se na budoucnost?





Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Další z rubriky

ArcFox 7
Téměř polovina modelů elektrických aut by se mohla vyrábět v Číně

Čínské automobilky by do roku 2020 mohly vyrábět 49 z celkem 103 nových modelů elektrických aut, která budou do té doby na trhu. Vyplývá to z odhadu americké...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.