Názor: Auta na dvou kolejích, jedna z nich je nabitá penězi a elektřinou

  20:00
Automobilky musí kvůli nesmyslným ekopředpisům investovat obrovské peníze do vývoje technologií, které si nakonec koupí jen promile zákazníků, ten zbytek pak chce normální auta. A ta se vyvíjejí na té druhé koleji.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lundák, MF DNES

Nic nesymbolizuje marnost dnešního světa aut více než schizofrenie koncernu Volkswagen. Na jednu stranu vydělává obrovské peníze výrobou normálních aut po celém světě, v Evropě najdete jen málo cennějších značek než je zkratka TDI. Jenže k těm vyhlášeným dieselům se teď moc hlásit nemůže.

Protože dnes je tu politická poptávka po čistých energiích a to spalovací motor zrovna splnit nedokáže. A diesel je dnes v očích veřejnosti „špinavější“ než kdy předtím. Tedy jen do té doby, než srovnáme účty za tankování se sousedem jezdícím na benzin.

A tak zároveň Volkswagen investuje obrovské peníze do rozvoje elektromobility. S nejistým výsledkem, kulantně řečeno. O elektromobily dnes z reálných zákazníků nikdo moc nestojí. A vládci německého koncernu jsou z toho pokání po Dieselgate v takovém transu, že teď zapáleně kážou o plně elektrifikované budoucnosti aut (čtěte zde).

Ale ta je v podmínkách přirozeného vývoje velmi vzdálená a kdo ví, jestli k ní někdy opravdu dojdeme.

Stejně naráží další hrdá německá značka BMW. Ta založila v roce 2011 divizi „i“, která nabízí futuristický sporťák i8 a auto pro manželky se zvukem a sexappealem mixéru jménem i3. Fungují výborně (i když pro normální využitelnost používají i benzinový motor), také na ně zpočátku movití zákazníci stáli ve frontě. Jenže teď už na ty fronty dealeři jen vzpomínají, meziroční pokles prodejů je skoro čtvrtinový. Bohatí už si hračku koupili a ostatní potřebují něco, co se dá normálně používat.

Teoretický dojezd elektroaut se za pár let zdvojnásobil. Otázkou je, co by bylo se spalovacími motory, kdyby se obrovské peníze investované do rozvoje elektromobility cpaly do nich. Elektromobily jsou stále komfortnější a využitelnější, ale všechno ostatní jim chybí: infrastruktura k nabíjení, pohotovost, praktičnost a hlavně všeobecné nadšení. Když Henry Ford nabízel Američanům Ford T nebo později Ferdinand Porsche světu Brouka, nic lepšího většina zákazníků do té doby nepoznala, nebo byla nabídka tak lákavá, že nedokonalosti přehlíželi. U dnešního elektromobilu omráčí cenovka, ovšem to je to jediné, v čem jsou fakt špičkové. Pak už musí pomáhat jen umělá omezení, nařízení, dotace.

Těch pár salónních geeků výrobce elektroaut nevytrhne. Nory nebo Nizozemce vytrvalým tlakem, příspěvky na nákup elektromobilu a naopak obřími poplatky z obyčejných aut k nějakému zájmu donutí, ovšem jen do té doby, než zpoplatní elektřinu na nabíjení i se spotřební daní jako všem ostatním, nebo uzavřou dotační penězovod.

Revoluce bez asistence davů

Vypadá to, že stojíme na prahu revoluce v automobilismu. Auta mají přepřáhnout na elektřinu a ideálně být řízená jen roboty. Jenže ta revoluce postrádá ty revolučně nadšené davy. O takové budoucnosti sní a přejí si ji dnes asi jen ti šéfové automobilek, kteří podepisují astronomické faktury za vývoj takových technologií.

Reálný svět tomu laboratornímu a akademickému nebyl snad nikdy tak vzdálený.

Za tři čtvrtě milionu si můžete koupit elektromobil velikosti telefonní budky (vzhled je podobně vzrušující), který vás odveze do práce, na nákup, na kávičku ke kamarádce, pro zapomenutou kabelku. A zpátky domů snad také, jen si nesmíte topit nebo zabloudit. Anebo dáte stejné peníze za auto pro sedm lidí, se kterým pojedete k benzince dvakrát za měsíc a které předvede mnohem více než jen hezká zrychlení od semaforu.

Přitažlivost elektromobilu ovšem dokáže v myšlení evropských úředníků zvednout dotace. Jenže Evropan není padlý na hlavu a Čech tuplem ne.

Pokud někdo uvažuje o tom, že v Česku, kde se prodá 200 tisíc aut, z čehož je 130 elektromobilů a 1080 hybridů (čísla za leden až září letošního roku), podpoří dotací elektromobilitu (více zde), je buď padlý na hlavu, nebo chce levnější elektromobil pro manželku - zelenou vdovu, anebo má ďábelský plán, jak na tom všem vydělat.

A tak dojde na heslo, že když to nepůjde po dobrém, půjde to po zlém. Elektromobily prostě budou povinné a benzin s naftou zakážeme. Německo, ta bašta a kolébka světového automobilismu, o tom už začíná mluvit. Německá spolková vláda právě vyzvala Evropskou komisi, aby zakázala spalovací motory od roku 2030. Těšíte se na budoucnost?


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...