Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi ví v předstihu, kdy padne zelená

aktualizováno 
Na semaforu čekáte na zelenou a auto si samo „řekne“ o zařazení jedničky v předstihu a dá řidiči vědět, že brzy bude moci vystartovat. Do křižovatky tak můžete vyrazit jako první. Zdá se to jako malichernost, ale znamená to, že auto, které si „povídá“ s infrastrukturou, je realitou.

Systém komunikace vozu s infrastrukturou dostane mezi prvními Audi Q7. | foto: Lukáš Hron, Mobil

O komunikaci mezi auty (car2car) se mluví už nějaký ten rok, časem do toho přibyla i komunikace s okolní infrastrukturou (car2infrastructure), dnes už se mluví o komunikaci s čímkoliv (car2x), třeba se smartphonem chodců na ulici. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku (více zde).

Od teoretizování vývojářů a vizionářů posouvá realitu do praxe Audi. Audi začalo nabízet pro modely Q7 a A4 technologii, která komunikuje se semafory. První krůček k propojení všeho se vším bude proveditelný do konce letošního roku v sedmi amerických městech. Kromě auta totiž musí být na komunikaci připravena sama infrastruktura. Další města a oblasti mají následovat v příštím roce.

Tichá pošta

A k čemu je to všechno dobré? Nejde jen o to, abyste vyrazili od semaforů první. Funkční systém s dostatečným rozšířením této technologie by měl zlepšit plynulost dopravy a tím kromě kratších dojezdových časů, menšímu stresu pro řidiče třeba i ušetřil pohonné hmoty.

Spoléhal na autopilota, zemřel

USA řeší první smrt v samořízené Tesle

Tesla Model S

Tesla Model S

Auta v protisměru třeba budou předávat tomu vašemu informaci o tom, že se před vámi stala nehoda (přivezou ji od těch nabouraných aut), nebo třeba díky tomu nesrazíte chodce, který se chystá přejít a je schovaný za dodávkou - vaše auto zjistí, že je tam jeho mobil.

Audi je první, kdo technologii komunikace s okolím nabídne zákazníkům. Technologii bezdrátové komunikace přes cloud montuje Audi do vybraných modelů od července letošního roku.

Kromě odpočítávání času do chvíle, kdy padne zelená, se systém možná ještě více hodí v opačném případě. Dá řidiči vědět, že už to k zelené na semaforu nestihne a ten tak může ubrat plyn. Tím ušetří palivo.

Pom Malhotra z Audi upozorňuje, že do systému implementovali bezpečnostní funkce, aby nerozptyloval řidiče. Signalizace se tak třeba vypne při průjezdu křižovatkou, odpočítávání konce červené se těsně před koncem vypne, aby se řidič „probral“ a přestal třeba textovat na telefonu nebo rozprávět se spolujezdcem.

Malhotra ale už mluví o dalším využití technologie komunikace auta s infrastrukturou. Informace bude moci využít třeba navigační systém. Ten by tak řidiče navedl na jakousi vlastní „zelenou vlnu“, ukazoval by šoférovi, jakou rychlost udržovat, aby proplouval křižovatkami bez zastavení. Dalším nápadem je propojení technologie se start-stop systémem spořícím palivo vypínáním motoru.

Může se hodit

Audi Q7

AUDI Q7 3,0TDI

Cena: 1 849 900 Kč

Další vozy k prodeji na Automodul.cz

Malhotra uvedl, že Audi testovalo technologii na sto autech přes rok, automobilka zároveň spolupracuje s firmami, které spravují na tři sta tisíc semaforů ve Spojených státech. Dalším partnerem je firma Traffic Technology Solutions (TTS) z oregonského Portlandu. Ta konstantně sbírá informace o signalizaci na semaforech a posílá je na servery Audi, odkud putují do aut přes LTE síť.

Služba bude placená a kromě toho budou muset mít majitelé aut připlaceno za speciální balíček infotainmentových on-line služeb, který stojí dvě stě dolarů na půl roku (nebo 750 na 30 měsíců).





Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Fiat Panda 1,1
Fiat Panda 1,1

r.v. 2006, naj. 151 500 km, benzín
37 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.