Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi ví v předstihu, kdy padne zelená

aktualizováno 
Na semaforu čekáte na zelenou a auto si samo „řekne“ o zařazení jedničky v předstihu a dá řidiči vědět, že brzy bude moci vystartovat. Do křižovatky tak můžete vyrazit jako první. Zdá se to jako malichernost, ale znamená to, že auto, které si „povídá“ s infrastrukturou, je realitou.

Systém komunikace vozu s infrastrukturou dostane mezi prvními Audi Q7. | foto: Lukáš Hron, Mobil

O komunikaci mezi auty (car2car) se mluví už nějaký ten rok, časem do toho přibyla i komunikace s okolní infrastrukturou (car2infrastructure), dnes už se mluví o komunikaci s čímkoliv (car2x), třeba se smartphonem chodců na ulici. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku (více zde).

Od teoretizování vývojářů a vizionářů posouvá realitu do praxe Audi. Audi začalo nabízet pro modely Q7 a A4 technologii, která komunikuje se semafory. První krůček k propojení všeho se vším bude proveditelný do konce letošního roku v sedmi amerických městech. Kromě auta totiž musí být na komunikaci připravena sama infrastruktura. Další města a oblasti mají následovat v příštím roce.

Tichá pošta

A k čemu je to všechno dobré? Nejde jen o to, abyste vyrazili od semaforů první. Funkční systém s dostatečným rozšířením této technologie by měl zlepšit plynulost dopravy a tím kromě kratších dojezdových časů, menšímu stresu pro řidiče třeba i ušetřil pohonné hmoty.

Spoléhal na autopilota, zemřel

USA řeší první smrt v samořízené Tesle

Tesla Model S

Tesla Model S

Auta v protisměru třeba budou předávat tomu vašemu informaci o tom, že se před vámi stala nehoda (přivezou ji od těch nabouraných aut), nebo třeba díky tomu nesrazíte chodce, který se chystá přejít a je schovaný za dodávkou - vaše auto zjistí, že je tam jeho mobil.

Audi je první, kdo technologii komunikace s okolím nabídne zákazníkům. Technologii bezdrátové komunikace přes cloud montuje Audi do vybraných modelů od července letošního roku.

Kromě odpočítávání času do chvíle, kdy padne zelená, se systém možná ještě více hodí v opačném případě. Dá řidiči vědět, že už to k zelené na semaforu nestihne a ten tak může ubrat plyn. Tím ušetří palivo.

Pom Malhotra z Audi upozorňuje, že do systému implementovali bezpečnostní funkce, aby nerozptyloval řidiče. Signalizace se tak třeba vypne při průjezdu křižovatkou, odpočítávání konce červené se těsně před koncem vypne, aby se řidič „probral“ a přestal třeba textovat na telefonu nebo rozprávět se spolujezdcem.

Malhotra ale už mluví o dalším využití technologie komunikace auta s infrastrukturou. Informace bude moci využít třeba navigační systém. Ten by tak řidiče navedl na jakousi vlastní „zelenou vlnu“, ukazoval by šoférovi, jakou rychlost udržovat, aby proplouval křižovatkami bez zastavení. Dalším nápadem je propojení technologie se start-stop systémem spořícím palivo vypínáním motoru.

Může se hodit

Audi Q7

AUDI Q7 3,0TDI

Cena: 1 849 900 Kč

Další vozy k prodeji na Automodul.cz

Malhotra uvedl, že Audi testovalo technologii na sto autech přes rok, automobilka zároveň spolupracuje s firmami, které spravují na tři sta tisíc semaforů ve Spojených státech. Dalším partnerem je firma Traffic Technology Solutions (TTS) z oregonského Portlandu. Ta konstantně sbírá informace o signalizaci na semaforech a posílá je na servery Audi, odkud putují do aut přes LTE síť.

Služba bude placená a kromě toho budou muset mít majitelé aut připlaceno za speciální balíček infotainmentových on-line služeb, který stojí dvě stě dolarů na půl roku (nebo 750 na 30 měsíců).





Nejčtenější

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.