Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi ví v předstihu, kdy padne zelená

aktualizováno 
Na semaforu čekáte na zelenou a auto si samo „řekne“ o zařazení jedničky v předstihu a dá řidiči vědět, že brzy bude moci vystartovat. Do křižovatky tak můžete vyrazit jako první. Zdá se to jako malichernost, ale znamená to, že auto, které si „povídá“ s infrastrukturou, je realitou.

Systém komunikace vozu s infrastrukturou dostane mezi prvními Audi Q7. | foto: Lukáš Hron, Mobil

O komunikaci mezi auty (car2car) se mluví už nějaký ten rok, časem do toho přibyla i komunikace s okolní infrastrukturou (car2infrastructure), dnes už se mluví o komunikaci s čímkoliv (car2x), třeba se smartphonem chodců na ulici. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku (více zde).

Od teoretizování vývojářů a vizionářů posouvá realitu do praxe Audi. Audi začalo nabízet pro modely Q7 a A4 technologii, která komunikuje se semafory. První krůček k propojení všeho se vším bude proveditelný do konce letošního roku v sedmi amerických městech. Kromě auta totiž musí být na komunikaci připravena sama infrastruktura. Další města a oblasti mají následovat v příštím roce.

Tichá pošta

A k čemu je to všechno dobré? Nejde jen o to, abyste vyrazili od semaforů první. Funkční systém s dostatečným rozšířením této technologie by měl zlepšit plynulost dopravy a tím kromě kratších dojezdových časů, menšímu stresu pro řidiče třeba i ušetřil pohonné hmoty.

Spoléhal na autopilota, zemřel

USA řeší první smrt v samořízené Tesle

Tesla Model S

Tesla Model S

Auta v protisměru třeba budou předávat tomu vašemu informaci o tom, že se před vámi stala nehoda (přivezou ji od těch nabouraných aut), nebo třeba díky tomu nesrazíte chodce, který se chystá přejít a je schovaný za dodávkou - vaše auto zjistí, že je tam jeho mobil.

Audi je první, kdo technologii komunikace s okolím nabídne zákazníkům. Technologii bezdrátové komunikace přes cloud montuje Audi do vybraných modelů od července letošního roku.

Kromě odpočítávání času do chvíle, kdy padne zelená, se systém možná ještě více hodí v opačném případě. Dá řidiči vědět, že už to k zelené na semaforu nestihne a ten tak může ubrat plyn. Tím ušetří palivo.

Pom Malhotra z Audi upozorňuje, že do systému implementovali bezpečnostní funkce, aby nerozptyloval řidiče. Signalizace se tak třeba vypne při průjezdu křižovatkou, odpočítávání konce červené se těsně před koncem vypne, aby se řidič „probral“ a přestal třeba textovat na telefonu nebo rozprávět se spolujezdcem.

Malhotra ale už mluví o dalším využití technologie komunikace auta s infrastrukturou. Informace bude moci využít třeba navigační systém. Ten by tak řidiče navedl na jakousi vlastní „zelenou vlnu“, ukazoval by šoférovi, jakou rychlost udržovat, aby proplouval křižovatkami bez zastavení. Dalším nápadem je propojení technologie se start-stop systémem spořícím palivo vypínáním motoru.

Může se hodit

Audi Q7

AUDI Q7 3,0TDI

Cena: 1 849 900 Kč

Další vozy k prodeji na Automodul.cz

Malhotra uvedl, že Audi testovalo technologii na sto autech přes rok, automobilka zároveň spolupracuje s firmami, které spravují na tři sta tisíc semaforů ve Spojených státech. Dalším partnerem je firma Traffic Technology Solutions (TTS) z oregonského Portlandu. Ta konstantně sbírá informace o signalizaci na semaforech a posílá je na servery Audi, odkud putují do aut přes LTE síť.

Služba bude placená a kromě toho budou muset mít majitelé aut připlaceno za speciální balíček infotainmentových on-line služeb, který stojí dvě stě dolarů na půl roku (nebo 750 na 30 měsíců).





Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.