Systém komunikace vozu s infrastrukturou dostane mezi prvními Audi Q7.

Systém komunikace vozu s infrastrukturou dostane mezi prvními Audi Q7. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Audi ví v předstihu, kdy padne zelená

  • 24
Na semaforu čekáte na zelenou a auto si samo „řekne“ o zařazení jedničky v předstihu a dá řidiči vědět, že brzy bude moci vystartovat. Do křižovatky tak můžete vyrazit jako první. Zdá se to jako malichernost, ale znamená to, že auto, které si „povídá“ s infrastrukturou, je realitou.

O komunikaci mezi auty (car2car) se mluví už nějaký ten rok, časem do toho přibyla i komunikace s okolní infrastrukturou (car2infrastructure), dnes už se mluví o komunikaci s čímkoliv (car2x), třeba se smartphonem chodců na ulici. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku (více zde).

Od teoretizování vývojářů a vizionářů posouvá realitu do praxe Audi. Audi začalo nabízet pro modely Q7 a A4 technologii, která komunikuje se semafory. První krůček k propojení všeho se vším bude proveditelný do konce letošního roku v sedmi amerických městech. Kromě auta totiž musí být na komunikaci připravena sama infrastruktura. Další města a oblasti mají následovat v příštím roce.

Tichá pošta

A k čemu je to všechno dobré? Nejde jen o to, abyste vyrazili od semaforů první. Funkční systém s dostatečným rozšířením této technologie by měl zlepšit plynulost dopravy a tím kromě kratších dojezdových časů, menšímu stresu pro řidiče třeba i ušetřil pohonné hmoty.

Spoléhal na autopilota, zemřel

USA řeší první smrt v samořízené Tesle

Tesla Model S

Auta v protisměru třeba budou předávat tomu vašemu informaci o tom, že se před vámi stala nehoda (přivezou ji od těch nabouraných aut), nebo třeba díky tomu nesrazíte chodce, který se chystá přejít a je schovaný za dodávkou - vaše auto zjistí, že je tam jeho mobil.

Audi je první, kdo technologii komunikace s okolím nabídne zákazníkům. Technologii bezdrátové komunikace přes cloud montuje Audi do vybraných modelů od července letošního roku.

Kromě odpočítávání času do chvíle, kdy padne zelená, se systém možná ještě více hodí v opačném případě. Dá řidiči vědět, že už to k zelené na semaforu nestihne a ten tak může ubrat plyn. Tím ušetří palivo.

Pom Malhotra z Audi upozorňuje, že do systému implementovali bezpečnostní funkce, aby nerozptyloval řidiče. Signalizace se tak třeba vypne při průjezdu křižovatkou, odpočítávání konce červené se těsně před koncem vypne, aby se řidič „probral“ a přestal třeba textovat na telefonu nebo rozprávět se spolujezdcem.

Malhotra ale už mluví o dalším využití technologie komunikace auta s infrastrukturou. Informace bude moci využít třeba navigační systém. Ten by tak řidiče navedl na jakousi vlastní „zelenou vlnu“, ukazoval by šoférovi, jakou rychlost udržovat, aby proplouval křižovatkami bez zastavení. Dalším nápadem je propojení technologie se start-stop systémem spořícím palivo vypínáním motoru.

Malhotra uvedl, že Audi testovalo technologii na sto autech přes rok, automobilka zároveň spolupracuje s firmami, které spravují na tři sta tisíc semaforů ve Spojených státech. Dalším partnerem je firma Traffic Technology Solutions (TTS) z oregonského Portlandu. Ta konstantně sbírá informace o signalizaci na semaforech a posílá je na servery Audi, odkud putují do aut přes LTE síť.

Služba bude placená a kromě toho budou muset mít majitelé aut připlaceno za speciální balíček infotainmentových on-line služeb, který stojí dvě stě dolarů na půl roku (nebo 750 na 30 měsíců).