Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američané hledají jazyk, kterým mezi sebou budou mluvit auta

aktualizováno 
Technologie pro vzájemnou komunikaci automobilů možná začne být ve Spojených státech u nových vozů od roku 2017 povinná. Takzvaná "mluvící auta" mají výrazně snížit počet nehod na amerických silnicích a zmírnit dopravní zácpy.

"Až se tyto technologie všeobecně zavedou, může to znamenat revoluci v bezpečnosti silniční dopravy," řekl ředitel Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) David Friedman. Kroky k povinnému zavedení technologie, která se kdysi považovala jen za sci-fi, zahájí úřad v nejbližší době.

Technologie vehicle-to-vehicle (V2V), dříve nazývaná také car-to-car, umožňuje automobilům na silnicích vyměňovat si základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze s frekvencí desetkrát za sekundu. NHTSA odhaduje, že tato výměna informací může zabránit, nebo snížit náklady až u 80 procent srážek, které nekončí zraněním či smrtí řidiče. Obhájci technologie tvrdí, že zvýší bezpečnost silničního provozu víc než bezpečnostní pásy a airbagy.

Vyměňovaná data se nemají týkat osobních údajů řidiče ani vozu. Automobily budou moci tato zařízení identifikovat jen v případech, kdy to bude nezbytné k řešení nebezpečné dopravní situace, ujistil úřad.

NHTSA nyní dokončuje analýzu dat shromážděných během ročního pilotního programu testování V2V v Ann Arboru u Detroitu. V rámci něj výzkumníci vybavili testovanými bezdrátovými zařízeními zhruba tři tisíce osobních a nákladních vozů a autobusů.

Odborníci odhadují, že pro masové rozšíření bude systém komunikace mezi auty potřebovat aspoň za deset let. Zavisí to totiž na obměně vozového parku. NHTSA už vytvořil návrh předpisu, čímž chce podpořit vývoj technologie a komunikačních standardů. Na nich se podílí mimo jiné společnost Cisco. O technologii, která by mohla pomoci s vývojem bezpilotního auta se zajímá i Google.

Aliance automobilových výrobců uvedla, že je ochotna nápad vládních úředníků zvažovat, ale upozornila na řadu otázek. "Musí k sobě zapadnout ještě řada dílků skládačky," řekla mluvčí aliance Gloria Bergquistová. Řešit je podle ní nutné otázky zabezpečení a soukromí údajů, cenovou dostupnost nové technologie i právní a regulační rámec.

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut a později myšlenku rozšířily na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi či semafory. Systém decentralizované komunikace se v pilotním projektu testuje i v Česku na obchvatu kolem Prahy (více zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.