Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američané hledají jazyk, kterým mezi sebou budou mluvit auta

aktualizováno 
Technologie pro vzájemnou komunikaci automobilů možná začne být ve Spojených státech u nových vozů od roku 2017 povinná. Takzvaná "mluvící auta" mají výrazně snížit počet nehod na amerických silnicích a zmírnit dopravní zácpy.

"Až se tyto technologie všeobecně zavedou, může to znamenat revoluci v bezpečnosti silniční dopravy," řekl ředitel Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) David Friedman. Kroky k povinnému zavedení technologie, která se kdysi považovala jen za sci-fi, zahájí úřad v nejbližší době.

Technologie vehicle-to-vehicle (V2V), dříve nazývaná také car-to-car, umožňuje automobilům na silnicích vyměňovat si základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze s frekvencí desetkrát za sekundu. NHTSA odhaduje, že tato výměna informací může zabránit, nebo snížit náklady až u 80 procent srážek, které nekončí zraněním či smrtí řidiče. Obhájci technologie tvrdí, že zvýší bezpečnost silničního provozu víc než bezpečnostní pásy a airbagy.

Vyměňovaná data se nemají týkat osobních údajů řidiče ani vozu. Automobily budou moci tato zařízení identifikovat jen v případech, kdy to bude nezbytné k řešení nebezpečné dopravní situace, ujistil úřad.

NHTSA nyní dokončuje analýzu dat shromážděných během ročního pilotního programu testování V2V v Ann Arboru u Detroitu. V rámci něj výzkumníci vybavili testovanými bezdrátovými zařízeními zhruba tři tisíce osobních a nákladních vozů a autobusů.

Odborníci odhadují, že pro masové rozšíření bude systém komunikace mezi auty potřebovat aspoň za deset let. Zavisí to totiž na obměně vozového parku. NHTSA už vytvořil návrh předpisu, čímž chce podpořit vývoj technologie a komunikačních standardů. Na nich se podílí mimo jiné společnost Cisco. O technologii, která by mohla pomoci s vývojem bezpilotního auta se zajímá i Google.

Aliance automobilových výrobců uvedla, že je ochotna nápad vládních úředníků zvažovat, ale upozornila na řadu otázek. "Musí k sobě zapadnout ještě řada dílků skládačky," řekla mluvčí aliance Gloria Bergquistová. Řešit je podle ní nutné otázky zabezpečení a soukromí údajů, cenovou dostupnost nové technologie i právní a regulační rámec.

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut a později myšlenku rozšířily na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi či semafory. Systém decentralizované komunikace se v pilotním projektu testuje i v Česku na obchvatu kolem Prahy (více zde).

Autoři: ,




Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Ford Mondeo 2.0TDCI 120kW...
Ford Mondeo 2.0TDCI 120kW...

r.v. 2012, naj. 154 000 km, diesel
249 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.