Přístrojům, které motorkáři používají pro komunikaci mezi sebou, se obecně říká interkom. Se spolujezdkyní se domluvíte "po drátech", s parťáky na dalších motorkách "bez drátů". Dobře poslouží i klasická vysílačka.
Klasický interkom
Základní a nejlevnější variantou pro komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem je takzvaný "drátový" interkom. Skládá se ze základní jednotky, která je umístěna buďto na oblečení jednoho z jezdců, nebo přímo na motorce, odkud se může i dobíjet.
Nenechte se vyrušit! |
K jednotce jsou kabelem připojeny dvě sady mikrofonu a sluchátek zabudované do přileb jezdců. Jednotka pak zajišťuje přímou komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem. Výhodou jsou nízké pořizovací náklady, nevýhodou pak omezený pohyb jezdců.
Klasické drátové interkomy můžete koupit již od 250 Kč, ovšem nečekejte valnou kvalitu přenosu. Špičkové komunikační sady jsou za mnohem větší peníze, zato ale dokážou filtrovat okolní hluk, zvyšovat hlasitost podle rychlosti jízdy nebo se třeba automaticky zapínat a vypínat.
Zkuste to bez drátů
V posledních letech se silně rozmohla móda bezdrátových interkomů. Jedná se o jednotku zabudovanou v přilbě, která se bezdrátově spojuje s další jednou nebo více jednotkami v blízkém okolí.
Použít se dá buďto pro komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem, komunikaci mezi motorkáři na více strojích, nebo pro komunikaci jezdce s mobilním telefonem či GPS navigací.
Komunikátor se dá také propojit s mobilním telefonem.
Interkomy mohou mít celou řadu dalších funkcí, jako je poslech rádia, MP3 prostřednictvím Bluetooth, automatická regulace hlasitosti, spojení několika jezdců atd. Na našem trhu můžete koupit bezdrátové sady od mnoha výrobců, ceny se pohybují od tří do sedmi tisíc korun.
Klasická vysílačka
Nevýhodou bezdrátových interkomů je dosah, který se pohybuje maximálně okolo 500 metrů. S překážkami v okolí navíc dosah rychle klesá, což může například v terénu nebo v centru města dost komplikovat komunikaci.
Řešením je krátkovlnná vysílačka, která umožňuje komunikovat na vzdálenost několika kilometrů. Navíc dovoluje na jedné frekvenci komunikaci několika desítkám stanic. Při podobné pořizovací ceně jako u bezdrátových sad je to zajímavá alternativa. Nevýhodou je ovšem absence možnosti komunikace s GPS a mobilním telefonem. Vysílačky jsou také nevhodné pro komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem.