Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW příštích sta let: vysouvací řidítkovolant a karoserie, co se hýbe

aktualizováno 
Mnichovská automobilka má sto let. Při oslavách se ohlíží za uplynulým stoletím jen zlehka, hledí hlavně do budoucnosti. Její designéři a vývojáři tak dostali za úkol postavit auto, které má být poslem z budoucnosti. BMW Vision Next 100 připomíná kreace hollywoodských snílků.

Klasický popis nevykreslí realitu dostatečně barvitě. Ta věc, co má někde v útrobách ukrytý neznámý druh pohonu (na prezentaci ale jezdila, pravděpodobně na elektřinu), má čtyři dveře vypadající jako krovky. Délka je 4,9 metru, to odpovídá přibližně BMW řady 5 a výška je pouhý metr třicet sedm. Šířka se změřit nedá kvůli nekonvenčnímu zakrytování kol. Ty jsou kompletně schované pod mohutnými svaly blatníků; a stejně jako svaly člověka se i hýbou při natáčení kol. Rudé zbarvení, které při pohybu plošek tvořící karoserii vystupuje, působí velmi zajímavě. Autu to dává „živočišný“ rozměr - jako by ten fantasmagorický objekt s tvary paryby měl pod plastovou kůží krev.

Fotogalerie

Zakrytování kol přispívá k excelentní aerodynamice, koeficient odporu vzduchu je fantastických 0,18.

Design je veskrze futuristický, koncepce a základní architektura je ale v podstatě konvenční. Stylistům se podařilo do karoserie dostat typické designové prvky BMW, hlavně příď s velkými ledvinami, mohutnými dutinami a minimalistickými světly vypadá náramně.

Hýbe se však nejen karoserie, ale také interiér. Pohyblivé plošky mění tvar přístrojovky a panelů interiéru a mají dávat řidiči „intuitivní signály“.

Budoucnost aut se částečně přeorientuje na autonomní řízení, to mají u BMW za jasnou věc. A tomu se přizpůsobuje také interiér. V případě chuti ale může člověk převzít řízení, stačí zmáčknout tlačítko a z přístrojovky se vysune ovládací periferie. Volant se tomu říkat nedá, je to něco mezi kniplem, řidítky a joystickem.

Interiéru samozřejmě vládnou displeje a dotykové obrazovky, čelní sklo je vlastně jeden velký průhledový (head-up) displej.

Celý koncept je postavený z karbonu, plastů a recyklovaných materiálů. Podle automobilky totiž jednou přijde doba, kdy nebude potřeba při výrobě aut kovů. Mimo jiné věří 3D tisku.





Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.