Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW příštích sta let: vysouvací řidítkovolant a karoserie, co se hýbe

aktualizováno 
Mnichovská automobilka má sto let. Při oslavách se ohlíží za uplynulým stoletím jen zlehka, hledí hlavně do budoucnosti. Její designéři a vývojáři tak dostali za úkol postavit auto, které má být poslem z budoucnosti. BMW Vision Next 100 připomíná kreace hollywoodských snílků.

Klasický popis nevykreslí realitu dostatečně barvitě. Ta věc, co má někde v útrobách ukrytý neznámý druh pohonu (na prezentaci ale jezdila, pravděpodobně na elektřinu), má čtyři dveře vypadající jako krovky. Délka je 4,9 metru, to odpovídá přibližně BMW řady 5 a výška je pouhý metr třicet sedm. Šířka se změřit nedá kvůli nekonvenčnímu zakrytování kol. Ty jsou kompletně schované pod mohutnými svaly blatníků; a stejně jako svaly člověka se i hýbou při natáčení kol. Rudé zbarvení, které při pohybu plošek tvořící karoserii vystupuje, působí velmi zajímavě. Autu to dává „živočišný“ rozměr - jako by ten fantasmagorický objekt s tvary paryby měl pod plastovou kůží krev.

Fotogalerie

Zakrytování kol přispívá k excelentní aerodynamice, koeficient odporu vzduchu je fantastických 0,18.

Design je veskrze futuristický, koncepce a základní architektura je ale v podstatě konvenční. Stylistům se podařilo do karoserie dostat typické designové prvky BMW, hlavně příď s velkými ledvinami, mohutnými dutinami a minimalistickými světly vypadá náramně.

Hýbe se však nejen karoserie, ale také interiér. Pohyblivé plošky mění tvar přístrojovky a panelů interiéru a mají dávat řidiči „intuitivní signály“.

Budoucnost aut se částečně přeorientuje na autonomní řízení, to mají u BMW za jasnou věc. A tomu se přizpůsobuje také interiér. V případě chuti ale může člověk převzít řízení, stačí zmáčknout tlačítko a z přístrojovky se vysune ovládací periferie. Volant se tomu říkat nedá, je to něco mezi kniplem, řidítky a joystickem.

Interiéru samozřejmě vládnou displeje a dotykové obrazovky, čelní sklo je vlastně jeden velký průhledový (head-up) displej.

Celý koncept je postavený z karbonu, plastů a recyklovaných materiálů. Podle automobilky totiž jednou přijde doba, kdy nebude potřeba při výrobě aut kovů. Mimo jiné věří 3D tisku.





Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.