Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW příštích sta let: vysouvací řidítkovolant a karoserie, co se hýbe

aktualizováno 
Mnichovská automobilka má sto let. Při oslavách se ohlíží za uplynulým stoletím jen zlehka, hledí hlavně do budoucnosti. Její designéři a vývojáři tak dostali za úkol postavit auto, které má být poslem z budoucnosti. BMW Vision Next 100 připomíná kreace hollywoodských snílků.

Klasický popis nevykreslí realitu dostatečně barvitě. Ta věc, co má někde v útrobách ukrytý neznámý druh pohonu (na prezentaci ale jezdila, pravděpodobně na elektřinu), má čtyři dveře vypadající jako krovky. Délka je 4,9 metru, to odpovídá přibližně BMW řady 5 a výška je pouhý metr třicet sedm. Šířka se změřit nedá kvůli nekonvenčnímu zakrytování kol. Ty jsou kompletně schované pod mohutnými svaly blatníků; a stejně jako svaly člověka se i hýbou při natáčení kol. Rudé zbarvení, které při pohybu plošek tvořící karoserii vystupuje, působí velmi zajímavě. Autu to dává „živočišný“ rozměr - jako by ten fantasmagorický objekt s tvary paryby měl pod plastovou kůží krev.

Fotogalerie

Zakrytování kol přispívá k excelentní aerodynamice, koeficient odporu vzduchu je fantastických 0,18.

Design je veskrze futuristický, koncepce a základní architektura je ale v podstatě konvenční. Stylistům se podařilo do karoserie dostat typické designové prvky BMW, hlavně příď s velkými ledvinami, mohutnými dutinami a minimalistickými světly vypadá náramně.

Hýbe se však nejen karoserie, ale také interiér. Pohyblivé plošky mění tvar přístrojovky a panelů interiéru a mají dávat řidiči „intuitivní signály“.

Budoucnost aut se částečně přeorientuje na autonomní řízení, to mají u BMW za jasnou věc. A tomu se přizpůsobuje také interiér. V případě chuti ale může člověk převzít řízení, stačí zmáčknout tlačítko a z přístrojovky se vysune ovládací periferie. Volant se tomu říkat nedá, je to něco mezi kniplem, řidítky a joystickem.

Interiéru samozřejmě vládnou displeje a dotykové obrazovky, čelní sklo je vlastně jeden velký průhledový (head-up) displej.

Celý koncept je postavený z karbonu, plastů a recyklovaných materiálů. Podle automobilky totiž jednou přijde doba, kdy nebude potřeba při výrobě aut kovů. Mimo jiné věří 3D tisku.





Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.