Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW příštích sta let: vysouvací řidítkovolant a karoserie, co se hýbe

aktualizováno 
Mnichovská automobilka má sto let. Při oslavách se ohlíží za uplynulým stoletím jen zlehka, hledí hlavně do budoucnosti. Její designéři a vývojáři tak dostali za úkol postavit auto, které má být poslem z budoucnosti. BMW Vision Next 100 připomíná kreace hollywoodských snílků.

Klasický popis nevykreslí realitu dostatečně barvitě. Ta věc, co má někde v útrobách ukrytý neznámý druh pohonu (na prezentaci ale jezdila, pravděpodobně na elektřinu), má čtyři dveře vypadající jako krovky. Délka je 4,9 metru, to odpovídá přibližně BMW řady 5 a výška je pouhý metr třicet sedm. Šířka se změřit nedá kvůli nekonvenčnímu zakrytování kol. Ty jsou kompletně schované pod mohutnými svaly blatníků; a stejně jako svaly člověka se i hýbou při natáčení kol. Rudé zbarvení, které při pohybu plošek tvořící karoserii vystupuje, působí velmi zajímavě. Autu to dává „živočišný“ rozměr - jako by ten fantasmagorický objekt s tvary paryby měl pod plastovou kůží krev.

Fotogalerie

Zakrytování kol přispívá k excelentní aerodynamice, koeficient odporu vzduchu je fantastických 0,18.

Design je veskrze futuristický, koncepce a základní architektura je ale v podstatě konvenční. Stylistům se podařilo do karoserie dostat typické designové prvky BMW, hlavně příď s velkými ledvinami, mohutnými dutinami a minimalistickými světly vypadá náramně.

Hýbe se však nejen karoserie, ale také interiér. Pohyblivé plošky mění tvar přístrojovky a panelů interiéru a mají dávat řidiči „intuitivní signály“.

Budoucnost aut se částečně přeorientuje na autonomní řízení, to mají u BMW za jasnou věc. A tomu se přizpůsobuje také interiér. V případě chuti ale může člověk převzít řízení, stačí zmáčknout tlačítko a z přístrojovky se vysune ovládací periferie. Volant se tomu říkat nedá, je to něco mezi kniplem, řidítky a joystickem.

Interiéru samozřejmě vládnou displeje a dotykové obrazovky, čelní sklo je vlastně jeden velký průhledový (head-up) displej.

Celý koncept je postavený z karbonu, plastů a recyklovaných materiálů. Podle automobilky totiž jednou přijde doba, kdy nebude potřeba při výrobě aut kovů. Mimo jiné věří 3D tisku.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.