Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejkrásnější interiér snoubí komfort, modernu a art-deco

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Pařížský autosalon končí. Brány výstaviště u Porte de Versailles se zavřou v neděli 16. října naposledy. Tradičně se chtěly na domácím autosalonu vytáhnout francouzské automobilky. Citroën přivezl parádní koncept, který zdobí nejkrásnější interiér letošního autosalonu.

Citroen CXperience Concept | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Svým jménem Cxperience upozorňuje na vytříbenou aerodynamiku, která zdobila ladné nadčasové velké citroëny minulosti. Pozornost ale zaslouží také interiér.

Kdo ví, jak to ti Francouzi dělají. Vnitřky velkých konceptů Citroënu si v průběhu desetiletí obdivuhodně zachovávají kontinuitu. Spíš než sportovnost a eleganci v nich najdeme extravagantní nadčasovost říznutou stylem designem futuristických obýváků sedmdesátých let (zapomeňte ale na obývací stěnu ze sektorového nábytku u tchyně).

Ten čtyřmístný citrónově žlutý v nejaktuálnějším počinu designérů značky je tak trochu ve stylu art-deco. Dovnitř vás pozvou dveře otvírané od sebe jako u almary, o čemž sní bez úspěchu designéři už desítky let. Až na pár výjimek a netradičních snaživých řešení je konstruktéři s těmito nápady posílají zpátky snít do studia. Toto řešení totiž totiž nelze smysluplně skloubit s požadavky na ochranu posádky a s ní související tuhost karoserie.

Křiklavá barva ladící s dřevěnými doplňky, na pohled jednoduché, ale velmi rafinované tvary a do posledního detailu vycizelovaná křesla vypadají skvěle. K tomu pár chytrých nápadů, odkazů na minulost (třeba obruč volantu uchycená na jediném rameni) a spousta moderních technologií. Kromě volantu nenajdete žádný mechanický ovladač, designéři vše uklidili do menu infotainmentu, obsluhovaného obří devatenáctipalcovou televizí vévodící přístrojovce. Zrcátka nahradily kamery, kapličku přístrojů pod volantem zastupuje průhledový head-up displej.

Fotogalerie

CXperience je samozřejmě jen rozmáchlé designérské cvičení. Ozývají se ale spekulace, že by mohl být stopou naděje, že to Citroën v kategorii velkých avantgardních limuzín, kterými se proslavil, úplně nebalí. Prý by z jeho nápadů mohl čerpat nástupce charismatické C5 a neopakovatelně odvážné C6.

Luxusní, ladně elegantní koncept je dlouhý 4,85 metru, široký dva a vysoký jen 1,37 metru. Ohromující je třímetrový rozvor, který otevírá prostor pro hrátky interiérových snílků.

V pohonu hraje důležitou roli elektromotor, bez toho se už dnes koncepty na autosalonech ani neodvažují ukázat. Lépe řečeno hybridní soustrojí benzinového motoru a elektromotoru (ten je integrovaný do osmistupňové automatické převodovky). Tyto dva motory motory roztáčí přední dvaadvacetipalcová kola, druhý elektromotor obsluhuje ta zadní. Auto má tedy pohon všech kol bez mechanického propojení přední a zadní nápravy. Celkový výkon pohonu auta je 300 koní. Na elektřinu uloženou v 13kWh akumulátorech ujede CXperience 60 kilometrů.

CXperience představuje nové pojetí jízdního komfortu, které museli vymyslet konstruktéři značky poté, co opustila proslavené hydropneumatické odpružení dávající citroënům charakteristickou houpavost (více čtěte zde).

Křišťálová Lupa 2016




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.