Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kia Novo: parádní koncept s rychlým zadkem

  13:25aktualizováno  13:25
Kdo by si ještě před patnácti lety pomyslel, že Kia bude stavět nejparádnější studie a její silnou stránkou bude design. Recept na úspěch byl přitom jednoduchý: přetáhnout skvělého designéra a dát mu volnou ruku. Štíhlá, sportovně tvarovaná Kia Novo by si výrobu zasloužila.

Kia Novo | foto: Kia

Předseda představenstva Volkswagenu už se nechal slyšet, že pustit Petera Schreyera ke konkurenci byla chyba. Tahle výrazná osobnost dnešního automobilového designu, tvůrce legendárního Audi TT a milovník architektury, je dnes už šéfdesignérem celého korejského koncernu Hyundai-Kia. Má volnou ruku a cit pro silný design.

Kia Novo

Novo

Název konceptu pochází z latinského slova „novatus“ (obnovený nebo osvěžený). Ve slově „novatus“ má svůj původ také slovo „inovace“.

Moderní kie i jejich koncepty tak mají výrazný rukopis, že jde o kiu, dnes poznáte na první pohled, to se v dnešním autosvětě stává stále méně.

Kia Novo, která se představila na autosalonu v Soulu, navíc znovuobjevuje typ karoserie fastback, což je pozapomenutá odrůda hatchbacku. „Fast“ znamená anglicky „rychlý“, a taková karoserie sluší právě svižným hatchbackům. Hodně skloněné zadní okno dává siluetě vozu výrazně sportovní ráz.

Fotogalerie

Designéři ze studia v korejském Namyangu chtěli tvary hatcbacku přiblížit kupé. Studie vychází ze speciálně upravené verze platformy modelu Cerato (Forte), který se v Evropě nenabízí, nahrazuje ho cee´d vyráběný v Žilině.

Kromě výrazného designu novo zaujme laserovými světly, které má vpředu i vzadu. Designovou libůstkou, která se v sériové produkci uplatňuje málokdy, jsou zadní dveře otevírané proti směru jízdy.

Ráfky z lehké slitiny jsou opracované diamantem. Za pozornost stojí pneumatiky s dezénem, který popisují jako „adaptivní konkávní“. Pláště mají sníženou prostřední část mezi oběma styčnými plochami, ta slouží k ochlazování pryžové směsi a odvádění vody, aby byla zajištěna větší přilnavost. Dvacetipalcové pneumatiky tak mají dvě úzké styčné plochy na vnějších okrajích, které snižují valivý odpor a hlučnost odvalování. Zároveň mají zajišťovat vysokou úroveň přilnavosti při průjezdu zatáčkou.

Kia Novo

Čtyřmístný interiér vypadá realisticky, přitom je nápaditý. Ctí minimalismus a přístrojovou desku zaměřuje hlavně na řidiče. „Panel přístrojů zobrazuje důležité informace na kompaktním displeji v podobě prostorového hologramu, zatímco dotyková plocha pro ovládání poslepu vedle volantu umožňuje řidiči ovládat mnoho funkcí vozidla bez nutnosti odvracet zrak od dění na vozovce,“ popisuje Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení značky. „Dotyková plocha zahrnuje skener otisku prstu, který automaticky nastaví jednotlivé systémy vozidla v závislosti na preferencích řidiče, například výběr hudby, hlasitost zvuku a druh zobrazovaných informací.“

Pod kapotu si designéři poručili přeplňovaný benzinový přímovstřikový čtyřválec 1.6 T-GDI (Kappa) ve spojení s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Fastback

Je varianta karoserie typu hatchback. Dvouprostorová silueta má výrazně skloněné zadní okno. Zavazadlový prostor je přístupný vyklápěcím víkem zahrnujícím i zadní sklo. Fastbacku je blízký liftback (tuto karoserii má třeba Škoda Octavia), liftbacky ale tříprostorovou siluetou připomínají sedan, mají za zadním oknem ještě horizontální plochu.

V průběhu devadesátých let 20. století se ale fastbacky začaly z nabídek výrobců automobilů vytrácet kvůli menší praktičnosti oproti hatchbackům. Fastbackem je dnes Mitsubishi Lancer Sportback nebo Audi A7 Sportback.





Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.