Elektrický zázrak při testech zdolal řidiče a jel by klidně dál

  14:43
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Technologická společnost se sídlem v lichtenštejnském Vaduzu přivezla do Ženevy evoluci loňského konceptu Quantino, která se navenek odlišuje především výrazně žlutým zbarvením. Jenže model, který jsme před rokem považovali jen za další z řady vizionářských projektů, teď nemá daleko k sériové výrobě.
Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dvoudvéřový model Quantino zaujme už na pohled. Jeho karosérie nese řadu prvků, které jsou charakteristické pro malé sportovní kupé a odpovídají tomu i vnější rozměry. S délkou 3 910 mm, šířkou 1 930 mm a výškou 1 335 mm je to typické auto do města. Koncepci 2+2 mu ale vzhledem ke splývavé zádi moc nevěříme, chybou bude podle všeho udávaný obrovský rozvor 3 198 mm.

Design quantina je svěží a moderní, množství originálních detailů mu navíc dodává nezaměnitelný vzhled. Ačkoliv se zatím jedná pouze o showcar, dokážeme si jej snadno představit i v sériové výrobě, stačí si odmyslet pár extravagantních prvků.

Sci-fi a elektrolyt

Šokující je totiž především technika. Společnost nanoFlowcell už třetím rokem udivuje nejen svými výtvory, ale i jejich technickými specifikacemi, které v kontextu se současnými standardy působily spíš jako sci-fi. Loňský koncept se na rozdíl od svých supervýkonných sourozenců sice držel trochu při zemi, nejnovější prohlášení společnosti přesto působí trochu senzačně.

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Připomeňme, že lichtenštejnská vývojová a výzkumná společnost intenzivně pracuje na technologii, kterou označuje jako průtokový článek (Flow Cell). Podstatou systému, který podobně jako palivové články využívá dvou elektrod oddělených membránou, je dvojice iontových roztoků (elektrolytů) s opačným nábojem, které se do článků pumpují ze dvou oddělených nádrží.

Průtokový článek tedy funguje na stejném principu jako konvenční elektrochemický článek, jenom s tím rozdílem, že elektrolyt není uložen v buňce kolem elektrod, ale je přiváděn zvenčí. Obrovskou výhodou tohoto systému je snadné doplnění kapalného elektrolytu a tím i okamžité doplnění energie.

Výrobce sice tají, jaký nosič energie ve svých článcích používá, nicméně uvádí, že elektrolyt je netoxický, nehořlavý a dá se snadno a levně průmyslově vyrobit. NanoFlowcell AG odhaduje náklady na výrobu jednoho litru iontového roztoku maximálně na 10 eurocentů, tady asi 2,7 Kč.

Bezpečný a rychlý

Quantino, které je teď na ženevském stánku prezentováno jako zástupce nové generace elektrických vozidel, pohání čtveřice trojfázových asynchronních elektromotorů, z nichž každý dodává až 25kW/34 koní výkonu. Maximální výkon celého systému je omezený na 80 kW/108 koní a 200 Nm, přesto nabízí poměrně působivou dynamiku.

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Kompaktní, ale 1 420 kilogramů těžký elektromobil totiž zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než pět sekund a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h. Články uložené v útrobách karosérie dodávají proud až 300A, mají kapacitu 15 kW/h a napětí jen 48V, což s sebou přináší nejen konstrukční výhody, ale i vyšší bezpečnost celého systému a možnost rychlejší homologace pro sériovou výrobu ve srovnání s běžnými silnoproudými zařízeními.

Počátkem února získal model Quantino jako první nízkonapěťový elektromobil na světě certifikaci od německého TÜV pro provoz na pozemních komunikacích. Týden před otevřením bran ženevského autosalonu provedl vývojový tým v čele s Nunziem La Vecchiou první test v reálných provozních podmínkách.

Povedený test

Na městských i mimoměstských komunikacích v okolí Curychu byla při rychlostech do 74 km/h prověřena vytrvalost, efektivita a schopnosti pohonu za stálého zatížení. Výsledkem byli zaskočeni i jeho konstruktéři, kteří doposud pracovali s daty naměřenými v laboratorních podmínkách. Když se po 14 hodinách a 3 minutách nepřetržitého provozu quantino vrátilo do garáží kvůli únavě řidiče, v jeho 159litrových nádržích zbývalo podle tiskové informace ještě 78 % paliva (elektrolytu). Kolik kilometrů vůz ve vytrvalostním testu ujel, ale výrobce neuvádí.

Společnost NanoFlowcell AG zatím o sériové výrobě modelu Quantino nerozhodla. Jelikož by v souvislosti s prodejem musela řešit i vybudování nezbytné infrastruktury čerpacích stanic, na definitivní ortel si vzala oddychový čas do konce tohoto roku. Už dnes ale můžeme s určitostí říct, že o vývojářích kolem Nunzia La Vecchia ještě uslyšíme.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...