Slavný rodinný bus končí. Renault Espace teď bude hogo fogo kříženec

  16:19
Velká MPV už příliš netáhnou, zákazníkům stačí současná kompaktní. Proto se příští generace jednoho ze zakladatelů třídy, Renaultu Espace, posune trochu jinam. Bude to crossover, navíc s luxusnějším zaměřením.

Frankfurtský koncept se podle původních informací měl jmenovat X-Space, ovšem nakonec nese jméno Initiale Paris. Auto ukazuje podobu nástupce současného velkého MPV Renaultu Espace. Zároveň však přibližuje, jak bude vypadat odpověď Renaultu na značku DS od domácího rivala, Citroënu. Právě označení Initiale Paris budou prémiově zaměřené renaulty vozit, zdá se však, že půjde pouze o luxusní verze běžných modelů, nikoli o zcela samostatné typy jako u DS.

Renault Initiale Paris

Initiale Paris je za poslední dobu šestý koncept francouzské automobilky, který ukazuje budoucí směřování designu a provedení vozů. Je zcela jasné, že Renault si hodně zakládá na designu a právě nový espace by mohl být jedním z vrcholných kousků automobilky a nejspíš také jako první přinese právě i prémiové provedení Initiale Paris.

Ve frankfurtském konceptu můžeme tak trochu nalézt odkaz extravagantního velkoprostorového kupé avantime. Netradiční dvoudveřové provedení ovšem tentokrát existovat nebude, nicméně některé linky nebo třeba provedení sloupků karoserie avantime hodně připomínají, byť tu Renault aplikoval aktuální provedení detailů. Celkově je však Initiale Paris rozhodně elegantnější a méně extravagantní.

I tak bude tento crossover budit velkou pozornost. Vcelku mohutné auto s délkou 4,85 metru má sice jednoprostorovou karoserii po vzoru MPV, ovšem také velká kola a vyšší světlou výšku po vzoru SUV. Na druhou stranu se espace své původní kategorii vzdálí asi méně než mnozí po oznámení, že nástupce bude crossover, čekali.

Z hlediska vnějšího designu stojí u Initiale Paris za povšimnutí například sada diodových světlometů a nová maska, která představuje posun oproti současnému vzhledově jednoduššímu řešení. Zaujme netradiční kresba na zadním sloupku karoserie i několik dalších luxusních detailů. Největší pozornost však budí střecha, na které je kresba mapy Paříže, to aby koncept dostál svému jménu.

Netradiční řešení střechy propouští do kabiny denní světlo tak, že se osvětlení každou chvíli jemně mění, v noci  je pak díky speciálním elementům interiér jemně osvětlován. Sériový espace určitě nedostane čtveřici samostatných sedadel a netradiční zadní lavici, která se skládá z jednotlivých lamel. Ty lze různě přestavovat tak, že lze kusy lavice vyjmout nebo z nich například vytvořit loketní opěrku.

V interiéru jsou použity luxusní materiály a netradiční technická řešení. Například na podlaze je kombinován hliník se dřevem, dřevo najdeme i na středovém tunelu i konzole. Do středového panelu jsou zasazeny dva velké displeje, které přináší posádce všechny možné myslitelné informace a možnosti ovládání prvků vozu. Jsme zvědavi, zda třeba právě velký displej bude jednou ze standardních záležitostí nového espace, automobilky se pomalu tímto směrem vydávají a espace by tak mohl být průkopníkem.

Ve spolupráci se společností Bose také Renault pro Initiale Paris připravil špičkovou audio aparaturu. Tvoří ji sestava 32 reproduktorů. Dva z nich jsou subwoofery, o výšky a středy se starají vždy také samostatné reproduktory, vestavěn tu je výkonný digitální zesilovač. V každé opěrce hlav u čtveřice křesel najdeme hned čtveřici reproduktorů. Díky pokročilému systému výpočtů pak má tato konfigurace zajistit perfektní surround zvuk pro každého ze čtyř pasažérů. Schopnosti audio aparatury zcela jasně patří na špičku toho, co je dnes v automobilovém světě vůbec možné.

Renault Initiale Paris

Ačkoli to Renault detailně příliš nerozebírá, zajímavých úprav se dočkala i pohonná jednotka konceptu. Motor vychází z agregátu dCi 130, doznal však řady změn. Šestnáctistovka především dostala přeplňování dvojicí turbodmychadel, což významně zvedá především točivý moment. Jeho hodnota je 400 Nm a 90 % z něj je k dispozici už od 1 500 otáček. To díky tomu, že v nízkých otáčkách zajišťuje plnicí tlak menší turbo, ve vyšších přichází ke slovu druhé, větší, turbodmychadlo. Výkon motoru však Renault neuvádí.

Zajímavým technickým řešením je použití ocelových pístů namísto běžně používaných hliníkových. Teplotní roztažnost oceli je menší než u hliníku, což znamená menší tření při vysokém zatížení motoru. Jde o řešení, které se používá ve formuli 1 a bude je mít i nový přeplňovaný motor 1.6 V6 pro příští sezonu. Ocelové písty jsou pochopitelně těžší než hliníkové, pro snížení hmotnosti jsou tedy písty v maximální možné míře "vydlabané". Renault slibuje, že motor má o 24 procent nižší spotřebu a o 40 g na kilometr menší emise CO2 než jiné srovnatelně výkonné agregáty.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...