Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová italsko-americká automobilka ukázala své logo a sídlí v Nizozemí

  13:30aktualizováno  13:30
Italský Fiat loni více než zdvojnásobil čistý zisk na téměř dvě miliardy eur, tedy 55 miliard Kč, z necelých 900 milionů eur v předchozím roce. Jedna z nejstarších světových automobilek převzala americký Chrysler. Právě představila nové logo a uspořádání nového koncernu.

Logo nového koncernu sdružujícího Fiat a Chrysler | foto: FCA

Automobilka zároveň zhoršila výhled na letošní rok, což zdůvodnila slabou poptávkou v Jižní Americe, která byla doposud silným odbytištěm, a uvedla, že za loňský rok nevyplatí žádnou dividendu. Sdělila také podrobnosti ke struktuře nově sloučené skupiny.

Fiat se minulý týden stal stoprocentním vlastníkem amerického partnera Chrysler. Italská automobilka oznámila, že nový automobilový koncern, který vznikl jejich sloučením, se bude jmenovat Fiat Chrysler Automobiles. Sídlo bude mít v Nizozemsku, daňový domicil v Londýně a s jeho akciemi se bude obchodovat na burzách v New Yorku a Miláně. Za každou akcii Fiatu, kterou vlastní jeho podílníci, dostanou jednu akcii v nové společnosti.

Nově vzniklý italsko-americký koncern představil kromě jména také nové logo. To se nebude objevovat na automobilech vyráběných koncernem, značky zůstanou u svých jmen a znaků. Znak FCA se ovšem bude používat v korporátní komunikaci a při označování firmy jako celku. Podobně jako třeba u koncernu PSA, který vyrábí auta značek Peugeot a Citroën.

V novém modrém logu je koncern uveden pod zkratkou FCA. Podle deníku Financial Times je to poprvé za 115 let existence Fiatu, kdy jeho název mizí z aktivit spojených s vytvářením a péčí o značku. Pod symbolem FCA se mají obchodovat i akcie nového koncernu, který zahrnuje značky jako Jeep, Dodge, Maserati či Ferrari.

"Vytvoření nového koncernu Fiat Chrysler Automobiles otvírá novou kapitolu v dlouhé historii italského koncernu," řekl předseda představenstva Fiatu John Elkann. V čele obou společností je dosavadní šéf Fiatu Sergio Marchionne. Ten potvrdil, že společnost povede další tři roky, než sedmého největšího výrobce aut předá do rukou někoho "zevnitř skupiny".

Nová společnost zachová podstatné finanční, výzkumné a strojírenské operace v sídelním městě Fiatu Turíně. Zůstane i komplex kanceláří Chrysleru v Auburn Hills v Michiganu. Zamezuje tak možným politickým sporům v Itálii, kde je Fiat největším soukromým zaměstnavatelem, i v USA, kde Chrysleru před čtyřmi lety pomáhala vláda. Nový koncern mimo jiné uvedl, že sloučení nebude mít žádné dopady na pracovní místa v Itálii ani jinde.

Tržby Fiatu loni vzrostly o tři procenta na téměř 87 miliard eur. Odbyt automobilů se zvýšil také o tři procenta a činil 4,4 milionu vozů. Vysoká poptávka v Severní Americe a v Asii totiž převážila nad poklesem prodeje v Jižní Americe a v Evropě. V letošním roce počítá firma s nárůstem tržeb na 93 miliard eur, čistý zisk by se nicméně měl snížit a dosáhnout 600 až 800 milionů eur.

Chrysler oznámil, že ve čtvrtém čtvrtletí více než zčtyřnásobil čistý zisk na 1,6 miliardy dolarů (32 miliard Kč). V celém loňském roce vydělal Chrysler bez zahrnutí mimořádných daňových výnosů 1,8 miliardy dolarů, což představuje nejlepší výsledek podniku od opuštění bankrotového režimu v roce 2009.

Autoři: ,


Témata: Fiat, Chrysler


Nejčtenější

Opel Astra
GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.