Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová italsko-americká automobilka ukázala své logo a sídlí v Nizozemí

  13:30aktualizováno  13:30
Italský Fiat loni více než zdvojnásobil čistý zisk na téměř dvě miliardy eur, tedy 55 miliard Kč, z necelých 900 milionů eur v předchozím roce. Jedna z nejstarších světových automobilek převzala americký Chrysler. Právě představila nové logo a uspořádání nového koncernu.

Logo nového koncernu sdružujícího Fiat a Chrysler | foto: FCA

Automobilka zároveň zhoršila výhled na letošní rok, což zdůvodnila slabou poptávkou v Jižní Americe, která byla doposud silným odbytištěm, a uvedla, že za loňský rok nevyplatí žádnou dividendu. Sdělila také podrobnosti ke struktuře nově sloučené skupiny.

Fiat se minulý týden stal stoprocentním vlastníkem amerického partnera Chrysler. Italská automobilka oznámila, že nový automobilový koncern, který vznikl jejich sloučením, se bude jmenovat Fiat Chrysler Automobiles. Sídlo bude mít v Nizozemsku, daňový domicil v Londýně a s jeho akciemi se bude obchodovat na burzách v New Yorku a Miláně. Za každou akcii Fiatu, kterou vlastní jeho podílníci, dostanou jednu akcii v nové společnosti.

Nově vzniklý italsko-americký koncern představil kromě jména také nové logo. To se nebude objevovat na automobilech vyráběných koncernem, značky zůstanou u svých jmen a znaků. Znak FCA se ovšem bude používat v korporátní komunikaci a při označování firmy jako celku. Podobně jako třeba u koncernu PSA, který vyrábí auta značek Peugeot a Citroën.

V novém modrém logu je koncern uveden pod zkratkou FCA. Podle deníku Financial Times je to poprvé za 115 let existence Fiatu, kdy jeho název mizí z aktivit spojených s vytvářením a péčí o značku. Pod symbolem FCA se mají obchodovat i akcie nového koncernu, který zahrnuje značky jako Jeep, Dodge, Maserati či Ferrari.

"Vytvoření nového koncernu Fiat Chrysler Automobiles otvírá novou kapitolu v dlouhé historii italského koncernu," řekl předseda představenstva Fiatu John Elkann. V čele obou společností je dosavadní šéf Fiatu Sergio Marchionne. Ten potvrdil, že společnost povede další tři roky, než sedmého největšího výrobce aut předá do rukou někoho "zevnitř skupiny".

Nová společnost zachová podstatné finanční, výzkumné a strojírenské operace v sídelním městě Fiatu Turíně. Zůstane i komplex kanceláří Chrysleru v Auburn Hills v Michiganu. Zamezuje tak možným politickým sporům v Itálii, kde je Fiat největším soukromým zaměstnavatelem, i v USA, kde Chrysleru před čtyřmi lety pomáhala vláda. Nový koncern mimo jiné uvedl, že sloučení nebude mít žádné dopady na pracovní místa v Itálii ani jinde.

Tržby Fiatu loni vzrostly o tři procenta na téměř 87 miliard eur. Odbyt automobilů se zvýšil také o tři procenta a činil 4,4 milionu vozů. Vysoká poptávka v Severní Americe a v Asii totiž převážila nad poklesem prodeje v Jižní Americe a v Evropě. V letošním roce počítá firma s nárůstem tržeb na 93 miliard eur, čistý zisk by se nicméně měl snížit a dosáhnout 600 až 800 milionů eur.

Chrysler oznámil, že ve čtvrtém čtvrtletí více než zčtyřnásobil čistý zisk na 1,6 miliardy dolarů (32 miliard Kč). V celém loňském roce vydělal Chrysler bez zahrnutí mimořádných daňových výnosů 1,8 miliardy dolarů, což představuje nejlepší výsledek podniku od opuštění bankrotového režimu v roce 2009.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.