Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová italsko-americká automobilka ukázala své logo a sídlí v Nizozemí

  13:30aktualizováno  13:30
Italský Fiat loni více než zdvojnásobil čistý zisk na téměř dvě miliardy eur, tedy 55 miliard Kč, z necelých 900 milionů eur v předchozím roce. Jedna z nejstarších světových automobilek převzala americký Chrysler. Právě představila nové logo a uspořádání nového koncernu.

Logo nového koncernu sdružujícího Fiat a Chrysler | foto: FCA

Automobilka zároveň zhoršila výhled na letošní rok, což zdůvodnila slabou poptávkou v Jižní Americe, která byla doposud silným odbytištěm, a uvedla, že za loňský rok nevyplatí žádnou dividendu. Sdělila také podrobnosti ke struktuře nově sloučené skupiny.

Fiat se minulý týden stal stoprocentním vlastníkem amerického partnera Chrysler. Italská automobilka oznámila, že nový automobilový koncern, který vznikl jejich sloučením, se bude jmenovat Fiat Chrysler Automobiles. Sídlo bude mít v Nizozemsku, daňový domicil v Londýně a s jeho akciemi se bude obchodovat na burzách v New Yorku a Miláně. Za každou akcii Fiatu, kterou vlastní jeho podílníci, dostanou jednu akcii v nové společnosti.

Nově vzniklý italsko-americký koncern představil kromě jména také nové logo. To se nebude objevovat na automobilech vyráběných koncernem, značky zůstanou u svých jmen a znaků. Znak FCA se ovšem bude používat v korporátní komunikaci a při označování firmy jako celku. Podobně jako třeba u koncernu PSA, který vyrábí auta značek Peugeot a Citroën.

V novém modrém logu je koncern uveden pod zkratkou FCA. Podle deníku Financial Times je to poprvé za 115 let existence Fiatu, kdy jeho název mizí z aktivit spojených s vytvářením a péčí o značku. Pod symbolem FCA se mají obchodovat i akcie nového koncernu, který zahrnuje značky jako Jeep, Dodge, Maserati či Ferrari.

"Vytvoření nového koncernu Fiat Chrysler Automobiles otvírá novou kapitolu v dlouhé historii italského koncernu," řekl předseda představenstva Fiatu John Elkann. V čele obou společností je dosavadní šéf Fiatu Sergio Marchionne. Ten potvrdil, že společnost povede další tři roky, než sedmého největšího výrobce aut předá do rukou někoho "zevnitř skupiny".

Nová společnost zachová podstatné finanční, výzkumné a strojírenské operace v sídelním městě Fiatu Turíně. Zůstane i komplex kanceláří Chrysleru v Auburn Hills v Michiganu. Zamezuje tak možným politickým sporům v Itálii, kde je Fiat největším soukromým zaměstnavatelem, i v USA, kde Chrysleru před čtyřmi lety pomáhala vláda. Nový koncern mimo jiné uvedl, že sloučení nebude mít žádné dopady na pracovní místa v Itálii ani jinde.

Tržby Fiatu loni vzrostly o tři procenta na téměř 87 miliard eur. Odbyt automobilů se zvýšil také o tři procenta a činil 4,4 milionu vozů. Vysoká poptávka v Severní Americe a v Asii totiž převážila nad poklesem prodeje v Jižní Americe a v Evropě. V letošním roce počítá firma s nárůstem tržeb na 93 miliard eur, čistý zisk by se nicméně měl snížit a dosáhnout 600 až 800 milionů eur.

Chrysler oznámil, že ve čtvrtém čtvrtletí více než zčtyřnásobil čistý zisk na 1,6 miliardy dolarů (32 miliard Kč). V celém loňském roce vydělal Chrysler bez zahrnutí mimořádných daňových výnosů 1,8 miliardy dolarů, což představuje nejlepší výsledek podniku od opuštění bankrotového režimu v roce 2009.

Autoři: ,


Témata: Fiat, Chrysler


Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.