Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neřešitelný problém elektromobilů vyřeší kondenzátory. Uleví i brzdám

aktualizováno 
Nově pochopené vlastnosti vysokokapacitních kondenzátorů možná vnesou zásadní obrat na pole elektromobilů a hybridních aut. Díky kondenzátorům by tyto vozy mohly přijít o tradiční brzdy a také baterie.

Mazda Takeri | foto: Mazda

Již v roce 2007 přišli vědci z North Carolina State University na to, že kondenzátory obsahující speciální polymery PVDF a CTFE mohou mít zhruba sedmkrát vyšší kapacitu než ty doposud běžné. Teprve nyní ale přišli na to, jak takové kondenzátory ovládat a pochopili zákonitosti jejich fungování. Už tedy ví, jak je přinutit k rychlému nabití nebo naopak vybíjení.

Vzhledem k tomu, že principy fungování vědci zkoumali a ověřili pouze simulacemi, je případná sériová výroba vysokokapacitních kondenzátorů stále ještě dost vzdálená. Už nyní se ale ví, že by nové kondenzátory mohly změnit svět automobilů.

Zásadní nevýhodou elektromobilů a jejich těžkých baterií jsou totiž extrémně dlouhé nabíjecí časy. To není pro kondenzátory problém, lze je nabíjet a vybíjet velmi rychle. Důvod pro to je vcelku jednoduchý. K uchování a naopak uvolnění elektrické energie z baterií se využívají chemické reakce, které probíhají omezenou rychlostí a tudíž je i množství ukládané nebo uvolňované energie v čase omezeno. Kondenzátory ale skladují přímo elektrický náboj.

Elektromobily vybavené kondenzátory namísto baterií by tak byly daleko praktičtější. Rychle by se nabíjely a navíc by mohly krátkodobě poskytovat podstatně vyšší výkony než současné bateriové elektromobily. Jenže doposud vyráběné kondenzátory nejsou schopny při rozumných rozměrech uchovat tolik energie, aby to k pohonu automobilu stačilo. Nové kondenzátory, na jejichž vývoji pracuje kalifornská univerzita, by již dostačovaly.

Připraví brzdy o práci

Navíc se při jejich aplikaci otvírají další možnosti. Elektromobily a hybridní auta by totiž například nemusela mít klasické brzdy. Dnes elektromotory při brzdění sice pomáhají, ale jelikož mohou do baterií ukládat jen omezené množství energie, nestačí to k plnému brzdnému účinku. Pokud by ale měly zatížené elektromotory ukládat energii do nových kondenzátorů, jejích brzdný účinek by mohl být prakticky neomezený.

Auta by pak nepotřebovala klasické brzdy, vše by se dalo ubrzdit pomocí elektromotoru v režimu generátoru. Kromě elektromobilů by takto mohly fungovat i hybridní automobily.

Rozdíl mezi chováním baterií a kondenzátorů znají například uživatelé fotoaparátů. Jejich blesk se nabíjí poměrně pomalu, protože baterie uvolňují energii postupně. Tu převádí do kondenzátoru, který je naopak schopen uvolnit energii prakticky okamžitě. Právě díky kondenzátoru může blesk fotoaparátu vytvořit intenzivní záblesk s extrémně krátkou dobou trvání.

V automobilovém prostředí zatím s kondenzátory experimentuje Mazda u svého systému i-ELOOP. Ten pravděpodobně zažije svou sériovou premiéru v nové Mazdě 6. Systém slouží pouze jako mikro-hybridní, při brzdění tedy uchovává energii, kterou následně používá na pohon elektrického příslušenství automobilu.

Samotný princip elektromotorického brzdění ale dopravním prostředkům vůbec není cizí. Využívají ho například tramvaje, trolejbusy nebo soupravy metra, i když nikoli do úplného zastavení. Z jejich provozu ale lze odhadovat, že elektromotorické brzdění automobilů není nereálná záležitost. Automobilům by mohly například zůstat jen malé záložní brzdy (třeba dokonce jen na jedné nápravě), které by zajistily bezpečné zastavení při nízkých rychlostech nebo by dovedly vůz zastavit při selhání systému.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.