Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po letech zpátky za volant. Bez kondičních jízd to nejde

aktualizováno 
Dvanáct let neseděl za volantem, už si ani pořádně nepamatuje, jak jsou uspořádané pedály. Takových řidičů jsou tisíce. Když pak třeba kvůli nové práci musí usednout za volant, je to jako by čerstvě seděli v autoškole. Podle odborníků trvá „rozježdění“ po tak dlouhé pauze i dva měsíce intenzivního výcviku.

„Kondiční jízdy jsou ideálním prostředkem pro dlouhodobě neřídící. Mnohdy však samotné jízdy nestačí. Často je nutné znovu projít všechna pravidla silničního provozu a vyvrátit zažité omyly při řešení průjezdu křižovatkou,“ upozorňuje Martin Farář, šéf BESIPu. České autoškoly nabízejí hodinu kondiční jízdy přibližně od 300 korun.

„Málokdy jsem se setkal s případem, kdy by zůstalo pouze u jedné kondiční hodiny. Deset lekcí bylo většinou ideální množství na procvičení jízdy v lehkém provozu městské periferie, následně pak náročnější jízda v centru a také mimo obec včetně dálnice,“ popisuje Martin Farář. „Osobně jsem zažil klienta, který odjezdil 40 hodin. Dnes je z něj výborný řidič, který se nebojí provozu velkoměsta.“

V teoretických znalostech jednotlivých zájemců o návrat za volant jsou podle Faráře značné rozdíly. „Pokud po ukončení výcviku v autoškole a získání řidičského průkazu dotyčný ihned neusedl za volant, pak se začíná jako při první hodině v autoškole. Protože dotyčný si není svými znalostmi vůbec jistý a mnohdy projeví zájem si teorii zopakovat. Ten, kdo měl možnost ihned po autoškole řídit a po nějaké době tuto možnost ztratil, je schopen si velmi rychle vybavit potřebné znalosti, a to jak z teorie, tak i z praxe,“ vysvětluje.

Rozdíly jsou podle šéfa Besipu i v praktických dovednostech. Mnozí si například z přípravy vozidla před jízdou pamatují pouze posunutí sedadla a úpravu zrcátek. Ostatní důležitá nastavení, jako je výška opěrky hlavy, volantu, seznámení se s ovládacími prvky a další, jsou už problém.

„Samotné řízení je hodně individuální a záleží také na povaze člověka,“ komentuje Martin Farář. Největším problémem po dlouhé pauze v řízení je ovládání spojky, manévrování s vozidlem, držení volantu a práce s ním, odhad vzdáleností, sledování okolí a reakce na nenadálé podněty.

S tím souhlasí i Jakub Michalovič, šéfinstruktor polygonu Most. Podle něj patří mezi největší neduhy právě držení volantu. Jediná správná pozice rukou je „ve tři čtvrtě na tři“. Řidiči ale drží volant nahoře nebo ležérně dole. Časté je držení jednou rukou. Nezkušení řidiči také špatně ovládají volant, neotáčejí v plném rozsahu paží a špatně přehmatávají.

Významnou roli hraje i nervozita a stres z velkého provozu, nutnosti zvládnout ovládání vozidla a k tomu respektovat pravidla silničního provozu.

Rozhodně není správné sednout za volant vozidla po několikaleté pauze a vydat se do hustého provozu. „Je na zvážení každého, zda chce zbytečně podstoupit riziko vzniku dopravní nehody jen proto, že ušetří pár korun za kondiční jízdy,“ uzavírá Farář z BESIPu.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.