Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po letech zpátky za volant. Bez kondičních jízd to nejde

aktualizováno 
Dvanáct let neseděl za volantem, už si ani pořádně nepamatuje, jak jsou uspořádané pedály. Takových řidičů jsou tisíce. Když pak třeba kvůli nové práci musí usednout za volant, je to jako by čerstvě seděli v autoškole. Podle odborníků trvá „rozježdění“ po tak dlouhé pauze i dva měsíce intenzivního výcviku.

„Kondiční jízdy jsou ideálním prostředkem pro dlouhodobě neřídící. Mnohdy však samotné jízdy nestačí. Často je nutné znovu projít všechna pravidla silničního provozu a vyvrátit zažité omyly při řešení průjezdu křižovatkou,“ upozorňuje Martin Farář, šéf BESIPu. České autoškoly nabízejí hodinu kondiční jízdy přibližně od 300 korun.

„Málokdy jsem se setkal s případem, kdy by zůstalo pouze u jedné kondiční hodiny. Deset lekcí bylo většinou ideální množství na procvičení jízdy v lehkém provozu městské periferie, následně pak náročnější jízda v centru a také mimo obec včetně dálnice,“ popisuje Martin Farář. „Osobně jsem zažil klienta, který odjezdil 40 hodin. Dnes je z něj výborný řidič, který se nebojí provozu velkoměsta.“

V teoretických znalostech jednotlivých zájemců o návrat za volant jsou podle Faráře značné rozdíly. „Pokud po ukončení výcviku v autoškole a získání řidičského průkazu dotyčný ihned neusedl za volant, pak se začíná jako při první hodině v autoškole. Protože dotyčný si není svými znalostmi vůbec jistý a mnohdy projeví zájem si teorii zopakovat. Ten, kdo měl možnost ihned po autoškole řídit a po nějaké době tuto možnost ztratil, je schopen si velmi rychle vybavit potřebné znalosti, a to jak z teorie, tak i z praxe,“ vysvětluje.

Rozdíly jsou podle šéfa Besipu i v praktických dovednostech. Mnozí si například z přípravy vozidla před jízdou pamatují pouze posunutí sedadla a úpravu zrcátek. Ostatní důležitá nastavení, jako je výška opěrky hlavy, volantu, seznámení se s ovládacími prvky a další, jsou už problém.

„Samotné řízení je hodně individuální a záleží také na povaze člověka,“ komentuje Martin Farář. Největším problémem po dlouhé pauze v řízení je ovládání spojky, manévrování s vozidlem, držení volantu a práce s ním, odhad vzdáleností, sledování okolí a reakce na nenadálé podněty.

S tím souhlasí i Jakub Michalovič, šéfinstruktor polygonu Most. Podle něj patří mezi největší neduhy právě držení volantu. Jediná správná pozice rukou je „ve tři čtvrtě na tři“. Řidiči ale drží volant nahoře nebo ležérně dole. Časté je držení jednou rukou. Nezkušení řidiči také špatně ovládají volant, neotáčejí v plném rozsahu paží a špatně přehmatávají.

Významnou roli hraje i nervozita a stres z velkého provozu, nutnosti zvládnout ovládání vozidla a k tomu respektovat pravidla silničního provozu.

Rozhodně není správné sednout za volant vozidla po několikaleté pauze a vydat se do hustého provozu. „Je na zvážení každého, zda chce zbytečně podstoupit riziko vzniku dopravní nehody jen proto, že ušetří pár korun za kondiční jízdy,“ uzavírá Farář z BESIPu.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.