Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po letech zpátky za volant. Bez kondičních jízd to nejde

aktualizováno 
Dvanáct let neseděl za volantem, už si ani pořádně nepamatuje, jak jsou uspořádané pedály. Takových řidičů jsou tisíce. Když pak třeba kvůli nové práci musí usednout za volant, je to jako by čerstvě seděli v autoškole. Podle odborníků trvá „rozježdění“ po tak dlouhé pauze i dva měsíce intenzivního výcviku.

„Kondiční jízdy jsou ideálním prostředkem pro dlouhodobě neřídící. Mnohdy však samotné jízdy nestačí. Často je nutné znovu projít všechna pravidla silničního provozu a vyvrátit zažité omyly při řešení průjezdu křižovatkou,“ upozorňuje Martin Farář, šéf BESIPu. České autoškoly nabízejí hodinu kondiční jízdy přibližně od 300 korun.

„Málokdy jsem se setkal s případem, kdy by zůstalo pouze u jedné kondiční hodiny. Deset lekcí bylo většinou ideální množství na procvičení jízdy v lehkém provozu městské periferie, následně pak náročnější jízda v centru a také mimo obec včetně dálnice,“ popisuje Martin Farář. „Osobně jsem zažil klienta, který odjezdil 40 hodin. Dnes je z něj výborný řidič, který se nebojí provozu velkoměsta.“

V teoretických znalostech jednotlivých zájemců o návrat za volant jsou podle Faráře značné rozdíly. „Pokud po ukončení výcviku v autoškole a získání řidičského průkazu dotyčný ihned neusedl za volant, pak se začíná jako při první hodině v autoškole. Protože dotyčný si není svými znalostmi vůbec jistý a mnohdy projeví zájem si teorii zopakovat. Ten, kdo měl možnost ihned po autoškole řídit a po nějaké době tuto možnost ztratil, je schopen si velmi rychle vybavit potřebné znalosti, a to jak z teorie, tak i z praxe,“ vysvětluje.

Rozdíly jsou podle šéfa Besipu i v praktických dovednostech. Mnozí si například z přípravy vozidla před jízdou pamatují pouze posunutí sedadla a úpravu zrcátek. Ostatní důležitá nastavení, jako je výška opěrky hlavy, volantu, seznámení se s ovládacími prvky a další, jsou už problém.

„Samotné řízení je hodně individuální a záleží také na povaze člověka,“ komentuje Martin Farář. Největším problémem po dlouhé pauze v řízení je ovládání spojky, manévrování s vozidlem, držení volantu a práce s ním, odhad vzdáleností, sledování okolí a reakce na nenadálé podněty.

S tím souhlasí i Jakub Michalovič, šéfinstruktor polygonu Most. Podle něj patří mezi největší neduhy právě držení volantu. Jediná správná pozice rukou je „ve tři čtvrtě na tři“. Řidiči ale drží volant nahoře nebo ležérně dole. Časté je držení jednou rukou. Nezkušení řidiči také špatně ovládají volant, neotáčejí v plném rozsahu paží a špatně přehmatávají.

Významnou roli hraje i nervozita a stres z velkého provozu, nutnosti zvládnout ovládání vozidla a k tomu respektovat pravidla silničního provozu.

Rozhodně není správné sednout za volant vozidla po několikaleté pauze a vydat se do hustého provozu. „Je na zvážení každého, zda chce zbytečně podstoupit riziko vzniku dopravní nehody jen proto, že ušetří pár korun za kondiční jízdy,“ uzavírá Farář z BESIPu.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Další z rubriky

Martin Winterkorn při svém vystoupení před německými zákonodárci (19. ledna...
Šéf VW o manipulacích věděl měsíce před odhalením aféry Dieselgate

Bývalý generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulacích s testy emisí naftových vozů přinejmenším dva měsíce před...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Toyota Mirai je v Praze
VIDEO: Prahu brázdí auto na vodík, ale nemá kde tankovat

Je to jako s tou slepicí a vejcem - dokud nebude kde natankovat, nebudou ani jezdit auta na vodík. Jenže postavit plničku na palivo, které tankuje jen pár aut,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.