Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po letech zpátky za volant. Bez kondičních jízd to nejde

aktualizováno 
Dvanáct let neseděl za volantem, už si ani pořádně nepamatuje, jak jsou uspořádané pedály. Takových řidičů jsou tisíce. Když pak třeba kvůli nové práci musí usednout za volant, je to jako by čerstvě seděli v autoškole. Podle odborníků trvá „rozježdění“ po tak dlouhé pauze i dva měsíce intenzivního výcviku.

„Kondiční jízdy jsou ideálním prostředkem pro dlouhodobě neřídící. Mnohdy však samotné jízdy nestačí. Často je nutné znovu projít všechna pravidla silničního provozu a vyvrátit zažité omyly při řešení průjezdu křižovatkou,“ upozorňuje Martin Farář, šéf BESIPu. České autoškoly nabízejí hodinu kondiční jízdy přibližně od 300 korun.

„Málokdy jsem se setkal s případem, kdy by zůstalo pouze u jedné kondiční hodiny. Deset lekcí bylo většinou ideální množství na procvičení jízdy v lehkém provozu městské periferie, následně pak náročnější jízda v centru a také mimo obec včetně dálnice,“ popisuje Martin Farář. „Osobně jsem zažil klienta, který odjezdil 40 hodin. Dnes je z něj výborný řidič, který se nebojí provozu velkoměsta.“

V teoretických znalostech jednotlivých zájemců o návrat za volant jsou podle Faráře značné rozdíly. „Pokud po ukončení výcviku v autoškole a získání řidičského průkazu dotyčný ihned neusedl za volant, pak se začíná jako při první hodině v autoškole. Protože dotyčný si není svými znalostmi vůbec jistý a mnohdy projeví zájem si teorii zopakovat. Ten, kdo měl možnost ihned po autoškole řídit a po nějaké době tuto možnost ztratil, je schopen si velmi rychle vybavit potřebné znalosti, a to jak z teorie, tak i z praxe,“ vysvětluje.

Rozdíly jsou podle šéfa Besipu i v praktických dovednostech. Mnozí si například z přípravy vozidla před jízdou pamatují pouze posunutí sedadla a úpravu zrcátek. Ostatní důležitá nastavení, jako je výška opěrky hlavy, volantu, seznámení se s ovládacími prvky a další, jsou už problém.

„Samotné řízení je hodně individuální a záleží také na povaze člověka,“ komentuje Martin Farář. Největším problémem po dlouhé pauze v řízení je ovládání spojky, manévrování s vozidlem, držení volantu a práce s ním, odhad vzdáleností, sledování okolí a reakce na nenadálé podněty.

S tím souhlasí i Jakub Michalovič, šéfinstruktor polygonu Most. Podle něj patří mezi největší neduhy právě držení volantu. Jediná správná pozice rukou je „ve tři čtvrtě na tři“. Řidiči ale drží volant nahoře nebo ležérně dole. Časté je držení jednou rukou. Nezkušení řidiči také špatně ovládají volant, neotáčejí v plném rozsahu paží a špatně přehmatávají.

Významnou roli hraje i nervozita a stres z velkého provozu, nutnosti zvládnout ovládání vozidla a k tomu respektovat pravidla silničního provozu.

Rozhodně není správné sednout za volant vozidla po několikaleté pauze a vydat se do hustého provozu. „Je na zvážení každého, zda chce zbytečně podstoupit riziko vzniku dopravní nehody jen proto, že ušetří pár korun za kondiční jízdy,“ uzavírá Farář z BESIPu.



Témata: Autoškola


Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Maserati Quattroporte Diesel
Maserati Quattroporte Diesel

r.v. 2016, naj. 1 000 km, diesel
2 722 008 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.