Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z deníku řidičky s šestnáct let mokrými papíry: auto má i zrcátka

aktualizováno 
"A řidičák máte?" ptá se mě instruktorka autoškoly do telefonu. Ano, mám. Šestnáct let ho mám. Je jako nový, naprosto nepoužívaný. Za celou dobu jsem najezdila tak sedmapadesát kilometrů, většinou v lese a potmě. To když jsme před několika lety dostali auto a já si to chtěla zkusit. Pak zase nic...

Zrcátko má nahoře rýhu, to je okap, malý kousek plastu v levém spodním rohu pak vodu odvádí pryč. Jinak by cákala na okno. | foto: Mercedes

Teď sedím v šedé fabii na pražském Jarově a chystám se na první kondiční jízdu. A vedle mě dáma, již mi známí doporučili, protože prý naučí řídit každého. Rozumějte každé vyděšené trdlo.

Srdce v krku, ruce se mi třesou, když otáčím klíčkem v zapalování... "Alice, dýchejte, jinak vás budou brát křeče a nikam nedojedeme," radí mi a já se snažím uvolnit. "Naučím vás takový fígl, jak se rozjet, aby vám to necukalo a nechcípalo," slibuje instruktorka. "Spojku pusťte do půlky a když uslyšíte, že motor zabírá, říkejte si pomaloučku slovo milimetry a přesně tak ji uvolňujte."

Motor neslyším, ale podařilo se, trhaně se rozjíždím a nejistě si to sunu ulicí mezi rodinným domy. Zhluboka dýchám a snažím se zpracovat milion informací, které mi učitelka říká.

Například to, že auto má boční zrcátka a že je dobré je občas použít, zvláště, když se mění směr. Nepamatuji si, že by nám to kdysi v autoškole říkali a mám naučeno dívat se jen za sebe tím prostředním. "Hloupý zvyk," konstatuje instruktorka a zrcátko na předním skle prostě sklopí. Bez něj a bez odvahy pokračuji dál.

Hlemýždí rychlostí najíždím do křižovatky, pak do další a objíždím blok podruhé. Všude zatáčíme jen doprava, což mi maximálně vyhovuje. Velebím toho, kdo rozhodl, že na Koněvově třídě v Praze bude rychlost omezená na třicet, takže nemusím jet víc než na dvojku.

Za mnou se to sice trochu štosuje, ale spoléhám na to, že "elko" na střeše mé chování aspoň trochu vysvětluje. Třičtvrtěhodina utekla jako nic a já, ani nevím jak, podélně zaparkovala u chodníku. Ufff, přežila.

"Tak si zítra dáme dvouhodinovku, ať můžeme vyjet někam dál," zpraží mě hned učitelka. Myslela jsem, že jedno rande týdně stačí, ale nemám sílu protestovat.

Vzpomenu si na událost, kvůli níž jsem ze dna šuplíku po letech vyhrabala řidičák a rozhodla se "na stará kolena" obstát na silnici: horký letní den, kdy s několika zavazadly cestuji z Nového Strašecí, kde mám rodinu, do Berouna, kde bydlím, musím dvěma autobusy přes Prahu, což v sobotu trvá dvě a půl hodiny, zatímco autem (které parkuje před domem) by mi to zabralo pětatřicet minut. Strach mi zbytečně komplikuje život a touha po pohodlí by ho mohla překonat...





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.