Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V autě po šestnácti letech: ten volant taháte jak… vemeno

aktualizováno 
V životě by mě nenapadlo, že se někdy budu dívat na Národní muzeum z místa řidiče automobilu. Dívám se. Je čtvrtek odpoledne a já popojíždím mezi tisícem aut na pražské magistrále. Mám čtvrtou kondiční jízdu a pořád děsný strach.

Čím jednodušší přístrojová deska, tím míň věcí, které mohou řidiče rozptylovat. | foto: mautin2.rajce.net

Řidiči okolních aut si mě v koloně prohlížejí jak exotického živočicha za vitrinou. "Hlídejte si ta zrcátka," nabádá mě má trpělivá učitelka. A má pravdu, v tu chvíli se vedle mě vynoří messenger-sebevrah, který kličkuje mezi auty.

Odbočujeme dolů Žitnou ulicí směrem na Karlovo náměstí, víc v centru Prahy už být asi nemůžu. Snažím se najíždět do správných pruhů a vracet se vždy do pravého, abych moc nepřekážela. Překonáváme Vltavu a vyjíždíme po Plzeňské nahoru.

Seriál: Z deníku řidičky

V našem miniseriále vám přinášíme zážitky řidičky, která se po 16 letech od získání řidičského průkazu a celkově 57 ujetých kilometrech rozhodla oživit své znalosti a v autoškole se přihlásila na kondiční jízdy. První díl seriálu si můžete přečíst zde.

"To abyste věděla, jak budete jezdit autem z práce domů do Berouna," usmívá se instruktorka. V životě ne! Autobusy jsou přece fajn. Sakra, někdo tu zastavil uprostřed ulice "na blikačky". Zahlédla jsem ho na poslední chvíli, a tak jsem se nestihla zařadit jako ostatní řidiči do vedlejšího pruhu. Dostávám vyhubováno, že se dívám maximálně dva metry před auto (no, ve skutečnosti je to ještě o něco méně), jinak by se mi to nemohlo stát. Co teď?

Stojím za nepatřičně zaparkovaným vozem, blikám a říkám si, jestli bych neměla vystrčit hlavu z okénka a začít prosit, jako to dělala Daniela Kolářová v komedii Na samotě u lesa.

Ale ne, jeden hodný řidič se přece jen našel a počkal, až auto rozpohybuji do kopce. Jedem! Stoupáme nahoru serpentinami do klidné vilové čtvrti Na Hřebenkách.

Pokouším se plynule zatáčet, ale hodnocení mé snahy je zdrcující: "Kdo vás to proboha naučil? Taháte ten volant jako…" "Vemeno", dokončuji větu a musím se smát, protože to tak opravdu vypadá. "Dejte si pravou ruku na koleno a myslete si, že ji máte zlomenou, prostě ji nebudete používat," nařizuje mi instruktorka.

"Tak a otočte volantem pěkně doprava, a teď doleva, neškubat, netahat." Mám pocit, že se jednou rukou neudržím, v té odpočívající mám cukání. "Ne!" přichází odpověď dříve, než vyslovím otázku. A tak sjíždím jednoruč z kopce dolů až na světelnou křižovatku na náměstí Kinských.

Zelenou stíhám jen tak tak, vedle mě se ozývá mohutné povzbuzování: "Jeď, Álo, jeď!" Jedu a vím, že mě teď čeká obzvláště obtížná trasa. Přes most, po nábřeží a pak poposkakování nahoru Ječnou ulicí.

Rozjíždím se do kopce asi třicetkrát, to je panečku škola! Z magistrály odbočujeme na Vinohrady a já místo konkrétní instrukce dostávám jen obecnou s tím, že se musím naučit orientovat se v prostoru: pojedeme Korunní ulicí. Která to je? Snažím se vybavit si mapu, ale už je pozdě, zase se pletu mezi pruhy. Nakonec se trefím a jak se blížíme k Jarovu, zlepšuje se mi nálada. Mám to za sebou. I když ne na dlouho…

V neděli jedu s partnerem, bez profesionálního dohledu do Křivoklátských lesů na výlet. Pamětliva rad své učitelky, že řídit se naučím jen na silnici, sedám do naší oktávky. Ta druhé pedály jako autoškolová fabie nemá. Rozjíždím se ale plynule, je to diesel, který mi leccos odpustí…

Jsem zaskočená, že na berounských křižovatkách jsou čtyři auta a ne padesát, jak jsem zvyklá v Praze. Brázdím prázdné silničky mezi obcemi, skoro si to užívám. A vrchol přichází, když mám zaparkovat na okraji hvozdu. Tak výstavní zacouvání, škoda, že ho mohly vidět akorát tak srnky. Jo, v lese mi to řízení vždycky šlo!





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.