Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem po šestnácti letech: s plynem na zemi a srdcem v kalhotách

aktualizováno 
"Mám podobný problém, pošlete mi kontakt na instruktorku" - píší mi dámy. "Moje manželka (přítelkyně, maminka, sestra…) je na tom stejně, prosím o telefon na vaši učitelku autoškoly" - přichází od pánů. Uklidňuje mě, že v tom nejsem sama…

Řidička v reklamě komediální skupiny UCB Comedy | foto: iDNES.cz

Zdá se, že panika za volantem je v tuzemsku velice rozšířená "choroba", postihující spíše ženy.

Sedám posedmé do auta s modrobílým nápisem na střeše. Křižujeme město a "drbeme", o řízení nepadne ani slovo, jen občas mi instruktorka určí směr jízdy. Vypadá to, že její úsilí přináší výsledky.

Svěřím se jí, že o víkendu bych chtěla zajet za kamarádkou k Roudnici nad Labem. Zhruba sedmdesátikilometrovou vzdálenost hodlám jet z větší části po dálnicích - je to rychlejší a prý i jednodušší. A tak si to jedeme vyzkoušet. Nejprve na Jižní spojku, posléze na brněnskou autostrádu.

Je všednodenní dopoledne, žádný extra provoz, jak by konstatoval zkušený řidič. Já mám pocit, že je tam aut až moc. Najíždím pomalu, za což hned dostanu vyčiněno: "Musíte jet stejně rychle jako ta ostatní auta, jinak jim budete překážet." Vytáhnu to na sedmdesát a zdráhám se ručičku na tachometru dále obtěžovat. Sundávám nohu z plynu, mám pocit, že auta přede mnou už jsou příliš blízko.

Vybavuji si poučku o zachovávání prostoru pro jeden kamion. "Nezpomalovat!" ozývá se vedle mě a když neposlouchám, přimáčkne mi učitelka pravou nohu na pedál, až je úplně na zemi. "A pětku si tam dejte…" Ze stotřicetikilometrové rychlosti se mi poněkud motá hlava a dýchání mi opět vynechává. Jak jsem z města zvyklá zběsile zatáčet, při přejíždění z jednoho pruhu do druhého kroutím volantem prudčeji než je záhodno.

Auto cuká, o nějaké plynulosti a ladnosti nemůže být moc řeč. "Budeme vyjíždět příštím exitem," dozvídám se a trochu se mi uleví. Vjíždím do odbočovacího pruhu, v zrcátku sleduji bílé naleštěné auto, vypadá to, že má stejnou cestu. Ale ne… "Co to proboha dělá?" ptám se. "Snaží se vás předjíždět zprava," zní naprosto klidná odpověď. Chápu, že řidiči nezáleží na tom bouráku, neb má doma ještě tři podobné, ale život má přece jen jeden! Měl štěstí, že jsem si ho všimla…

Vyjedeme z dálnice a já se netěším na cestu zpět. Provoz směrem do Prahy je hustší, auta přejíždějí z pruhu do pruhu, pokouším se o totéž, ale v tu ránu mi učitelka zadupne brzdu. Někdo se snažil vejít do nevelké proluky mezi mnou a autem před námi. Byl tak rychlý, že jsem nestihla nic jiného, než se pořádně leknout. Instruktorka se na mě dívá vyčítavě až do chvíle, kdy přijíždíme do Prahy a dá se opět jet souběžně.

Už se nemusím stresovat, průjezd městem je brnkačka, mám pocit, že v padesátce to auto skoro stojí, takže už ho mám zase "v ruce".

Původně mě učitelka chtěla touto hodinou propustit, ale moje počínání na dálnici ji moc nepřesvědčilo, potřebuji prý ještě trénovat. A na návštěvu mám prý jet radši po malých silničkách. Je to sice dál, ale za to mám větší šanci dojet v pořádku. A tak to o víkendu také dopadlo. 

Až po osmi kondičních jízdách hlavním městem konečně tu propustku dostávám. Prý už si na silnici poradím sama. Abych to dokázala, vyrážíme o víkendu do Zábřeha na Moravě. Přes dvě stě kilometrů za volantem. Provoz je velký, ven vyrazil kde kdo.

V noze mám křeč, jak ji stále přendavám z brzdy na plyn a naopak. Největší problém mi dělají zatáčky-vracečky šplhající do kopců a takové, které se posléze kroutí dolů. Ty jsme totiž v Praze natrénovat nemohly.

Nikdy jsem si toho moc nevšímala, ale teď zjišťuji, že autoškolu by si mělo zopakovat víc řidičů, nejen já, někteří jezdí… divně. Předjíždějí, aniž by viděli do zatáčky, v obci mě "berou" osmdesátkou, otáčejí se na místech, kde blokují koho můžou, o nějakých doporučených odstupech asi nikdy neslyšeli, to by se mi tak nemohli lepit na kufr, blinkry používá jen polovina z nich…

Kdyby je tak viděla moje učitelka! Už ji slyším: Jak to jedeš, člověče, měl bys vrátit řidičák! Já ho nevrátím, jen ho už teď skutečně musím začít používat.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.