Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec jízdy s mobilem v ruce

  11:48aktualizováno  11:48
Jízda s telefonem v ruce nebyla povolena ani dosud. Ovšem bylo možné to lišácky obejít. Teď ji však ji zákon přímo zakazuje.
Doprava, auto,žena, mobil

Doprava, auto,žena, mobil - Doprava | foto: Profimedia.cz

Nová norma říká jednoznačně: řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj ani jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Tím upřesňuje dosavadní zákaz, který teoreticky mohl být obcházen tak, že řidič vzal mobil mezi rameno a hlavu a nedržel ho v ruce.

Pokud však někdo dnes telefonuje za jízdy, porušuje jednu ze základních povinností řidiče -věnovat se plně řízení vozidla.

Proč netelefonovat
Průzkumy prokázaly, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko nehody téměř jako alkohol - na čtyřnásobek. Hlavním nebezpečím je ztráta pozornosti a koncentrace. Reakce jsou výrazně pomalejší (až o jeden a půl vteřiny), což znamená v případě kolize prodloužení brzdné dráhy až o desítky metrů. Připomeňme pro ilustraci, že při dálniční rychlosti 130 km za hodinu se prodlouží zpomalením reakce o 1,5 sekundy brzdná dráha o 50 metrů!

S hands free ano
Používat takzvané hands free, jež umožňuje řidiči mít volné ruce, se smí i nadále - přestože je prokázáno, že i při jeho používání se výrazně snižuje pozornost řidiče. Telefonní hovor sám o sobě je totiž mnohem nebezpečnější než držení přístroje.

V té souvislosti se v průběhu řízení kolem legislativní úpravy hovořilo i o zákazu kouření. Nakonec žádná změna nenastala. Je třeba si uvědomit, že zejména manipulace s cigaretou (zapalování, oklepávání popela do popelníku a podobně) může odvést řidiče od plného soustředění na řízení vozidla. A to nemluvě o situaci, kdy oharek upadne řidiči do klína.

Antiradary? Stále nejasno
V tomto bodě se dosavadní zákon podstatně nezměnil. V Česku je zakázáno používat aktivní rušičky radarů, což navíc stanovuje i telekomunikační zákon. Lze je totiž použít proti laserovým „pistolovým“ měřičům rychlosti, jimiž má být už letos policie vybavena.

Přenosné pasivní radarové detektory, které nic neruší, jen signalizují blízkost radaru, tak jsou vlastně i nadále povolené, protože nejsou přímo zakázané. Neexistuje žádná norma, která by jejich použití upravovala.

Napevno zabudované antiradary však nemají homologaci, což znamená, že jejich nalezení může policista pokutovat. Za použití aktivních prostředků rušících radar by mohla pokuta dosáhnout až 100 tisíc korun. Například v Rakousku či ve Švýcarsku je zakázáno takovou věc ve vozidle mít.

Zpřísnění i pro cyklisty

Většina řidičů si při předjíždění cyklisty neuvědomí, že pokud „nevyhodí blinkr‘, řidič za ním uvidí cyklistu až na poslední chvíli a může jej srazit. Zákon říká: Řidič musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním.

Na druhé straně je novela zákona přísnější i na samotné cyklisty: nová je povinnost cyklistů mladších 18 let použít ochrannou přilbu - zatím to bylo 15 let.

Zákon však nepamatuje dostatečně na malé děti, které jsou na kole vezeny. Stále platí, že osoba starší 15 let může vézt děti do sedmi let - pro ně totiž není přilba předepsána! Nezbývá než se spolehnout na zdravý rozum rodičů. Jen pro připomenutí: i na cyklisty jedoucí po pozemních komunikacích se vztahuje nulový limit alkoholu v krvi a zákaz kouření.

A co chodci?
Nový zákon upřesňuje, že chodci, jež stojí na přechodu nebo se jej chystá použít, je řidič (kromě řidiče tramvaje) povinen umožnit nerušené a bezpečné přejití vozovky. Proto se musí řidič vozidla přibližovat k přechodu takovou rychlostí, aby mohl zastavit před ním.

Důležitou novinkou je doplnění, že řidič musí snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem, udělá-li totéž řidič jiného vozidla jedoucího stejným směrem. Ještě jedno připomenutí - už nyní nesmí chodec vstupovat na přechod pro chodce bezprostředně před blížícím se vozidlem a musí dát přednost tramvajím.

Co říká zákon

Paragraf 7, odst. 1, c)

Řidič nesmí c) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení

Paragraf 3, odst. 4

Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar).

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.