Škoda Octavia

Škoda Octavia | foto: Škoda

Konec legendy: dnes vyrobili poslední Škodu Octavii první generace

  • 134
První generace Škody Octavia je definitivně minulostí. Po dlouhých 14 letech končí její výroba. "Modelová řada Octavia je pilířem úspěchu značky Škoda," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Není to vůbec nadnesené. Už za svého života si octavia zadělala na legendu a je to jeden z nejdůležitějších modelů značky vůbec.

Nebyla nejlepší, ale byla to první opravdu dobrá škodovka. Navíc přišla v polovině 90. let minulého století s designem, který dodneška nezestárl. Maloval ji belgický designér Dirk van Braeckel, který dnes maluje luxusní, drahé a rychlé bentleye. "Jedničková" octavia se v roce svého uvedení umístila na čtvrtém místě v prestižní soutěži o Evropské auto roku, nikdy nebyl úspěch tak blízko.

Škoda Octavia Tour

První vyrobili roku 1996, poslední vůz s pořadovým číslem 1 442 126 vyrobili ve Vrchlabí dnes. Hlavním důvodem ukončení výroby je nová ekologická norma Euro 5, která začíná platit od příštího roku. Automobilce už se nevyplatilo auto podle nových emisních požadavků upravovat. Tento týden dostala Octavia Tour náhradu, od pondělka se vyrábí nová generace, vycházející z aktuální octavie.

"Plánování modelu začalo již v roce 1992, a octavia se tak stala prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii značky poté, co se Škoda Auto stala součástí koncernu Volkswagen," vypráví historii úspěšné octavie Krauskopf. V roce 1998 přišla varianta kombi a později také pohon všech kol. V roce 2000 prošel model modernizací. V roce 2004 ji na pozici pilíře nabídky automobilky nahradila druhá generace. První se ale dodnes prodávala jako laciná alternativa v podobě Octavie Tour a nebýt Eura 5, prodávala by se dobře klidně ještě nějaký rok.

Poslední Škoda Octavia první generace

"Octavia je srdcem značky Škoda," říká šéf automobilky Winfried Vahland. Octavia přinesla nové motory i technologie," dodává Krauskopf.

Octavia měla jako první novodobá škodovka automatickou převodovku, pohon všech kol, šestistupňovou převodovku, kotoučové brzdy na zadní nápravě, ale třeba i ESP. Octavia také představila v historii značky první pohonné agregáty s turbodmychadlem, a to jak benzinové, tak naftové.

Čtěte ve středeční MF DNES

První test nástupce Octavie Tour. Nová generace vychází z předfaceliftové verze stávající Škody Octavie.

.