Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec ráje bez limitu: po dálnici v Německu 120 km/h

  17:44aktualizováno  17:44
Zatím jen v Brémách, ale brzy možná po celém Německu budou muset řidiči dodržovat na dálnicích rychlostní limity. Neomezená rychlost je totiž trnem v oku mnoha politikům a ekologickým aktivistům.

Zdá se, že s neomezenou rychlostí na německých dálnicích je konec | foto: iDNES.cz

Od minulého týdne musí řidiči na dálnicích v německé spolkové zemi Svobodné hanzovní město Brémy dodržovat rychlostní limit 120 km/h. Jde o vůbec první plošné zavedení rychlostních limitů na dálnicích v SRN.

Nařízení v Brémách nemá příliš velký praktický dopad, dotkne se totiž pouze 11 kilometrů dálnic v tomto státě. Na zbývajících 49 kilometrech byla již dříve zavedena rychlostní omezení kvůli omezení hluku a produkce exhalací. I tak má ale první plošné zavedení dálničního rychlostního limitu veliký význam.

O neomezené rychlosti na dálnicích se totiž v Německu neustále hlasitě diskutuje a podle některých odborníků je celoplošné zavedení rychlostních limitů na německých dálnicích pouze otázkou času. Nejčastějšími argumenty pro zavedení limitů jsou ekologie a zvýšená bezpečnost provozu – ostatně tyto dva aspekty vyzdvihuje i koalice Zelených a Sociálních demokratů, která stála za zavedením omezení v Brémách.

Pro zavedení celoplošných rychlostních limitů na dálnicích jsou ovšem i dvě další spolkové země – Berlín a Braniborsko. Společně s Brémami za zavedení limitů lobbují ve Spolkové radě. Dle jejich návrhů by měl mít jednotný rychlostní limit hodnotu 130 km/h.

Omezení mají samozřejmě maximální podporu Strany zelených a Sociální demokraté pod vedením současné kancléřky Angely Merkelové vyjadřují podobným opatřením podporu. Navíc podle ředitele asociace za čisté životné prostředí, Jürgena Resche, je zavedení rychlostních limitů nevyhnutelné z hlediska tlaků Evropské komise. Ta by měla podle Reschových slov Německo k jejich zavedení přinutit do roku 2010.

Zdá se tak, že německý dálniční ráj již nebude mít dlouhého trvání. Zvítězí politické tlaky a diskutabilní snaha chránit životní prostředí. Ta je asi nejpodivnějším argumentem, který za zavedením limitů stojí. Důvodů je hned několik. Nedávné pokusy z Rakouska totiž ukazují, že vyšší rychlost na dálnicích paradoxně vede ke snížení produkce emisí – zvýšila se totiž plynulost provozu. A tak ačkoli jezdí automobily rychleji, což znamená více emisí, byla výrazně eliminována nutnost brzdit a opět zrychlovat, což naopak produkci emisí snižuje. Samozřejmě takové opatření má smysl pouze na dálnicích, které jsou na vysoké rychlosti projektovány.

A právě na takových úsecích platí v Německu rychlost neomezená. Na mnoha místech německých dálnic se ale již dnes setkáme s rychlostními omezeními – jde o úseky, které nesplňují vysoké kvalitativní nároky a mají například jen dva pruhy. Rovněž v okolí měst a na městských okruzích bývá rychlost omezena, ať už je důvodem snížení hluku, emisí nebo snaha regulovat provoz tak, aby bylo umožněno snadné sjetí z dálnice nebo najetí na ni.

S trochou nadsázky se tak dá říci, že neomezená rychlost platí pouze na širých pláních, kde mírně zvýšená koncentrace emisí z těch několika stovek rychle jedoucích vozů rozhodně neznamená kritické ohrožení životního prostředí. I tak ale pravděpodobně politická lobby zvítězí.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.