Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec škrábanců na karoserii. Lak se opraví sám

  13:31aktualizováno  13:31
Škrábance a rýhy na karoserii dokážou majitele aut pořádně naštvat. Teď však přichází pomoc: karoserie, jejíž nátěr se dokáže sám opravit. Je to nápad japonské firmy Nissan, která vyvinula nátěr obsahující elastickou pryskyřici. Díky ní zmizí z karoserie rýhy i četné škrábance, které si řidiči přivážejí z automyček nebo z výletů po polních cestách.
Nissan 350Z čelně

Nissan 350Z čelně - Přechůdcem 350Z je světově nejprodávanější sportovní kupé sedmdesátých let: Datsun 240Z. | foto: iDNES.cz

Automyčky jsou podle Nissanu vůbec nejčastějším zdrojem škrábanců a rýh na vyblýskané karoserii. Důvodem je používání stále lehčích a méně odolných materiálů.

Průhledný nátěr, který se jmenuje Scratch Guard Coat, však dokáže většinu takových škrábanců odstranit.

Podmínkou je, aby rýhy nebyly hlubší než setina milimetru. „Samooprava“ karoserie pak trvá obvykle týden.

Pryskyřice se přitom mění na tekutinu, ovšem jen na molekulární úrovni - nějaké „přelévání“ nátěru tedy nikdo neuvidí. Tekutý materiál vyplňuje rýhy a vyrovnává povrch.

Ale týden je dlouhá doba a ne každý chce čekat. Karoserii je však možné „pomoci“: stačí ji polévat horkou vodou a rýhy i škrábance prý zmizí během několika minut.

Nátěr údajně dokáže chránit auto před škrábanci až tři roky. Nissan, který jej chce zatím použít u svých sportovních aut, však požaduje příplatek - 250 dolarů. To může být podle evropských výrobců aut překážkou v šíření celého nápadu.

Ochranný nátěr je jen jedním ze způsobů, jimiž se výrobci aut snaží čelit drobným poškozením. Konkurenční Honda zvolila jiný postup: u nového civicu zavedla nátěr, který dokáže poškrábání odolávat.

Čerstvě poškrábaný lak

...o týden později

Autoři:


Témata: Dolar, Honda, Nissan


Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.