Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec škrabkám na led, volkswagenům nebudou namrzat okna

aktualizováno 
Vývojáři Volkswagenu společně s vědci z Fraunhofer Institute for Surface Technology připravili vylepšení, které potěší řidiče v zimě. Nová technologie má totiž zajistit, aby skla automobilu nezamrzala.

Volkswagen připravuje nezamrzající skla pro automobily | foto: Volkswagen

Skla, ze kterých už nebudou muset řidiči seškrabovat jinovatku nebo vrstvu ledu, jsou pár let od sériové výroby. Nová technologie potřebuje jenom trochu doladit, v současné podobě totiž například skla se speciální povrchovou vrstvou hůře propouštějí třeba signál mobilních telefonů.

Nezamrzajících skel dosáhli vývojáři aplikací tenoučké vrstvy materiálu ITO na jeho vnější povrch. ITO (Indium Tin Oxide) je pevným roztokem oxidu India In2O3 (typicky 90 %) a oxidu cínu SnO2 (10 %). Tento v tenkých vrstvách průhledný materiál se využívá k vytvoření vodivé vrstvy u LCD, plazmových nebo dotykových displejů.

Materiál má ale i jinou vlastnost než vodivost. Dovede totiž odrážet teplo. Tenká vrstva na vnějšku skla pak zabraňuje, aby teplo vyzařovalo z automobilu směrem ven. Díky tomu se povrch skla neochlazuje a tak na něm nekondenzuje voda a netvoří se led. Sklo se jednoduše neochladí pod teplotu rosného bodu. Spolehlivě by měla technologie sklo ochránit od ledové vrstvy do vnějších teplot zhruba minus 18 °C.

Konkrétní funkci samozřejmě ovlivňují další atmosférické podmínky, jako je oblačnost, relativní vlhkost nebo síla větru. Vrstva ITO tak nedovede tvorbě ledu zabránit vždy a za všech podmínek, ale výrazně ji omezuje. V sériové výrobě můžeme podobný komfortní prvek očekávat do několika málo let.



Témata: zima, aplikace, Volkswagen


Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.