Konkurence pro Dacii Logan: Tata X1 za 1600 euro

  • 61
Výrobcům už mnoho automobilismem nezasažených trhů nezbývá. Namísto přetahování o každého zákazníka, který se nemůže rozhodnout nad barvou kožených potahů sedaček, našli nová bezedná odbytiště: Čínu, Indii a vůbec všechny rozvíjející se ekonomiky. Například indický mamut Tata chystá "světové auto" za 1600 euro.

Namísto ohromujících výkonů mají tzv. "auta pro celý svět" za úkol svého majitele a hromadu věcí dovézt na místo určení, být co nejlevnější a nejjednodušší a pokud možno nezničitelná. Zapomínat se ovšem nesmí ani na ekologii.

Luxusní silou překypující auto je dnes spíše problém prodat než vyrobit, příkladem může být živořící NEJ-volkswagen jménem Phaeton.

Námaha vložená do výroby co nejlevnějšího auta se vyplácí. Indie a Čína, které se prozatím pohybují spíše jen po dvou (v lepším případě kolech), jsou po autech hladové.

Renault udělal s loganem díru do celého světa. Dobře se prodává i na trzích kam se původně vůbec neměl dovážet (více ZDE). Jak vidno, i rozmazlení zákazníci z prosperujících zemí rádi ušetří.

TATA zbrojí
V dubnu letošního roku TATA oznámila, že chystá superlevné auto v ceně 1600 euro.

Automobilka, která svého času vyrobila vůbec první indické auto, nabízí své výrobky také na některých evropských trzích. Chystaný model, skrývající se pod kódovým označením X1, má splňovat všechny bezpečnostní a ekologické normy; o jeho dovozu na starý kontinent se ale prozatím neuvažuje. Je pravděpodobnější, že TATA bude mít dost práce s nasycením domácího trhu. Ratan Tata, vládce celého koncernu, chce prodat během prvních dvou let půl milionu "iks-jedniček".

Nyní se o projektu objevily další informace. Auto spatří světlo světa v roce 2008. Samonosná karoserie by měla být oblečena do alternativních materiálů, které pomohou zredukovat váhu i cenu. TATA X1 dostane nově vyvinutý tříválcový motor s objemem 600 ccm a spotřebou 4-5 litrů na 100 kilometrů. Motor bude postaven tak, aby byl schopen spalovat benzin, LPG i CNG.

Fiat, který s TATou spolupracuje, prohlásil, že se projektu X1 neúčastní. Italská automobilka totiž bojuje na globálních trzích na vlastní pěst s Fiatem Palio.

TATA chce superlevný model, skrývající se prozatím pod kódem X1, nabídnout zemím, ve kterých je prozatím nejběžnějším dopravním prostředkem kolo.

,