Autofotka týdne: Zemřel konstruktér trabantu a golfu z NDR Werner Lang

Kdyby žil Werner Lang na druhé straně železné opony, patřil by patrně k největším inovátorům v některé z prosperujících automobilek. Jenže krušnohorský rodák nechtěl po válce opustit rodnou hroudu, ze které se už za pár let stává Německá demokratická republika. Stát, ve kterém je všechno problém.
Bývalý hlavní konstruktér závodu Sachsenring v německém Zwickau Werner Lang s...

Bývalý hlavní konstruktér závodu Sachsenring v německém Zwickau Werner Lang s rozloženým modelem Trabant 500 (21. srpna 1997) | foto: AP

Ještě minulou sobotu jej majitelé trabantů mohli potkat na srazu, v pondělí se mu náhle v jedenadevadesáti letech zastavilo srdce. Werner Lang, který poslední léta života trávil jako průvodce automobilového muzea v německém Cvikově, trpěl většinu svého profesního života pocitem nenaplnění.

Postavil auto, které halilo východoněmecké silnice do šedomodrého dýmu a nemohl s tím nic dělat. Už v polovině 60. let věděl, že jeho "dítě" je zoufale zastaralé a usiloval o inovace, avšak marně. Trabant 601 se jim úspěšně vyhýbal ještě další čvrtstoletí.

Ujížděl nám vlak

Werner Lang studoval obor stavba strojů a automobilů ve Cvikově a po škole v tomto městě také zůstal, když nastoupil k firmě Horch. Ve firmě se rychle vypracoval na technického ředitele a po spojení značek Horch a Audi v roce 1958 se stává šéfkonstruktérem. Za svou první práci, stavbu luxusní limuzíny Sachsenring P240, získal Národní cenu NDR.

Dalším jeho úkolem byla modernizace trabantu s interním označením P50, známého jako "šestistovka". Když nový Trabant 601 přichází v roce 1964 do prodeje, Werner Lang je přesvědčený, že je to pouze na přechodnou dobu. "V té době už byl automobilový svět jinde a naše stará parta z automobilky Horch se nechtěla dívat, jak nám ujíždí vlak," komentoval později tehdejší situaci.

Trabant 601

V roce 1966 navrhne moderního nástupce s hranatou karosérií typu hatchback s označením P603. "Bylo to v době, kdy lidé od Volkswagenu ještě ani neuvažovali, že by auto s touhle karosérií vyráběli. A když vedle sebe postavíte Trabant P603 a první generaci golfa, jasně vidíte, kde Volkswagen hledal inspiraci," vzpomínal nedávno Lang v interview pro televizi MDR.

V době, kdy občané východního Německa čekali na trabanta v pořadníku dvanáct až patnáct let, však byly inovace zbytečný přepych. Vláda proto další vývoj modelu P603 v roce 1968 zatrhla. "Werner si myslel, že to nemůže být pravda a vypravil se intervenovat do Berlína. Věřil, že se mu projekt nakonec podaří prosadit," popsal složité období Langův kolega Werner Reichelt, jenž je autorem unikátní směsi z bavlny a pryskyřice, ze které se karosérie trabantů vyráběla. "Nejenže v Berlíně neuspěl, ale ještě měl nakonec popotahovačky s režimem," dodává Reichelt. Na tehdejší poměry prý Lang působil až moc nezávisle.

Právě model P603 byl názornou ukázkou toho, kam chtěl Lang značku Trabant posunout. Vpředu měl vůz vzpěry typu McPherson, zadní náprava byla odpružena vinutými pružinami, ke kterým se sériový trabant dopracoval až koncem 80. let.

3. května 2011

Celkem vzniklo devět prototypů. Jeden s dvoutaktním motorem z wartburgu, šest s litrovým čtyřválcem Škoda a také jeden s rotačním motorem, na který v té době sázely obě východoněmecké značky. "Wankelův motor byl ovšem slepá ulička, což jsme v té době nevěděli," vzpomínal Lang ve své autobiografii, kterou vydal v roce 2007.

I když východní Německo zaplatilo čtyři miliony západoněmeckých marek za licenci značce NSU a už v roce 1967 počítalo s výrobou 200 000 kusů motorů ročně, kvůli vážným konstrukčním chybám k ní nikdy nedošlo. "Motor měl problémy s těsněním ve spalovacím prostoru a produkoval ještě jedovatější zplodiny než původní dvoutakt," uvedl Lang.

Pro socialismus dobrý dost

Když v roce 1970 nastoupil Werner Lang na místo ředitele pro vědu a výzkum, nepřestával usilovat o další modernizace. Jenže v 70. letech byla chuť státu ke změnám ještě menší než dekádu předtím. Někdy v té době obávaný ministr pro státní bezpečnost Erich Mielke prohlásil, že "trabant je pro pracujícího socialistického člověka dobrý dost". Pro Wernera Langa to byl jasný signál, že jakákoliv modernizace se odkládá na neurčito.

Tip redakce iDNES.cz

A měl pravdu. Teprve v roce 1989 východoněmecká vláda nakoupila licenci na motor od Volkswagenu, ale už bylo pozdě. Nenáviděný režim padl a trabant s ním. Těsně po pádu Berlínské zdi trabant konečně přestal čoudit, ale to už po něm toužilo jen pár podivínů. Celá produkce automobilky proto musela hledat odbytiště v rozvojovém světě.

Už o pár let později bylo ovšem všechno úplně jinak. Trabant se stal autem studentů, zejména proto, že byl  k sehnání za cenu nepřevyšující sto marek. "Najednou přestal mít ideologickou nálepku a tihle mladí lidé ocenili jeho jednoduchost, spolehlivost a také styl," vzpomínal Lang. "Musím říct, že to pro mě byla určitá satisfakce. Tolik posměšků, které si tohle auto muselo v minulosti vyslechnout, si podle mě nezasloužilo."

Vůbec poslední vyrobený trabant je růžový, má číslo 3 069 099 a stojí na čestném místě v muzeu značky Horch ve Cvikově. Dodnes jezdí po německých silnicích 30 tisíc trabantů, v Česku zhruba o čtvrtinu méně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...