Renault Captur

Renault Captur | foto: Renault

Dieselgate je ve Francii. Renault zkontroluje až 700 tisíc aut

  • 36
Renault se do dieselgate namočil ještě víc, než se zdálo. Do servisu na kontrolu by mohl svolat až 700 tisíc aut. Původně oznámené svolávání 15 tisíc aut nesplňujících za určitých podmínek emisní limity už běží. Renault ví, že nesplňuje emisní limity od loňského července.

Francouzská automobilka Renault svolá asi 15 tisíc aut, kterým upraví motor tak, aby odpovídal emisním normám, uvedla francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová. Má jít o městské SUV Renault Captur.

Renault ovšem v dnešním prohlášení přiznal daleko větší problém. Podle předběžných údajů značky by se svolávací akce mohla týkat až 700 tisíc vozů s motory homologovanými podle emisní normy Euro 6.

„Uznáváme, že naše pozice je neuspokojivá,“ reagoval viceprezident Ranaultu Thierry Bollore. A prohlásil, že značka má prostor ke zlepšení.

Espace v podezření

Problematickým modelem by podle odhadů mohla být také loňská novinka v podobě velkého crossoveru Espace, u kterého německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) loni v listopadu naměřila, že v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku (NOx), než je povoleno. Více čtěte zde.

Definitivní počet aut, které dorazí do servisu, ale bude podle očekávání mnohem nižší. Svolávací akce totiž nebude povinná, protože v Evropě není jak donutit majitele vozu jet do v takovém případě do servisu (čtěte zde). Značka oznámí detailní podobu úprav v březnu, svolávat auta do servisů začne čtyři týdny poté. Softwarová úprava bude moci být provedena během běžné výměny oleje nebo návštěvy servisu.

Bollore také oznámil, že značka navýší investice do vývoje technologií snižujících emise NOx. Renault vyhradil 50 milionů eur na vylepšení aktuálních dieselů a 1,2 miliardy eur na urychlení vývoje (z pěti na tři roky) nové generace dieselů splňujících následnou ekonormu Euro 6D.

Renault potvrzuje, že organizuje svolávací akci na 15 tisíc dieselových capturů kvůli chybě řídicí jednotky ovládající zpracovávání emisí oxidů dusíku. Tato akce, kterou dnes ohlásila ministryně životního prostředí Royalová, byla spuštěna už v listopadu uplynulého roku. Automobilka měla o chybě vědět už loni v červenci.

Royalová v rozhlasové stanici RTL uvedla, že se Renault „zavázal svolat 15 tisíc vozidel, aby je zkontroloval a správně seřídil, aby filtrační systém fungoval za všech teplotních podmínek“. Systém zpracování emisí NOx podle předběžných informací u capturu nefunguje za vysokých teplot a při teplotách pod 17 stupňů Celsia. „Nová auta musejí odpovídat normám,“ řekla ministryně, podle které Renault emisní normy nepřekračuje sám. Žádné další výrobce však nezmínila.

Royalová krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u většího evropského konkurenta Volkswagenu nařídila ve Francii testy aut různých značek. Konkrétně u Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Vláda však zdůrazňuje, že v autech není žádný systém umožňující manipulovat s výsledky měření emisí. Na rozdíl od Volkswagenu, který loni připustil, že tímto softwarem je po celém světě vybaveno asi 11 milionů jeho naftových aut.

Renault je druhým největším výrobcem aut ve Francii. Minulý týden akcie firmy prudce klesly po zprávách, že pracoviště automobilky prohledávali vyšetřovatelé kvůli technologii měření emisí (více čtěte zde).