Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na měkkých gumách víc žere. Od listopadu je povinný hlídač tlaku

  17:11aktualizováno  17:11
Na nesprávně nahuštěných pneumatikách jezdí 65 procent řidičů. Od listopadu budou muset mít nové vozy systém pro kontrolu tlaku v kolech.

Kontrolka systému kontroly tlaku v pneumatikách | foto: Granger Motors

„Špatně nahuštěné pneumatiky mají velký vliv na bezpečnost. Na dálnicích patří defekty plášťů mezi nejvážnější důvody těžkých nehod,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Při snížení tlaku v pneumatice o půl baru oproti předepsané hodnotě stoupne spotřeba o 0,3 litru paliva, zároveň ale klesá efektivnost stabilizačního systému o třetinu. Při nahuštění pneumatiky jen na jeden bar znamená prodloužení brzdné dráhy o deset procent.

Od 1. listopadu 2014 jsou výrobci automobilů povinni vybavit všechny nové osobní vozy pro evropský trh monitorovacím systémem kontroly tlaku v pneumatikách - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Dosud se tato povinnost vztahovala pouze na nové vozy homologované po 1. listopadu 2012, od letošního listopadu platí i pro starší modely.

Nařízení EU se tedy vztahuje pouze na nové vozy vyrobené po 1. listopadu letošního roku. Motoristé si tedy na starší monitorovací systém dodatečně instalovat nemusí. „Vozidlo s nefunkčním systémem TPMS či bez něj neprojde stanicí technické kontroly,“ varuje web tpms-expert.cz.

„V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol,“ vysvětluje pneumatikářská firma Bridgestone. „Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice.“ Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce. Nevýhodou jsou dražší ventilky, které je třeba navíc pravidelně měnit.

Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem. To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot.





Nejčtenější

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.