Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na měkkých gumách víc žere. Od listopadu je povinný hlídač tlaku

  17:11aktualizováno  17:11
Na nesprávně nahuštěných pneumatikách jezdí 65 procent řidičů. Od listopadu budou muset mít nové vozy systém pro kontrolu tlaku v kolech.

Kontrolka systému kontroly tlaku v pneumatikách | foto: Granger Motors

„Špatně nahuštěné pneumatiky mají velký vliv na bezpečnost. Na dálnicích patří defekty plášťů mezi nejvážnější důvody těžkých nehod,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Při snížení tlaku v pneumatice o půl baru oproti předepsané hodnotě stoupne spotřeba o 0,3 litru paliva, zároveň ale klesá efektivnost stabilizačního systému o třetinu. Při nahuštění pneumatiky jen na jeden bar znamená prodloužení brzdné dráhy o deset procent.

Od 1. listopadu 2014 jsou výrobci automobilů povinni vybavit všechny nové osobní vozy pro evropský trh monitorovacím systémem kontroly tlaku v pneumatikách - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Dosud se tato povinnost vztahovala pouze na nové vozy homologované po 1. listopadu 2012, od letošního listopadu platí i pro starší modely.

Nařízení EU se tedy vztahuje pouze na nové vozy vyrobené po 1. listopadu letošního roku. Motoristé si tedy na starší monitorovací systém dodatečně instalovat nemusí. „Vozidlo s nefunkčním systémem TPMS či bez něj neprojde stanicí technické kontroly,“ varuje web tpms-expert.cz.

„V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol,“ vysvětluje pneumatikářská firma Bridgestone. „Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice.“ Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce. Nevýhodou jsou dražší ventilky, které je třeba navíc pravidelně měnit.

Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem. To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot.





Nejčtenější

Řidička v Jablonci nad Nisou odklízí sníh z okna automobilu (14. října 2009)
Vyrážíte na hory? Nechte zkontrolovat auto a prospat řidiče

Tisíce Čechů vyráží na hory do zahraničí po vlastní ose. Přinášíme pár tipů, jak se na cestu co nejlépe připravit, aby vás za hranicemi nic nezaskočilo....  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Citroën C4 Cactus
Francie prozkoumá emise PSA: Citroën Cactus sedminásobně překročil limity

Koncerny Renault a PSA jsou ve Francii konfrontovány s podezřelými výsledky emisních testů. Podle britského serveru Autocar byly například modelu Citroën C4...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Triumph Street Triple 765 RS
První jízda britského drsňáka: Triumph Street je nový od výfuku po ventilek

Jakkoli tradiční britský výrobce v posledních sezónách chrlil novinky jako na běžícím pásu, produktové řadě Street Triple se změny vždy vyhnuly. Snad v tom byl...  celý článek

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 729 km, diesel
700 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.