Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě havarovaného auta slibuje úspory i problémy

aktualizováno 
- Byť se do motoristického povědomí dostává fakt, že solidní jetý automobil z devadesátých let lze v Česku pořídit levněji než v nejedné západoevropské zemi, dovoz starších vozů většinou bouraných neustává. "To se přece musí vyplatit. Neměl bych to také zkusit?" - přemýšlí mnohý zdejší člověk při pohledu na konvoje táhnoucí republikou s nákladem více či méně poničených aut.
"Jistě, dovoz bouraček se pořád ještě vyplácí, ale ne každému," odpovídá Jan Slawisch z Krupky, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. "Čím dál tím víc to je věcí lidí, kteří se v branži vyznají," doplňuje opravář, který jetá auta dováží od začátku devadesátých let.

Už při jednání o ceně a prohlídce nabízeného havarovaného vozu se totiž rozhoduje o úspěchu transakce. "Stačí přehlédnout prasklinku na převodovce, vlnku na nosníku, hnutý motor nebo poničený senzor či jinou elektroniku tam, kde by to nikdo nečekal, a už se náklady prodraží až k prodělku," pokračuje Jan Slawisch. S jeho názorem, že opravit lze všechno, ale jen něco za to stojí, souhlasí i Josef Hodek, majitel karosářského servisu v PlzniRadčicích. "Pokud havárie zasáhla víc než drobnosti, jako je světlo, blatník, nárazník a podobně, vždy je u koupě havarovaného auta nezbytná účast odborníka. Ne některého ze spousty zoufalců, kteří po stodolách či garážích autogenem lepí vozy z několika vraků, nýbrž člověka, za kterým je vidět solidní práce," míní Hodek a doplňuje, že kromě referencí je dobré vědět, s čím karosář vybíraný pro opravu havarovaného auta bude pracovat. Měl by mít rovnací stolici pro karoserie, technickou dokumentaci, moderní svařovací techniku... "I na tom je závislé, jak dlouho po opravě vůz poslouží. Nikdy už sice nebude jako před havárií, ale při použití lepší svařovací techniky a konzervačních materiálů vydrží zhruba 80 procent toho co nový vůz, zatímco při práci s autogenem obvykle přijdou už po dvou letech problémy s korozí," konstatuje Josef Hodek. Okolnost, proč se v Česku pořád vyplatí opravovat havarovaná auta ze západní Evropy, vysvětlují dovozci rozdílem cen náhradních dílů a hlavně odborné práce v Česku a v cizině. "V Německu stojí hodina autoklempíře od 100 do 150 marek a 180 až 200 marek při využití rovnací stolice, zatímco v Česku je hodina v menších servisech za zhruba 200 korun při klempířině a 500 korun na stolici," vysvětluje Slawisch. Připomíná, že pojišťovny v Německu přísně posuzují zůstatkovou hodnotu havarovaného vozu. A jestliže kupříkladu tříleté auto v hodnotě deseti tisíc marek má po nehodě cenu tří tisíc marek a oprava by stála osm tisíc marek, už ji nehradí. Majitele přiměřeně odškodní a vůz lze - podle skutečného stavu - buďto zlikvidovat na vrakovišti nebo jako neopravený prodat. Pokud zájem o havarovaná auta a často také o vraky v Česku i v dalších zemích s levnější prací trvá, vyspělejší západní Evropa se nezlobí. Také v tuzemsku se však situace mění. U běžných aut starších tří let se při škodách zhruba nad 100 tisíc korun už nevyplácejí opravy ve značkových servisech, pojišťovny obvykle nejsou nakloněny dříve běžným výměnám karoserií. "Vloni jsme neměli ani jednu výměnu kompletní karoserie. Teď zakázku máme - u rok staré felicie bude stát zhruba 180 tisíc korun," potvrzuje Jaroslav Myslík, technik plzeňského servisu Auto CB, který patří k největším zastoupením Škody v západních Čechách. Soumrak oprav těžce havarovaných automobilů ve zdejších končinách ovšem zdaleka ještě nenastává. Opravy závažněji rozbitých vozidel - a lhostejno, zda jako bouračky přijedou z ciziny či z tuzemských silnic - se pevněji usazují v dílnách s levnější prací, které využívají lacinější náhradní díly z druhovýrob či z vrakovišť. "Jistěže používám díly z druhovýroby. Třeba s blatníkem je o hodinu práce víc, ale pořídím ho za třetinu či čtvrtinu originálního dílu," říká Jan Slawisch a také Josef Hodek díly z druhovýroby - s výjimkou nosných kusů neodmítá: "Vyplatí se - cena je třetinová a trvanlivost víc než poloviční ve srovnání s originály." Jestliže všechny složitosti posouvají opravy bouraných automobilů do rukou skutečných odborníků, je v případě běžných motoristů se zájmem o koupi více či méně poškozeného vozu na místě mimořádná obezřetnost. "Když už někdo potřebuje riskovat, měl by při nákupu trvat na tom, aby nabízený automobil byl pojízdný, měl rovně kola a aby mu běžel motor," radí Tomáš Pánek, šéf nákupu autobazaru AAA Auto Praha. "Současně je dobré, aby k rozpočtu opravy stanovenému odborníkem měl motorista v rezervě ještě dalších 20 až 30 procent na nepředvídané výdaje, které z opravy určitě vyplynou."

Pro a proti nákupu havarovaných aut

+
- při využití levnější práce a levnějších dílů lze levněji získat kvalitní a mladý vůz
- vůz nabízený po havárii velmi pravděpodobně nebude mít stočený tachometr a jiné předprodejní úpravy

-
- vůz havarovaný víc než lehce nikdy nebude ani po sebedokonalejší opravě jako nebouraný
- auto bude mít mnohdy víc závad, než vyplyne z první prohlídky
- při špatném zhodnocení havarovaného vozu může cena pořízení a opravy překročit skutečnou hodnotu
- nebezpečí nekvalitní opravy, která mnohdy zasáhne do jízdních vlastností vozu
- tušené finanční úspory může rozmělnit čas věnovaný obstarávání dílů, řemeslníků a dalších náležitostí kolem bouraného auta
- při koupi už opraveného havarovaného auta riziko, že je sestaven z několika vraků či kradených vozů
(hč)

Autor:


Témata: nehody, AAA Auto, Škoda


Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.