Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě ojetého vozu: laik potřebuje pomoc

  14:31aktualizováno  14:31
Vybírat ojetý automobil podle barvy laku a stavu potahů sedadel není nic jiného než druh loterie. Přesto se tak auta ještě stále kupují. Proč? Protože kupující neví, na co dávat pozor, kde jaký detail pohlídat, co prověřit. Dobrý, nebo naopak rizikový vůz není přitom zase tak obtížné odhalit.

Často přijdou lidé s tím, že chtějí třeba modré auto do sto padesáti tisíc korun a bylo by fajn, kdyby mělo i zadní spoiler, tvrdí Marek Kotlář, prodejní technik jednoho velkého autobazaru. Bez uzardění pak prohlásí, že takový zákazník po hodinové "masáži mozku" mezi auty na ploše koupí prakticky cokoliv.

Proč? "Protože už sem přišel s vůlí něco koupit, nerozumí tomu a chce to mít už za sebou," dodává Kotlář. Tvrdí, že ani sám často přesně neví, v jakém technickém stavu ten který automobil z bran "jeho" autobazaru odjíždí.

Jak nekoupit vrak
Stačí jen pár zásad a vykutálenému prodejci, který bude před vámi vychvalovat technicky špatné auto jako vynikající automobil s mimořádnou budoucností, můžete překazit plány. Čeho si všímat?

1. Jak poznat, že auto bylo bourané?
Na vnitřních stranách podběhů, v motorovém prostoru nebo na podlaze zavazadlového prostoru bude po větší nehodě zprohýbaný nebo zkrabatělý plech. Větší opravu poničené karoserie prozradí i pozůstatky po hrubé práci se svářečkou.

2. Jak poznat přelakovaný vůz?
Přelakovat auto správně je malá věda. A proto ten, kdo to chce mít rychle a levně hotové, se prozradí nedokonalostmi. Třeba nový lak bude místy i na gumovém těsnění kolem oken. V motorové části budou postřehnutelná místa s původním lakem. Přelakování auta nejčastěji svědčí právě o předchozí těžké havárii.

3. Jaké prověřit další části vozu?
Kompletně by si každý zájemce měl vyzkoušet elektrické spotřebiče a zařízení včetně světel, stěračů a ostřikovačů.

4. Jak poznat přetočený tachometr?
Dá se to i porovnáním stavu najetých kilometrů na tachometru a mírou "sešlapanosti" pedálů. Auto s nízkým počtem kilometrů by mělo mít pedály málo používané. Ale pozor! Také zcela nová guma na pedálech něco napovídá. A hlavně - šikovní mechanici umějí už na počkání "stáhnout" kilometry i na digitálních počítadlech!

5. Jak a co prohlédnout pod autem na zvedáku?
Slušný autobazar kupci na požádání auto zvedne, takže je možné podrobně prohlédnout i spodek. Na co se podívat? Na již zmíněné vnitřní strany prahů, jestli nejsou zprohýbané. Pokud ano, svědčilo by to o havárii do boku auta. Odspodu je také dobře k vidění závěs kol, táhla řízení, stav prachovek a šroubovákem stojí za to vyzkoušet i zdraví výfukového potrubí.

6. Jak prověřit původ vozu?
Zda automobil nebyl kradený, dokáže prověřit hned několik specializovaných firem. Slušný bazar bude určitě s nějakou spolupracovat. O důvěryhodnosti minulého života bude nejlépe vypovídat kompletní technická dokumentace k autu, především originální servisní knížka.

7. Jak správně provést zkušební jízdu?
Technik-prodejce v autobazaru rozjede auto bezohledně na plný plyn, aby ukázal, jak pěkně jede. Pokud vás nechá řídit, zkuste brzdy intenzivním zašlápnutím (na kluzkém povrchu by se mělo projevit ABS, pokud je jím Zároveň sledujte, zda auto při jízdě i brzdění netáhne ke straně. Pokud ano, nenechte se uchlácholit prodejcem, že je to nestejnoměrně nahuštěnými pneumatikami, a začněte hledat jiný vůz.

Mít technika není ostuda
Bezpečně profesionální dobrozdání o technickém stavu ojetého auta dokáže dát jen automechanik. Proto všichni znalci z oboru doporučují nestydět se a vzít si do bazaru s sebou technika. "Kdo nemá nějakého známého automechanika nebo třeba opravnu, kam jezdil se svým původním vozem, může klidně zavolat náš dispečink a požádat o spolupráci výjezdního technika," nabízí obchodní ředitel ÚAMK Jiří Wolf.

Že zájemci o koupi staršího auta přicházejí do bazarů s technikem, i na to si velké bazary už zvykly, a ty lepší se na takovou variantu dokonce připravily. Soňa Sitterová z Auto Esa to potvrzuje: "Hever na zvednutí a kontrolu spodku vozu je na požádání kdykoliv k dispozici."

Je dobré smlouvat
Asijský způsob nakupování se pomalu propracoval i do českých autobazarů. Žádný z prodejních techniků to na přímou otázku nepřiznal. Ale jak u obchodníků, kteří berou auta do komisního prodeje, tak i u těch, kteří starší auta vykupují za hotové, počítají při nasazení prodejní ceny rovnou s možností vyjít vážnému zájemci cenově vstříc. Tedy zlevnit. Dobrý, třeba i letitý vůz lze najít nejen ve velkém a reklamami známém podniku, ale i na zapadlém plácku.

Při vybírání bazaru jako obchodního partnera platí jediné pravidlo: nekupovat auto tam, kde se technik zdráhá vyjet ke zkušební jízdě. Nemusí totiž jít jen o neochotu. "Když se mi zákazník zdá slušný, tak mu třeba i na dvě hodiny auto půjčím," říká majitel menšího autobazaru Miroslav Kolb. "Ať si ho projede, staví se někde v autodílně, odhadne třeba i spotřebu nebo zkusí naložit lyže a kolo. Vstřícnost a slušnost vůči zákazníkovi se mi zatím vždycky vyplatila."

Pozorně přečíst smlouvu
Složité mnohastránkové kupní smlouvy, nebo naopak rukou psaný pokus o právnický text na půlstraně papíru musí být svědomitému kupci ojetého vozu vždy podezřelé. Příliš stručná forma nebude zahrnovat třeba ustanovení o zárukách či zprávu o stavu vozu v okamžiku prodeje. V dlouhém a nepřehledném dokumentu může být kdesi vzadu droboulinkým písmem napsáno něco, co majitele staví do role příjemce šrotu, prakticky bez možnosti jakéhokoliv odvolání. "V menších bazarech nebo při koupi vozu na inzerát je nejjistější, pokud si přinesete od právníka svoji kupní smlouvu," radí advokát Michal Dlabola. U větších prodejců platí jediné: pozorně přečíst celé znění smlouvy.

V čem bazary nejčastěji podvádějí?
Pozná se tak, že různé části karoserie budou mít trochu odlišné odstíny, gumová těsnění budou místy od barvy a v motorovém prostoru bude možné najít místa s původním lakem. Přelakované auto mohlo být havarované.

Auto bylo nabourané
Deformované budou boční prahy zespodu, přední nebo zadní podběhy kol a zkontrolovat je třeba i podlahu zavazadlového prostoru.

Špatné brzdy
Při zkušební jízdě nestačí jen jednou intenzivně zabrzdit. Až opakované brzdění ukáže na problém zahřátých brzd. Odborníci doporučují provést zkušební brzdění i na kluzčím povrchu kvůli prověření funkčnosti ABS, je-li ve voze.

Auto už nemá airbagy
Buď svítí kontrolka, nebo je prasklý potah či palubní deska v místech uložení airbagů. Po dobré kamufláži to pozná jen odborník.

Sjeté pneumatiky a špatné tlumiče
Vzorek pneumatik je třeba pozorně prohlédnout. Kvalita tlumičů se projeví, když při zkušební jízdě přejedete výraznější nerovnost. Kromě tlumičů se přitom "ozvou" případně i vytlučené čepy závěsů kol.

Zkorodovaný výfuk
Pozná se pohledem při zvednutí auta, ale nerozpakujte se rýpnout do výfukového potrubí na několika místech šroubovákem.

Selhávající elektroinstalace
Trpělivě jeden po druhém otestujeme všechny elektrospotřebiče vozu stylem: světla svítí, stěrače stírají...

Statistika nuda je...
... má však cenné údaje, jak se zpívá v jedné písni. Pro toho, kdo přistupuje k nákupu starého auta opravdu odpovědně, se snadno stane, že po úmorném hledání najde konkrétní auto, které se mu líbí, ale zároveň si není jistý, jak dlouho automobily této značky obecně vydrží v provozuschopném stavu. Krom dobrozdání technika je možné nahlédnout i do statistiky technické životnosti konkrétních značek i modelů. "Statistika poruchovosti aut podle jejich stáří je u nás komukoliv k dispozici," nabízí Jan Weinfurt z pražské kanceláře TUV.

Z bazaru rovnou do dílny
Vyjet z brány autobazaru rovnou na dovolenou k moři by bylo velikým hazardem. "Já sám bych s bazarovým autem odjel rovnou do dílny: vyměnit olej, filtry a určitě i rozvodový řemen," doporučuje každému čerstvému majiteli ojetého auta Jiří Wolf. Už při koupi vozu je proto třeba počítat předem s finanční rezervou i na tento servis.

Ženy zajímá barva
Dnes a denně se podle slov Tomáše Lachouta z autocentra AAA Auto Praha stává, že klientem hledajícím vhodné ojeté auto je žena, která hledá jedině a pouze správný odstín laku karoserie. "Už jsem chodil po autobazaru se zákaznicí, která žádala tutéž červenou, jakou měla šálu. Ale jestli to byl volkswagen, saab, nebo něco úplně jiného, to jí bylo jedno," vzpomíná Lachout. Tvrdí, že ženy hned za barvu celého auta řadí v důležitosti barvu vnitřních potahů a počet a tvar odkládacích schránek. O prohlídku vozu na zvedáku nebo o podrobné prozkoumání stavu motoru prý nestojí.

Na co si dát pozor

Technický stav
- vzít s sebou automechanika
Smlouva - přinést vlastní nebo ji pečlivě před podpisem přečíst
Doklady - původ vozu prověří za 1000 až 2000 korun certifikovaná společnost
Co nabízí dobrý autobazar
*
Kompletní prohlídku vozu na zvedáku
*
Prohlídku vozu vlastním technikem
*
Předváděcí jízdu zdarma
*
Možnost řízení vozidla
* Prověření původu vozu - garantuje původ vozu
*
Prodej vozů protiúčtem
* Zprostředkování leasingu či spotřebitelského úvěru
*
Pojištění splátek v případě platební neschopnosti
*
Zajištění zpětného leasingu
* Zprostředkování havarijní pojistky i pojištění povinného ručení
* Vrácení vozidla bez udání důvodů do jednoho dne
*
Možnost pojištění mechanických dílů
*
Odvoz klienta s hotovými penězi na městskou hromadnou dopravu

Internetové tipy

www.pravnik.cz

Zde lze stáhnout formulář právně čisté a nezávadné kupní smlouvy.

www.tuv.cz
Zde naleznete kontakt na kancelář, kde je možno nahlédnout do statistik technické životnosti aut.

www.usmd.cz
Zde je možné objednat nezávislé posouzení technického stavu vozidla a získat tzv. pečeť jakosti.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.