Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi kupují ojetiny zbrkle, zanedbávají kontrolu, nejvíc hledí na cenu

  8:44aktualizováno  8:44
Češi si nejčastěji kupují auta za vlastní úspory, v tuzemském autobazaru a za částku do 200 000 korun. Nejoblíbenější značkou zůstává Škoda, hlavní kritérium při koupi je cena. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK pro službu Autotým nabízející služby při nákupu ojetých automobilů.
Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru

Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Výsledky ukázaly, že motoristé nevěnují příliš pozornosti kontrole a ověření stavu ojetého vozidla. Mnohdy se i při tak velké investici rozhodují zbrkle a pod vlivem emocí.

Pro 71 procent kupujících je nejdůležitějším kritériem při výběru auta cena. Následuje technický stav vozidla (62 procent), spotřeba paliva (31 procent) a značka (19 procent). Bezpečnost je klíčová pro 15 procent dotázaných a barva pro pouhá dvě procenta dotázaných.

Nejoblíbenější značkou osobních aut je stále Škoda, kterou jmenovalo 32 procent řidičů. Deset procent lidí si kupuje opely, následuje Ford s devíti procenty příznivců.

Ojeté auto z domácího bazaru si podle průzkumu vybírá 37 procent Čechů, další pak kupují ojetiny přes známé, inzerát či v zahraničí. Nový vůz u tuzemského prodejce si vybírá 24 procent lidí, jen zlomek za hranicemi.

O nákupu vozu se 31 procent Čechů radí s partnerem, nicméně téměř stejné množství lidí - 29 procent - o koupi rozhoduje samo.

Jen osm procent lidí si věří, že samo dokáže posoudit stav vozidla. Nejčastější cestou, jak vyhlédnutý vůz kontrolují, je testovací jízda (38 procent) a kontrola vozu automechanikem, který byl u výběru (27 procent). Naopak relativně malá část kupujících, deset procent, ověřuje takzvaný VIN kód nebo automobil zaveze do nezávislého servisu.

VIN kód, což je vlastně rodné číslo vozu, je nutné zkontrolovat na všech dokladech i fyzicky na autě - nejčastěji je na podlaze, v kufru, v motorovém prostoru či pod předním sklem. „Řidiči nesmí zapomenout prohlédnout auto včetně podvozku a motoru. Důkladná kontrola může odhalit například havárii či vážné technické závady,“ uvedl Jiří Beneš z Autotýmu.

Varující je i rychlost, s níž mnozí auta kupují. Během pouhé hodiny je rozhodnuto koupit ojetý automobil 13 procent lidí. Většina kupujících se rozhodne během jediného dne, 15 procent do týdne. „Investice do ojetého vozu patří mezi ty nejrizikovější vůbec, není proto moudré jednat zbrkle a nechat se strhnout emocemi,“ dodal Beneš.

Autoři: ,


Témata: Škoda


Nejčtenější

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.