Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi kupují ojetiny zbrkle, zanedbávají kontrolu, nejvíc hledí na cenu

  8:44aktualizováno  8:44
Češi si nejčastěji kupují auta za vlastní úspory, v tuzemském autobazaru a za částku do 200 000 korun. Nejoblíbenější značkou zůstává Škoda, hlavní kritérium při koupi je cena. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK pro službu Autotým nabízející služby při nákupu ojetých automobilů.
Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru

Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Výsledky ukázaly, že motoristé nevěnují příliš pozornosti kontrole a ověření stavu ojetého vozidla. Mnohdy se i při tak velké investici rozhodují zbrkle a pod vlivem emocí.

Pro 71 procent kupujících je nejdůležitějším kritériem při výběru auta cena. Následuje technický stav vozidla (62 procent), spotřeba paliva (31 procent) a značka (19 procent). Bezpečnost je klíčová pro 15 procent dotázaných a barva pro pouhá dvě procenta dotázaných.

Nejoblíbenější značkou osobních aut je stále Škoda, kterou jmenovalo 32 procent řidičů. Deset procent lidí si kupuje opely, následuje Ford s devíti procenty příznivců.

Ojeté auto z domácího bazaru si podle průzkumu vybírá 37 procent Čechů, další pak kupují ojetiny přes známé, inzerát či v zahraničí. Nový vůz u tuzemského prodejce si vybírá 24 procent lidí, jen zlomek za hranicemi.

O nákupu vozu se 31 procent Čechů radí s partnerem, nicméně téměř stejné množství lidí - 29 procent - o koupi rozhoduje samo.

Jen osm procent lidí si věří, že samo dokáže posoudit stav vozidla. Nejčastější cestou, jak vyhlédnutý vůz kontrolují, je testovací jízda (38 procent) a kontrola vozu automechanikem, který byl u výběru (27 procent). Naopak relativně malá část kupujících, deset procent, ověřuje takzvaný VIN kód nebo automobil zaveze do nezávislého servisu.

VIN kód, což je vlastně rodné číslo vozu, je nutné zkontrolovat na všech dokladech i fyzicky na autě - nejčastěji je na podlaze, v kufru, v motorovém prostoru či pod předním sklem. „Řidiči nesmí zapomenout prohlédnout auto včetně podvozku a motoru. Důkladná kontrola může odhalit například havárii či vážné technické závady,“ uvedl Jiří Beneš z Autotýmu.

Varující je i rychlost, s níž mnozí auta kupují. Během pouhé hodiny je rozhodnuto koupit ojetý automobil 13 procent lidí. Většina kupujících se rozhodne během jediného dne, 15 procent do týdne. „Investice do ojetého vozu patří mezi ty nejrizikovější vůbec, není proto moudré jednat zbrkle a nechat se strhnout emocemi,“ dodal Beneš.

Autoři: ,




Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.