Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi kupují ojetiny zbrkle, zanedbávají kontrolu, nejvíc hledí na cenu

  8:44aktualizováno  8:44
Češi si nejčastěji kupují auta za vlastní úspory, v tuzemském autobazaru a za částku do 200 000 korun. Nejoblíbenější značkou zůstává Škoda, hlavní kritérium při koupi je cena. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK pro službu Autotým nabízející služby při nákupu ojetých automobilů.
Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru

Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Výsledky ukázaly, že motoristé nevěnují příliš pozornosti kontrole a ověření stavu ojetého vozidla. Mnohdy se i při tak velké investici rozhodují zbrkle a pod vlivem emocí.

Pro 71 procent kupujících je nejdůležitějším kritériem při výběru auta cena. Následuje technický stav vozidla (62 procent), spotřeba paliva (31 procent) a značka (19 procent). Bezpečnost je klíčová pro 15 procent dotázaných a barva pro pouhá dvě procenta dotázaných.

Nejoblíbenější značkou osobních aut je stále Škoda, kterou jmenovalo 32 procent řidičů. Deset procent lidí si kupuje opely, následuje Ford s devíti procenty příznivců.

Ojeté auto z domácího bazaru si podle průzkumu vybírá 37 procent Čechů, další pak kupují ojetiny přes známé, inzerát či v zahraničí. Nový vůz u tuzemského prodejce si vybírá 24 procent lidí, jen zlomek za hranicemi.

O nákupu vozu se 31 procent Čechů radí s partnerem, nicméně téměř stejné množství lidí - 29 procent - o koupi rozhoduje samo.

Jen osm procent lidí si věří, že samo dokáže posoudit stav vozidla. Nejčastější cestou, jak vyhlédnutý vůz kontrolují, je testovací jízda (38 procent) a kontrola vozu automechanikem, který byl u výběru (27 procent). Naopak relativně malá část kupujících, deset procent, ověřuje takzvaný VIN kód nebo automobil zaveze do nezávislého servisu.

VIN kód, což je vlastně rodné číslo vozu, je nutné zkontrolovat na všech dokladech i fyzicky na autě - nejčastěji je na podlaze, v kufru, v motorovém prostoru či pod předním sklem. „Řidiči nesmí zapomenout prohlédnout auto včetně podvozku a motoru. Důkladná kontrola může odhalit například havárii či vážné technické závady,“ uvedl Jiří Beneš z Autotýmu.

Varující je i rychlost, s níž mnozí auta kupují. Během pouhé hodiny je rozhodnuto koupit ojetý automobil 13 procent lidí. Většina kupujících se rozhodne během jediného dne, 15 procent do týdne. „Investice do ojetého vozu patří mezi ty nejrizikovější vůbec, není proto moudré jednat zbrkle a nechat se strhnout emocemi,“ dodal Beneš.

Autoři: ,


Témata: Škoda


Nejčtenější

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.